Over dit congres
Opleiden voor de toekomst van de zorg
Zorgonderwijs van vandaag zou naadloos moeten aansluiten op de zorgpraktijk van morgen. Tijdens het congres ‘Zorgonderwijsvernieuwers: Breinbrekers in zorgonderwijs’ komen de belangrijkste breinbrekers voor het toekomstige werken in de zorg samen. Ontdek wat de zorgprofessionals van de toekomst moeten weten, hoe zij het beste opgeleid kunnen worden en hoe je jouw rol hierin kunt optimaliseren.
We zullen ingaan op 3 breinbrekers
- Hoe leerinterventies wel tot betere werkprestaties kan leiden
- Cultuursensitief onderwijs belangrijker om studenten bewust te maken van culturele verschillen
- Generaties die elkaar versterken en met elkaar botsen, omarm de generatieverschillen
Bovendien kunnen deelnemers tijdens deze dag kiezen uit:
AI bootcamp
In 3 uur gaan we de kracht van de kracht van artificiële intelligentie (AI) in het onderwijs ervaren en leren hoe je het optimaal kunt inzetten. Als onderwijsprofessional is het cruciaal om deze technologieën te begrijpen en er vaardig in te worden, om zo de risico’s te beperken en de mogelijkheden maximaal te benutten.
Je hebt ook de keuze om 2 masterclasses te volgen. Deze gaan over thema’s als:
- Out of je box bij het ontwerpen van leeractiviteiten
- Eigenaarschap bij studenten,
- Hoe werkt het brein met leren
- Digivaardigheden
- Werkplekleren
Ben jij erbij op 24 april? Ja, ik schrijf me in >
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is geschikt voor docenten, (praktijk)opleiders, onderwijsontwikkelaars en opleidingsmanagers in het (zorg)onderwijs, werkzaam bij een hogeschool, mbo-instelling, ziekenhuis, opleidingsinstituut, universiteit of zorginstelling.
Cijfer:
Programma
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Hoe vaak horen we niet dat leerinterventies nauwelijks resultaten opleveren in de praktijk? Dat kan anders! Laat je meenemen in meer dan 100 jaar wetenschappelijk onderzoek vertaald in 12 praktische hefbomen voor transfereffectiviteit (Weinbauer). Ilona Boomsma onthult hoe je deze hefbomen optimaal kunt benutten in jouw onderwijspraktijk. De 12 hefbomen vertellen welke factoren cruciaal zijn voor het succesvol overbrengen van kennis en vaardigheden naar de werkpraktijk. Je krijgt 2 praktische tools in handen die je direct kunt inzetten. Wetenschap ontmoet praktijk, en jij bent de sleutel tot succes.
Na afloop van de lezing kun je:
- Met je collega’s in gesprek over de 12 belangrijkste factoren voor transfer;
- Analyseren waar in jouw werk de grootse winst te behalen valt als het gaat om transfer;
- In jouw praktijk aan de slag met twee praktische op wetenschap geïnspireerde transfertools
Adviseur en trainer James Smith van Youngworks geeft in deze breinbreker over Generatie Z(elf). In de presentatie deelt hij theorie, kennis en praktijkervaring over jongeren en hij legt uit waar überhaupt het denken in generaties vandaan komt.
Na de breinbreker
- heb je een frisse en aangescherpte blik op jongeren;
- krijg je inzicht in de zin en onzin van generatiedenken;
- heb je meer begrip en context opgedaan over Generatie Z en de behoeften ten aanzien van hun leer- en werkomgeving;
- heb je praktische tips hoe je studenten kunt bereiken en beter kunt begeleiden.
Tijdens de sessies schetst James eerst een beeld van jongeren en hun biologische en psychologische ontwikkeling. Dat is een belangrijk vertrekpunt, voordat we uitgebreid inzoomen op de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen die Generatie Z (2001 – 2015) vormen. Specifiek gaan we in op: individualisering, ideologisering en digitalisering. Die trends gecombineerd met de formatieve jaren – de jaren waarin jongeren hun adolescentiefase doorlopen – zijn van grote invloed op de leef- en leerbehoeften van studenten met betrekking tot het vormgeven van hun toekomst. De overtuiging van James is dat wanneer jij jongeren en hun wereld beter begrijpt, je ze ook beter kunt begeleiden.
