Over balans in jouw eigen werk/leven

Waar kan jij als docent of (praktijk)opleider zelf beginnen als het gaat om zelfzorg en werkplezier?

Werkvormen
Dirk Meegens

Dirk Megens: ‘Hybride lessen maken het leuker voor jou én je…

Zijn YouTube-video’s zijn inmiddels goed voor ruim 3 miljoen views. Toch vindt ‘Meneer Megens’ niet dat iedere docent nu filmpjes moet gaan maken. ‘Wel is het goed om de mogelijkheden van hybride onderwijs te kennen én te benutten.’ De eerste coronagolf zag docent rekenen en economie terug in een toename van kijkers van zijn YouTube-kanaal […]
Leeromgeving
boswandeling

Onrust op de werkvloer? Zo houd je de focus erbij

Relax! In het UMCG zwemmen IC-verpleegkundigen tijdens hun pauze met dolfijnen. Of ze zitten even op het strand, maken een boswandeling of staren naar een heldere sterrenhemel. Niet in het echt, maar met een VR-bril in een lekkere stoel. ‘Door even helemaal los te komen van het werk of de studie, kan iemand in korte […]
De student centraal
Gertie Verreck

Gertie Verreck: ‘Met deze 7 tips maak jij jouw les leuker…

#1 Wees het goede voorbeeld ‘Midden jaren negentig ontdekten wetenschappers bij toeval spiegelneuronen: hersencellen die ‘vuren’ als je zelf iets doet, vlammen ook op als je iemand anders datzelfde ziet doen of als je een handeling visualiseert, vertelt Gertie Verreck. ‘Gapen is daar een bekend voorbeeld van: het werkt aanstekelijk. Maar andersom werkt het ook: […]
Mark Tigchelaar

6 tips van Mark Tigchelaar om beter te focussen als je…

1. Organiseer een ‘buut vrij-momentje’ ‘Mede door alle technologie, van chat tot telefoon, worden we tot wel tweehonderd keer per dag onderbroken in onze bezigheden, of we nu “aan het werk” zijn of niet. De impulsen van al die onderbrekingen zijn zo verslavend dat we er ook zelf naar op zoek gaan als ze even […]
Mark Mieras

Mark Mieras: ‘Onze hersenen willen altijd leren…’

Maar waarom heeft ze de leerlingen zo sterk nodig om de post-vakantiedip achter zich te laten? Dat heeft twee grondige redenen: (1) leerlingen geven echt betekenis aan haar werk.. (2) van de leerlingen leert ze het meest.. Lekker lesgeven zet haar hersenen het best in beweging dus. Daarin schuilt een wetmatigheid die voor iedereen geldt: […]