Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Estella Griffioen: ‘Zo houd je je studenten bij de les’

We kennen het allemaal. De constante uitdaging om studenten bij de les te houden. Leren vereist een grote leer- en werkdiscipline van de lerende. Maar dat niet alleen. Het vraagt ook veel van de docenten en praktijkopleiders. De student motiveren om zelf aan de slag te gaan, kunnen we niet. Motiveren doet een mens altijd zelf. We kunnen hem wel stimuleren om gemotiveerd te raken. In dit artikel geeft onderwijskundige Estella Grifioen alvast wat tips hoe je zelfsturing van studenten kunt stimuleren.
Estella Griffioen

“Studenten gaan vaak voor het snelle resultaat, zijn snel afgeleid en bereiden zich niet altijd voor op de les. Als docenten zijn we vaak geneigd de schuld bij de studenten te leggen. Toch is het belangrijk om ook eens in de spiegel te kijken en je af te vragen waar je zelf nog mee aan de slag kunt gaan om te voorkomen dat studenten wegdrijven”, zegt Estella Grifioen, expert op het gebied van effectief en activerend onderwijs. Jarenlang gaf Estella zelf les aan hbo-studenten. Nu helpt ze met haar bedrijf Didactivate bedrijven en instellingen om hun blended of online trainingsaanbod verder te ontwikkelen.

Inspelen op basisbehoeften

Studenten bij de les houden, was altijd al een issue. Toch lijkt het een extra uitdaging bij blended onderwijs, waarbij verschillende leeractiviteiten zowel fysiek als online gemixt worden. Estella: ‘Studentbetrokkenheid is meer dan alleen sociale en academische betrokkenheid, ongeacht of dat nu om traditioneel onderwijs of blended learning gaat. Om studenten meer te betrekken bij het onderwijs en hun motivatie te stimuleren, gebruik ik de motivatietheorie van Ryan en Deci als kapstok. Het model gaan uit van drie basisbehoeftes:

Competentie: Ik kan het / ik ben op de goede weg;

Autonomie: Ik kan het zelf – ik heb keuzes;

Relatie: Ik hoor erbij.”

 

Docent aan zet

Hoe kan je als docent op deze drie basisbehoeften inspelen? Estella: “Bij relatie is het vooral van belang dat je als docent een rolmodel bent. Kom afspraken na, geef positieve feedback en maak connectie: hoe gaat het met je? Studenten zijn eerder geneigd te werken voor een docent met wie ze een relatie hebben, omdat ze hem of haar niet willen teleurstellen. Ook sociale gebondenheid met de groep kan voor de student een belangrijke stimulans zijn om gemotiveerd te raken. Interactie tussen studenten stimuleer je onder andere door middel van samenwerkend leren en het organiseren van funactiviteiten zoals games. Bedenk wel dat alles begint met het creëren van een veilige omgeving!

Bij Autonomie is het vooral van belang dat je de student keuzes biedt. Geef ook duidelijk aan wat de toegevoegde waarde van een opdracht is en wat voor resultaat een bepaalde actie voor de student oplevert. Bij Competentie gaat het erom dat studenten het gevoel krijgen dat ze het kunnen.  Daag studenten uit met activerende werkvormen (kennisquizen, rollenspelen etc.) en gebruik de lessen vooral om kennis toe te passen en minder voor kennis overdracht.”

Tekst: Ellen Smink

Estella Griffioen is één van de experts tijdens onze Masterclass Blended leren in het zorgonderwijs.

Masterclass Blended leren in het zorgonderwijs