Over innovatie

Of het nou innovaties op technologisch vlak zijn, of innovatie om verbetering en vernieuwing te vinden binnen het zorgonderwijs. Dit thema gaat in op alle mogelijke ontwikkelingen die het zorgonderwijs verder helpen.

Zo worden toekomstige zorgprofessionals duurzaam opgeleid

Volgens Cathy van Beek moet duurzaamheid in opleidingen over 10 jaar het nieuwe normaal worden. ‘Als we de klimaatdoelen willen halen of liever de planeet willen helen, is er geen andere optie’, vertelt ze aan Leren voor Morgen. Daarom pleiten commissies als de CO2-assistent, MED-ZERO en de Geneeskundestudent al langere tijd voor klimaatonderwijs. ‘Het huidige aanbod is te vrijblijvend […]

Statushouders verkleinen personeelstekort in hartzorg

Statushouders met een medische achtergrond komen vaak moeilijk aan het werk, terwijl de zorg ze hard kan gebruiken. Het Cardiologie Centra Nederland vond daar in samenwerking met het Amsterdam UMC een oplossing voor. In een opleiding van een halfjaar, bestaande uit drie stagedagen per week, leren de asielzoekers met een verblijfsvergunning voor echocardiografisten. Door de […]

Zorgopleiding NNCZ verdubbelt het aantal leerlingen

De NNCZ investeert in deze verdubbeling van leerlingen en de huisvesting voor deze leerlingen om in de toekomst langer professionals beschikbaar te hebben om de groeiende vraag van ouderen op te kunnen vangen. Eind 2021 startte de Noord Nederlandse Coöperatie van Zorgorganisaties met de werving van 70 nieuwe leerlingen. Hiermee wilden de zorgorganisaties een verdubbeling van het […]
Leeromgeving

Engelstalig: Het laatste nummer van Perspectives on Medical Education is beschikbaar

Perspectives on Medical Education is a non-profit Open Access journal with no charges for authors to submit or publish an article, and the full text of all articles is freely available immediately upon publication, thanks to the sponsorship of The Netherlands Association for Medical Education. It  is the official journal of the The Netherlands Association […]

Geneeskundeopleiding is een bevooroordeelde plek

Geneeskundestudenten met een migratieachtergrond halen significant lagere coschapcijfers, zijn meer gericht op het voorkomen van fouten en hebben vaker het idee oneerlijk behandeld te worden dan studenten zonder migratieachtergrond. Tevens hebben zij minder vertrouwen in hun beoordelaars. Dit blijkt uit het onderzoek van Erasmus MC-promovendus Chantal van Andel. “Studenten zonder migratieachtergrond halen hogere coschapcijfers dan […]