De diversiteit onder patiënten neemt toe. Elke zorgprofessional komt hierdoor in aanraking met patiënten met een andere achtergrond. Deze toename staat in schril contrast met de mate van diversiteit onder zorgprofessionals. Tijdens de opleiding van zorgprofessionals is er weinig tot geen interculturele competentieonderwijs. Een manier om inclusie en gelijkwaardigheid in de zorg te vergroten is meer diversiteit en culturele competentie onder zorgprofessionals. Recente Nederlandse studies laten zien dat studenten en artsen met een migratieachtergrond minder doorstromen dan peers zonder migratieachtergrond (de ‘Leaky Pipeline’), door o.a. selectiebias en andere (on)bewust processen.
In deze breinbreker gaat Charlie Obihara in op de consequenties hiervan voor de zorg en opleiding.
- Waarom krijgt niet iedereen dezelfde kwaliteit van zorg?
- Wat vraagt dit van de zorgprofessional?
- Hoe kunnen we cultuursensitieve zorgprofessionals opleiden door bewustwording en empowerment van de ‘weakest link’, de docent, onderwijsvernieuwer en opleider?
- En wat kunnen zij doen om de doorstroom van studenten met een migratieachtergrond te bevorderen, zodat we in de toekomst diverse en cultuursensitieve zorgprofessionals hebben die aansluiten bij de patiënt van de toekomst?
Bootcamp AI 13.30 – 16.30 uur
Generatieve AI transformeert talloze sectoren, en het onderwijs is geen uitzondering. Steeds meer docenten worden dagelijks geconfronteerd met de potentie en de uitdagingen die AI met zich meebrengt. Als onderwijsprofessional is het cruciaal om deze technologieën te begrijpen en er vaardig in te worden, om zo de risico’s te beperken en de mogelijkheden maximaal te benutten.
Wil je de kracht van artificiële intelligentie (AI) in het onderwijs ervaren en leren hoe je het optimaal kunt inzetten? Meld je dan nu aan voor de ‘𝗔𝗜 𝗯𝗼𝗼𝘁𝗰𝗮𝗺𝗽’ , er is plek voor maximaal 80 deelnemers:
- Verdiep je met collega’s uit het veld verdiep je je in hoe generatieve AI werkt;
- Wat de impact is op onderwijs;
- Hoe je deze technologie verantwoord en optimaal kan inzetten in je praktijk;
- Om ChatGPT goed te kunnen gebruiken, is het nodig om de juiste vragen te leren stellen. Via toepassingsopdrachten leer jij de kunst van het vragenstellen.
Aanvang masterclass 13.30 – 14.45 uur en 15.15 – 16.30 uur
Aanvang Bootcamp AI 13.30 – 16.30 uur
Masterclasses om jouw eigen skills als docent of opleider te kunnen vergroten/verbeteren.
Als docent of opleider binnen de zorg wil je natuurlijk ook je eigen vaardigheden blijven verbeteren. Jij bent één van de belangrijkste schakels. Goed onderwijs begint namelijk met de docent/opleider. Kies uit diverse masterclasses die bij zullen dragen aan jouw eigen kennis en kunde.
Masterclasses
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Bootcamp AI 13.30 – 16.30 uur
Generatieve AI transformeert talloze sectoren, en het onderwijs is geen uitzondering. Steeds meer docenten worden dagelijks geconfronteerd met de potentie en de uitdagingen die AI met zich meebrengt. Als onderwijsprofessional is het cruciaal om deze technologieën te begrijpen en er vaardig in te worden, om zo de risico’s te beperken en de mogelijkheden maximaal te benutten.
Wil je de kracht van artificiële intelligentie (AI) in het onderwijs ervaren en leren hoe je het optimaal kunt inzetten? Meld je dan nu aan voor de ‘𝗔𝗜 𝗯𝗼𝗼𝘁𝗰𝗮𝗺𝗽’ , er is plek voor maximaal 80 deelnemers:
- Verdiep je met collega’s uit het veld verdiep je je in hoe generatieve AI werkt;
- Wat de impact is op onderwijs;
- Hoe je deze technologie verantwoord en optimaal kan inzetten in je praktijk;
- Om ChatGPT goed te kunnen gebruiken, is het nodig om de juiste vragen te leren stellen. Via toepassingsopdrachten leer jij de kunst van het vragenstellen.
Innovatie hoeft niet altijd vanuit de technologie te komen. Met creatieve denkvaardigheden en out of the box werkvormen kun je de leukste, meest effectieve, originele en vernieuwende leeractiviteiten ontwikkelen! In deze energie workshop ga je daar na een korte inleiding over Out of the box denken zelf mee aan de slag.
- Je leert wat de spelregels zijn van Out of the box denken
- Je doet mee aan een aantal werkvormen om je creativiteit op te warmen
- Je leert welke werkvormen jij in kan zetten om met jouw eigen collega’s aan de slag te gaan
- Je gaat vervolgens met collega’s aan de slag om de meest innovatieve of originele leeractiviteit te ontwerpen en misschien …
…ga je met de beker naar huis!
