Over innovatie

Of het nou innovaties op technologisch vlak zijn, of innovatie om verbetering en vernieuwing te vinden binnen het zorgonderwijs. Dit thema gaat in op alle mogelijke ontwikkelingen die het zorgonderwijs verder helpen.

Innovatie

Opleiden en Ontwikkelen binnen de zorg

De zorgsector staat voor een reeks uitdagingen die een heroverweging van traditionele benaderingen van opleiding en ontwikkeling vereisen. Naast de vergrijzing van de bevolking en het tekort aan gekwalificeerde zorgprofessionals, worden zorginstellingen geconfronteerd met nieuwe technologische ontwikkelingen, veranderende behoeften van patiënten en een grotere nadruk op preventieve en gepersonaliseerde zorg. Dit vraagt om een dynamische […]
Innovatie

‘ChatGPT dwingt je om je onderwijs onder de loep te nemen’

Prachtig geschreven opstellen en scripties zonder één spelfout: heeft de student hard gewerkt of het werk uitbesteed aan ChatGPT? ‘Sinds deze tool er is, maken veel studenten er inderdaad regelmatig gebruik van’, ziet docent en adviseur Barend Last, die veel schrijft en spreekt over onderwijsinnovatie, blended learning en AI. ‘Maar hulp is niet nieuw: er […]
Leeromgeving

Adaptiviteit in online leermiddelen: het werkt! Maar hoe?

Veel leermiddelen zijn lineair, een student of professional doorloopt een leeractiviteit van begin tot eind. En daarna volgt een toets. Maar wat als dat niet nodig is, en het leermiddel past zich automatisch aan aan de voorkennis van de deelnemer? Veilige patiëntenzorg is een speerpunt in de zorg. Eén van de belangrijkste aspecten hierin is […]
Leeromgeving

Schoolleider Eric van ’t Zelfde ‘Geef jezelf de ruimte om nieuwe dingen te verzinnen’

Pas geleden had Eric van ’t Zelfde een loodgieter over de vloer. Bij binnenkomst deed de vakman netjes zijn schoenen uit. ‘Bij een kop koffie vroeg ik waarom hij dat deed. Hij zei: ‘Ik weet dat als ik goed werk lever en me netjes gedraag, u mijn naam vanavond aan anderen doorgeeft.’ Ondertussen heeft hij, […]
Leeromgeving

Uniek onderwijsontwerp: Episiotomie (‘inknippen’) in virtual reality

Hoe is het idee voor dit project ontstaan? “Als docent ben ik al jaren lid van de werkgroep Blendend Learning van de opleiding Verloskunde en het domein Zorg en Welzijn van Zuyd Hogeschool. De leden van de werkgroepen zijn op dit gebied een beetje de voorlopers en we willen andere collega’s graag enthousiasmeren. We zetten […]