Veel leermiddelen zijn lineair, een student of professional doorloopt een leeractiviteit van begin tot eind. En daarna volgt een toets. Maar wat als dat niet nodig is, en het leermiddel past zich automatisch aan aan de voorkennis van de deelnemer?
Veilige patiëntenzorg is een speerpunt in de zorg. Eén van de belangrijkste aspecten hierin is medicatieveiligheid. Om per patiënt de juiste hoeveelheid medicijnen toe te kunnen dienen moeten verpleegkundigen en verzorgenden goed kunnen rekenen. Dit is voor velen niet altijd makkelijk. Bovendien zijn er grote verschillen in voorkennis en ervaring. Verpleegkundigen en verzorgenden hebben het drukker dan ooit. Ze willen niet langer doen dan nodig over een e-learning module dan nodig. Een adaptief leertraject blijkt dan een goed middel om in te spelen op verschil in voorkennis: wie weinig voorkennis heeft krijgt wat meer tijd en wie veel voorkennis heeft kan sneller gaan en zo behoorlijk wat tijd besparen.
Maar werkt het ook zo? Hogeschool Arnhem en Nijmegen, aNewSpring en Bohn Stafleu van Loghum namen samen het initiatief om adaptiviteit in een module Medisch Rekenen te onderzoeken. Zij voerden een onderzoek uit onder ruim 600 proefpersonen en vergeleken de leerresultaten van een lineaire leerroute met een adaptieve aanpak. Roy de Vries (als onderwijskundige en customer succes manager werkzaam bij aNewSpring) neemt u graag mee in een eerste sneak preview van de verrassende resultaten tijdens het congres Zorgonderwijsvernieuwers van 25 november. Met het onderzoek naar adaptiviteit werden Bohn Stafleu van Loghum en A New Spring finalist voor de Learning Awards 2023 in de categorie Learning Impact.