Over de student centraal

Hoe kan je de student of professional blijven motiveren en in hun kracht zetten, ook op afstand?

Geneeskundeopleiding is een bevooroordeelde plek

Geneeskundestudenten met een migratieachtergrond halen significant lagere coschapcijfers, zijn meer gericht op het voorkomen van fouten en hebben vaker het idee oneerlijk behandeld te worden dan studenten zonder migratieachtergrond. Tevens hebben zij minder vertrouwen in hun beoordelaars. Dit blijkt uit het onderzoek van Erasmus MC-promovendus Chantal van Andel. “Studenten zonder migratieachtergrond halen hogere coschapcijfers dan […]
Leeromgeving
Innovatie

EPA’s, blended learning en performance support: Een kijkje in ‘Hotel Onderwijs’

Met dat hotel in gedachten geeft Lia Bijkerk onderwijsontwikkelaars handvatten om hun onderwijs blended te maken. ‘Hotel Onderwijs’ is 24 uur per dag en 7 dagen per week open. Eenmaal ingecheckt bij de receptie hangt er bij de lift een overzichtelijk bord met welke leereenheid er op welke verdieping te vinden is. Met een druk […]
De student centraal
Luc Oudenes (links) en Eli Goedegebure van Datastudent

Casus over de winst van slimme studenten

Vanuit het idee dat elke zorgorganisatie in Nederland, klein of groot, in staat moet worden gesteld bekend te raken met de meerwaarde van data, is de start-up Datastudent opgericht. Eli en Luc zetten slimme studenten econometrie, wiskunde en/of natuurkunde, met affiniteit voor data science, tijdelijk in om een organisatie te stimuleren hun data beter te […]
Werkvormen
Dirk Meegens

Dirk Megens: ‘Hybride lessen maken het leuker voor jou én je…

Zijn YouTube-video’s zijn inmiddels goed voor ruim 3 miljoen views. Toch vindt ‘Meneer Megens’ niet dat iedere docent nu filmpjes moet gaan maken. ‘Wel is het goed om de mogelijkheden van hybride onderwijs te kennen én te benutten.’ De eerste coronagolf zag docent rekenen en economie terug in een toename van kijkers van zijn YouTube-kanaal […]
De student centraal
Gertie Verreck

Gertie Verreck: ‘Met deze 7 tips maak jij jouw les leuker…

#1 Wees het goede voorbeeld ‘Midden jaren negentig ontdekten wetenschappers bij toeval spiegelneuronen: hersencellen die ‘vuren’ als je zelf iets doet, vlammen ook op als je iemand anders datzelfde ziet doen of als je een handeling visualiseert, vertelt Gertie Verreck. ‘Gapen is daar een bekend voorbeeld van: het werkt aanstekelijk. Maar andersom werkt het ook: […]