Relax!
In het UMCG zwemmen IC-verpleegkundigen tijdens hun pauze met dolfijnen. Of ze zitten even op het strand, maken een boswandeling of staren naar een heldere sterrenhemel. Niet in het echt, maar met een VR-bril in een lekkere stoel. ‘Door even helemaal los te komen van het werk of de studie, kan iemand in korte tijd heel snel opladen,’ weet Gertie Verreck, directeur van het BCL instituut dat trainingen geeft in breinleren. ‘Vijf minuten op deze manier pauzeren verhoogt de effectiviteit.’
Meet de onrust
‘De een kan prima omgaan met een hoge werkdruk, maar heeft last van agressieve patiënten, terwijl de ander meer last heeft van spanningen in het team’, vertelt Verreck. ‘Daarom is het goed om de mate van stress in kaart te brengen bij aanvang van de les of werkdag, bijvoorbeeld door iedereen te vragen de dag een smiley te geven en te kijken wat iemand nodig heeft als die smiley rood kleurt in plaats van groen. Dat kan variëren van een langere pauze tot meer rustmomenten inplannen of na het werk gaan sporten.’
Goed of slecht voorbeeld?
Spiegelneuronen worden actief of actiever wanneer je waarneemt wat iemand anders doet of dat visualiseert. Gertie Verreck: ‘Sta stil bij je interne thermometer. Een opleider die gehaast binnen komt lopen en meteen aan de slag wil, draagt die onrust ook over op de groep. Een goed voorbeeld doet volgen, maar een slecht voorbeeld óók.’
Tekst: Naomi van Esschoten