Home Artikelen
Laatste artikelen
De onderwijsfilosofie van Abraham Maslow
Ontdek hoe Abraham Maslow's onderwijsfilosofie jouw manier van lesgeven kan transformeren en je studenten kan helpen hun volledige potentieel te bereiken.
Stagebegeleiding en teamdynamiek in de zorg
Wil je als praktijkopleider in de zorg jouw stagebegeleiding naar een hoger niveau tillen? Ontdek in ons artikel de beste strategieën en praktische tips voor effectieve begeleiding en het bevorderen van een sterke teamdynamiek.
Studentenwelzijn: Wat je moet weten
In dit artikel bespreken we het belang van studentenwelzijn en hoe docenten een positieve rol kunnen spelen in het bevorderen van de gezondheid en het geluk van hun studenten. Ontdek praktische tips en strategieën om de academische en persoonlijke groei van je studenten te ondersteunen.
Onderzoek naar probleemoplossende vaardigheden in klassenmanagement
Dit artikel verkent hoe docenten verschillen in hun benadering van klassenmanagement en welke lessen hieruit te trekken zijn. Het onderzoekt hoe deze bevindingen kunnen worden toegepast op het beroepsonderwijs en de zorgsector, met specifieke aandacht voor praktijkopleiders en werkbegeleiders.
Simulatieonderwijs in het HagaZiekenhuis
Ontdek hoe simulatieonderwijs en technologie zoals VR en HoloLens bijdragen aan het opleiden van OK-personeel in Nederland. Simulaties verkorten de opleidingstijd en verbeteren de praktijkervaring.
De onderwijsfilosofie van Carl Rogers
Benieuwd naar hoe je onderwijs echt kunt laten aansluiten bij de behoeften van studenten? Ontdek de invloedrijke onderwijsfilosofie van Carl Rogers en leer hoe je een lerende omgeving kunt creëren die ruimte biedt voor persoonlijke groei.
Motiveren en begeleiden van zorgstudenten tijdens hun stage
Stagebegeleiding speelt een essentiële rol in de ontwikkeling van zorgstudenten. Dit artikel biedt je praktische tips en strategieën om zowel de begeleiding als de motivatie van je stagiaires te verbeteren, zodat je hen optimaal kunt ondersteunen in hun leerproces.
Beroepsgerichte didactiek in het zorgonderwijs
Dit artikel bespreekt hoe beroepsgerichte didactiek in het zorgonderwijs studenten voorbereidt op hun toekomstige beroep door middel van praktijkgericht en contextueel leren. We belichten zes kernpunten van deze aanpak met concrete voorbeelden uit de zorgsector.
Het Pygmalion-effect in de klas
Dit artikel onderzoekt hoe de verwachtingen van leraren de leerprestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen beïnvloeden, gebaseerd op het baanbrekende onderzoek van Rosenthal en Jacobson uit 1968. We bekijken de mechanismen van het Pygmalion-effect en de implicaties voor het onderwijs vandaag de dag.
Effectieve toetsing met open vragen
Ontdek hoe je met open vragen kennis en vaardigheden kunt toetsen op verschillende cognitieve niveaus, inclusief tips voor validiteit, betrouwbaarheid, en beoordeling. Leer meer over het optimaliseren van de toetsvorm en het terugkoppelen aan studenten.