Home Artikelen

Laatste artikelen

Innovatie

Artificiële intelligentie in Nederlandse scholen

AI-technologieën spelen een steeds grotere rol in het Nederlandse onderwijs, met name binnen sectoren zoals de zorg. We behandelen in dit artikel enkele voorbeelden van AI-technologieën die vandaag de dag in Nederlandse scholen worden ingezet.
Innovatie

Spaarne Gasthuis: ‘Studenten willen niet meer bij de hand genomen worden’

Een krappe arbeidsmarkt, niet genoeg begeleiders, studenten die op een andere manier willen leren. Het was voor de Spaarne Gasthuis Academie aanleiding om de visie op leren deels grondig te herzien en te starten met een grootschalig veranderproject. ‘1 op 1 opleiden is niet meer van deze tijd. Wat we onder meer willen, is dat de studenten hun eigen leerproces autonomer vormgeven.’
Leeromgeving

‘Het vergroten van zelfvertrouwen begint met het verhogen van het kennisniveau’

In het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) loopt een veelbelovende studie naar celtherapie. Dit is een vrij nieuwe, zeer complexe kankerbehandeling. Om de verpleegkundigen die met de patiënten werken te ondersteunen, werd samen met Bohn Stafleu van Loghum in korte tijd een e-learning ontwikkeld.
Innovatie

Emotieherkenning – de volgende stap in hybride onderwijs

De opkomst van hybride onderwijsmodellen waarbij zowel fysieke als online lessen naast elkaar bestaan brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Voor docenten is het lastiger om studenten die op afstand leren te begrijpen en te ondersteunen.
Innovatie

10 AI-tools die het werk van docenten verlichten

Als docent ben je voortdurend op zoek naar manieren om je werk efficiënter te doen, de werkdruk te verminderen en tegelijkertijd je leerlingen de best mogelijke ervaring te bieden. AI-apps en websites kunnen hierbij helpen door de productiviteit te verhogen, nieuwe vaardigheden aan te leren en te ondersteunen bij het opstellen van je lesplan.
Innovatie

NNCZ wist meer personeel te werven

Meer leer- werktrajecten en huisvesting aanbieden. Bij de Noord Nederlandse Coöperatie van Zorgorganisaties (NNCZ) bedachten ze creatieve oplossingen om het personeelstekort te verminderen.
Innovatie

AI in het beroepsonderwijs voor de zorgsector

Het gebruik van AI in het beroepsonderwijs, en specifiek in de zorgsector, biedt veel mogelijkheden om het leren te verbeteren en te personaliseren. Echter, er zijn aanzienlijke uitdagingen die docenten moeten aanpakken om ervoor te zorgen dat studenten effectief leren en de benodigde vaardigheden ontwikkelen.

Hoe kunnen docenten studenten ondersteunen bij prestatiedruk?

Prestatiedruk onder studenten is een veelvoorkomend probleem dat kan leiden tot aanzienlijke mentale stress, angst en zelfs burn-out. Als docenten hebben we een cruciale rol in het herkennen en aanpakken van deze problematiek. Dit artikel biedt concrete strategieën en inzichten over hoe je als docent kunt helpen en ondersteunen bij studenten die prestatiedruk ervaren en daardoor mentaal dreigen af te haken.

Studenten gemotiveerd houden

Het gemotiveerd houden van studenten is een uitdagende taak in het onderwijs. Verschillende factoren, zowel intern als extern, kunnen de motivatie van studenten beïnvloeden. Dit artikel verkent de grootste uitdagingen die docenten en onderwijsinstellingen tegenkomen in hun streven om studenten betrokken en enthousiast te houden over hun leerproces.
Innovatie

De grootste uitdagingen in het zorgonderwijs van vandaag

Het zorgonderwijs staat voor ongekende uitdagingen in een tijdperk van snelle veranderingen en toenemende complexiteit. Van personeelstekorten tot technologische vooruitgang, en van complexe zorgbehoeften tot de mentale gezondheid van zorgverleners, de sector moet zich voortdurend aanpassen om aan de hoge eisen te voldoen.
Abonneren