Home Artikelen

Laatste artikelen

Leeromgeving

Schoolleider Eric van ’t Zelfde ‘Geef jezelf de ruimte om nieuwe dingen te verzinnen’

Pas geleden had Eric van ’t Zelfde een loodgieter over de vloer. Bij binnenkomst deed de vakman netjes zijn schoenen uit. ‘Bij een kop koffie vroeg ik waarom hij dat deed. Hij zei: ‘Ik weet dat als ik goed werk lever en me netjes gedraag, u mijn naam vanavond aan anderen doorgeeft.’ Ondertussen heeft hij, […]
Leeromgeving

Uniek onderwijsontwerp: Episiotomie (‘inknippen’) in virtual reality

Hoe is het idee voor dit project ontstaan? “Als docent ben ik al jaren lid van de werkgroep Blendend Learning van de opleiding Verloskunde en het domein Zorg en Welzijn van Zuyd Hogeschool. De leden van de werkgroepen zijn op dit gebied een beetje de voorlopers en we willen andere collega’s graag enthousiasmeren. We zetten […]
Leeromgeving

Leraar van het jaar Ismail Aghzanay: “Om te nemen moet je soms sterker geven.”

Hij komt uit een gezin van zeven kinderen, kreeg als kind veel liefde van zijn ouders en had het thuis, ondanks de lage sociaaleconomische positie waarin het gezin verkeerde, prima naar zijn zin. Hoe anders was dat op school. De kleine Ismail zat zo vol woede en onbegrip dat hij al op jonge leeftijd naar […]
Leeromgeving

Daniëlle Bakboord: Externe blended praktijkbegeleiding helpt studenten in de zorg sneller afstuderen

Sinds ze op haar zeventiende haar verzorgingsdiploma haalde, is Daniëlle Bakboord (39) actief in de zorg. Tijdens haar studententijd, waarbij ze onder andere ook bedrijfsadministratie en commerciële vaardigheden studeerde, hielp ze haar moeder met het opzetten van een thuiswerkorganisatie en intussen behaalde zij ook haar verpleegkundige diploma. Nadat ze daarvoor 12 jaar had gewerkt, begon […]

Zo worden toekomstige zorgprofessionals duurzaam opgeleid

Volgens Cathy van Beek moet duurzaamheid in opleidingen over 10 jaar het nieuwe normaal worden. ‘Als we de klimaatdoelen willen halen of liever de planeet willen helen, is er geen andere optie’, vertelt ze aan Leren voor Morgen. Daarom pleiten commissies als de CO2-assistent, MED-ZERO en de Geneeskundestudent al langere tijd voor klimaatonderwijs. ‘Het huidige aanbod is te vrijblijvend […]
Leeromgeving

Engelstalig: Het laatste nummer van Perspectives on Medical Education is beschikbaar

Perspectives on Medical Education is a non-profit Open Access journal with no charges for authors to submit or publish an article, and the full text of all articles is freely available immediately upon publication, thanks to the sponsorship of The Netherlands Association for Medical Education. It  is the official journal of the The Netherlands Association […]
Leeromgeving
Estella Griffioen

Estella Griffioen: ‘Zo houd je je studenten bij de les’

“Studenten gaan vaak voor het snelle resultaat, zijn snel afgeleid en bereiden zich niet altijd voor op de les. Als docenten zijn we vaak geneigd de schuld bij de studenten te leggen. Toch is het belangrijk om ook eens in de spiegel te kijken en je af te vragen waar je zelf nog mee aan […]

Statushouders verkleinen personeelstekort in hartzorg

Statushouders met een medische achtergrond komen vaak moeilijk aan het werk, terwijl de zorg ze hard kan gebruiken. Het Cardiologie Centra Nederland vond daar in samenwerking met het Amsterdam UMC een oplossing voor. In een opleiding van een halfjaar, bestaande uit drie stagedagen per week, leren de asielzoekers met een verblijfsvergunning voor echocardiografisten. Door de […]

Zorgopleiding NNCZ verdubbelt het aantal leerlingen

De NNCZ investeert in deze verdubbeling van leerlingen en de huisvesting voor deze leerlingen om in de toekomst langer professionals beschikbaar te hebben om de groeiende vraag van ouderen op te kunnen vangen. Eind 2021 startte de Noord Nederlandse Coöperatie van Zorgorganisaties met de werving van 70 nieuwe leerlingen. Hiermee wilden de zorgorganisaties een verdubbeling van het […]

Geneeskundeopleiding is een bevooroordeelde plek

Geneeskundestudenten met een migratieachtergrond halen significant lagere coschapcijfers, zijn meer gericht op het voorkomen van fouten en hebben vaker het idee oneerlijk behandeld te worden dan studenten zonder migratieachtergrond. Tevens hebben zij minder vertrouwen in hun beoordelaars. Dit blijkt uit het onderzoek van Erasmus MC-promovendus Chantal van Andel. “Studenten zonder migratieachtergrond halen hogere coschapcijfers dan […]