Dikke kans dat je gierend van de lach de deur uitgaat. En… goed nieuws, je mag helemaal los met je creativiteit (of genieten van die van anderen) maar je broek mag je gewoon aanhouden!
Hoe kun je als docent je onderwijs zodanig inrichten dat studenten gemotiveerd en succesvol leren? Hoe kun je hen ondersteunen bij het ontwikkelen van een goed zelfregulerend vermogen? Dat is niet altijd even gemakkelijk weet spreker Jan van der Zwan, zelf hogeschooldocent, uit ervaring. Toch probeert hij hier vanuit de breinwetenschap in een interactieve lezing antwoord op te geven. Geen ingewikkelde neurologische termen, maar lekker praktisch, met hier en daar wat humor. Hij richt zich hierbij vooral op het microniveau van het onderwijs; dat wil zeggen op de interactie tussen een docent en studenten. Wat op dit niveau gebeurt, heeft een grote impact op het leerproces van studenten en daarmee uiteindelijk op hun leeropbrengsten.
In deze sessie leer je:
- Belang van veiligheid en relatie
- Stressmanagement
- Optimaliseren van leeropbrengsten
- Neurodiversiteit: inzicht in ADHD, ASS, dyslexie
- Zelfsturing in leren en functioneren
Docenten, managers en coördinatoren gebruiken vaak het woord ‘eigenaarschap’. Meestal in een situatie waarin mensen dat niet nemen, en dan is dat de oorzaak van het probleem. Regen valt naar beneden, in een organisatie druppelt energie, eigenaarschap, motivatie net als regen van boven naar beneden. Kortom wanneer studenten en medewerkers het verwijt krijgen dat zij geen eigenaarschap nemen is er meer aan de hand. In deze sessie worden contradicties aan de kaak gesteld, worden voorbeelden en tips gegeven hoe zowel docententeams als studenten eigenaarschap kunnen nemen. In de kern draait het om (onderwijs)kundig leiderschap.
Je leert:
- Dat uiteindelijk alle verwijten die je bij een ander neerlegt bij jezelf starten;
- Hoe eigenaarschap zich kan uiten bij zowel docenten als studenten, en hoe je dit kunt stimuleren;
- Concrete voorbeelden uit de onderwijspraktijk, inclusief inzicht in werkende elementen.
In deze masterclass word je meer bewust van je blinde vlekken en hoe deze de doorstroom van zorgprofessionals met een culturele en etnische diversiteit kunnen belemmeren (de ‘Leaky Pipeline’). Je leert aan de hand van een concrete opleidingssituatie een analyse instrument toe te passen om meer zicht te krijgen op onbewuste mechanismen die hierbij spelen en wat je hieraan kunt doen.
Dorian en Charlie zijn coauteurs van het boek ‘Interculturele communicatie in de zorg’ (van Gorcum, 2019) en geven samen interactieve workshops hierover aan medische teams in een groot scala aan ziekenhuizen, op congressen en binnen het door hen ontwikkelde intensieve geaccrediteerde trainingstraject voor zorgprofessionals. Hun recent gepubliceerde boek Naar een inclusieve opleiding in de zorg is bedoeld voor opleiders in de zorg.
Met EPA gericht opleiden is werkplekleren nog centraler komen te staan. Werkbegeleiders hebben een belangrijke rol in de ontwikkeling van studenten in opeenvolgende supervisieniveaus en het bekwamen in de EPA’s in de praktijk. Hoe creëer je echter een goede werkplek waar ook ruimte is om te leren? In deze inspirerende en interactieve sessie neemt Miriam Boer, manager van het Innovatielab van het Antoni van Leeuwenhoek, je mee in welke innovatieve tools en werkvormen je hierbij kunt gebruiken.
Na deze sessie heb jij inzicht in de volgende vragen:
- Is werkplekleren nieuw?
- Waarom is werkplekleren belangrijk? Juist in deze tijd;
- Voorwaarden van succesvol werkplekleren;
- Tools en werkvormen ter ondersteuning van werkplekleren.
Jongeren komen niet digivaardig genoeg van school, de urgentie is groot!
Digitale vaardigheden is geen keuzevak maar een verplicht vak eHealth/zorgtechnologie is geen keuzevak maar een verplicht vak. Om de achterstand in te halen is de speedboot nodig i.p.v. de veerboot Digitalisering is geen los thema maar een onderdeel van elk vak. In elke inhoudelijke les zou een verbinding gemaakt moeten worden naar de nieuwste technologie
In deze masterclass maak je kennis met:
- 4 type technologiegebruikers en leer je je specifiek te verplaatsen in de digitale starter. Wat voelen ze? Wat denken ze? Hoe leren ze? Wanneer haken ze af?
- Op basis van onderzoek en honderden gesprekken met starters weet Suzanne wat werkt en wat niet.
Met die kennis ga je samen aan de slag. Je oefent met elkaar de gespreksvaardigheden die nodig zijn en leert hoe je bij de implementatie van digitale applicaties rekening kan houden met mensen die wat minder digiminded en vaardig zijn
Hoe kun je als docent je onderwijs zodanig inrichten dat studenten gemotiveerd en succesvol leren? Hoe kun je hen ondersteunen bij het ontwikkelen van een goed zelfregulerend vermogen? Dat is niet altijd even gemakkelijk weet spreker Jan van der Zwan, zelf hogeschooldocent, uit ervaring. Toch probeert hij hier vanuit de breinwetenschap in een interactieve lezing antwoord op te geven. Geen ingewikkelde neurologische termen, maar lekker praktisch, met hier en daar wat humor. Hij richt zich hierbij vooral op het microniveau van het onderwijs; dat wil zeggen op de interactie tussen een docent en studenten. Wat op dit niveau gebeurt, heeft een grote impact op het leerproces van studenten en daarmee uiteindelijk op hun leeropbrengsten.
In deze sessie leer je:
- Belang van veiligheid en relatie;
- Stressmanagement;
- Optimaliseren van leeropbrengsten;
- Neurodiversiteit: inzicht in ADHD, ASS, dyslexie;
- Zelfsturing in leren en functioneren.
Docenten, managers en coördinatoren gebruiken vaak het woord ‘eigenaarschap’. Meestal in een situatie waarin mensen dat niet nemen, en dan is dat de oorzaak van het probleem. Regen valt naar beneden, in een organisatie druppelt energie, eigenaarschap, motivatie net als regen van boven naar beneden. Kortom wanneer studenten en medewerkers het verwijt krijgen dat zij geen eigenaarschap nemen is er meer aan de hand. In deze sessie worden contradicties aan de kaak gesteld, worden voorbeelden en tips gegeven hoe zowel docententeams als studenten eigenaarschap kunnen nemen. In de kern draait het om (onderwijs)kundig leiderschap.
Je leert:
- Dat uiteindelijk alle verwijten die je bij een ander neerlegt bij jezelf starten;
- Hoe eigenaarschap zich kan uiten bij zowel docenten als studenten, en hoe je dit kunt stimuleren;
- Concrete voorbeelden uit de onderwijspraktijk, inclusief inzicht in werkende elementen.
In deze masterclass word je meer bewust van je blinde vlekken en hoe deze de doorstroom van zorgprofessionals met een culturele en etnische diversiteit kunnen belemmeren (de ‘Leaky Pipeline’). Je leert aan de hand van een concrete opleidingssituatie een analyse instrument toe te passen om meer zicht te krijgen op onbewuste mechanismen die hierbij spelen en wat je hieraan kunt doen.
Dorian en Charlie zijn coauteurs van het boek ‘Interculturele communicatie in de zorg’ (van Gorcum, 2019) en geven samen interactieve workshops hierover aan medische teams in een groot scala aan ziekenhuizen, op congressen en binnen het door hen ontwikkelde intensieve geaccrediteerde trainingstraject voor zorgprofessionals. Hun recent gepubliceerde boek Naar een inclusieve opleiding in de zorg is bedoeld voor opleiders in de zorg.
Met EPA gericht opleiden is werkplekleren nog centraler komen te staan. Werkbegeleiders hebben een belangrijke rol in de ontwikkeling van studenten in opeenvolgende supervisieniveaus en het bekwamen in de EPA’s in de praktijk. Hoe creëer je echter een goede werkplek waar ook ruimte is om te leren? In deze inspirerende en interactieve sessie neemt Miriam Boer, manager van het Innovatielab van het Antoni van Leeuwenhoek, je mee in welke innovatieve tools en werkvormen je hierbij kunt gebruiken.
Na deze sessie heb jij inzicht in de volgende vragen:
- Is werkplekleren nieuw?
- Waarom is werkplekleren belangrijk? Juist in deze tijd;
- Voorwaarden van succesvol werkplekleren;
- Tools en werkvormen ter ondersteuning van werkplekleren.
Details
Schrijf je nu in
Voor iedereen die leidend wil zijn in opleiden en ontwikkelen voor de zorg.Algemeen
24 april 2024
09:00 – 17:00
Van der Valk
Veenendaal
Prijs
- Collegatarief
- € 399,-
- Regulier tarief
- € 499,-