Home Praktijkvoering huisarts | Nieuws

Praktijkvoering huisarts | Nieuws

De student centraal

‘Effectief begeleiden begint met vragen stellen’

Iedereen kent ze wel. De student die heel enthousiast is begonnen aan zijn scriptie, maar in een motivatiedip terechtkomt. De student die met frisse tegenzin aan zijn stageverslag moet beginnen maar het steeds maar uitstelt. De heel zelfstandige student die je nauwelijks ziet, en uiteindelijk op het verkeerde spoor zit. En natuurlijk de student die […]

Paulien Knol: ‘Zo ga je van hoe dan naar doe dan’

Vakanties zijn er om bij te komen. Voor docenten is het werk veel hollen en vliegen: inlezen in vakken, studentenbegeleiding, stagebezoeken, vergaderingen en mails en je ondertussen verhouden tot de dynamiek van continue verandering. ‘Het werken met studenten is geweldig. Dat is waarom ik docent ben geworden: ik wil mensen verder brengen’, vertelt theatermaker en […]
Leeromgeving

Adaptiviteit in online leermiddelen: het werkt! Maar hoe?

Veel leermiddelen zijn lineair, een student of professional doorloopt een leeractiviteit van begin tot eind. En daarna volgt een toets. Maar wat als dat niet nodig is, en het leermiddel past zich automatisch aan aan de voorkennis van de deelnemer? Veilige patiëntenzorg is een speerpunt in de zorg. Eén van de belangrijkste aspecten hierin is […]
Leeromgeving

Schoolleider Eric van ’t Zelfde ‘Geef jezelf de ruimte om nieuwe dingen te verzinnen’

Pas geleden had Eric van ’t Zelfde een loodgieter over de vloer. Bij binnenkomst deed de vakman netjes zijn schoenen uit. ‘Bij een kop koffie vroeg ik waarom hij dat deed. Hij zei: ‘Ik weet dat als ik goed werk lever en me netjes gedraag, u mijn naam vanavond aan anderen doorgeeft.’ Ondertussen heeft hij, […]
Leeromgeving

Uniek onderwijsontwerp: Episiotomie (‘inknippen’) in virtual reality

Hoe is het idee voor dit project ontstaan? “Als docent ben ik al jaren lid van de werkgroep Blendend Learning van de opleiding Verloskunde en het domein Zorg en Welzijn van Zuyd Hogeschool. De leden van de werkgroepen zijn op dit gebied een beetje de voorlopers en we willen andere collega’s graag enthousiasmeren. We zetten […]
Leeromgeving

Leraar van het jaar Ismail Aghzanay: “Om te nemen moet je soms sterker geven.”

Hij komt uit een gezin van zeven kinderen, kreeg als kind veel liefde van zijn ouders en had het thuis, ondanks de lage sociaaleconomische positie waarin het gezin verkeerde, prima naar zijn zin. Hoe anders was dat op school. De kleine Ismail zat zo vol woede en onbegrip dat hij al op jonge leeftijd naar […]
Leeromgeving

Daniëlle Bakboord: Externe blended praktijkbegeleiding helpt studenten in de zorg sneller afstuderen

Sinds ze op haar zeventiende haar verzorgingsdiploma haalde, is Daniëlle Bakboord (39) actief in de zorg. Tijdens haar studententijd, waarbij ze onder andere ook bedrijfsadministratie en commerciële vaardigheden studeerde, hielp ze haar moeder met het opzetten van een thuiswerkorganisatie en intussen behaalde zij ook haar verpleegkundige diploma. Nadat ze daarvoor 12 jaar had gewerkt, begon […]

Zo worden toekomstige zorgprofessionals duurzaam opgeleid

Volgens Cathy van Beek moet duurzaamheid in opleidingen over 10 jaar het nieuwe normaal worden. ‘Als we de klimaatdoelen willen halen of liever de planeet willen helen, is er geen andere optie’, vertelt ze aan Leren voor Morgen. Daarom pleiten commissies als de CO2-assistent, MED-ZERO en de Geneeskundestudent al langere tijd voor klimaatonderwijs. ‘Het huidige aanbod is te vrijblijvend […]
Leeromgeving

Engelstalig: Het laatste nummer van Perspectives on Medical Education is beschikbaar

Perspectives on Medical Education is a non-profit Open Access journal with no charges for authors to submit or publish an article, and the full text of all articles is freely available immediately upon publication, thanks to the sponsorship of The Netherlands Association for Medical Education. It  is the official journal of the The Netherlands Association […]
Leeromgeving
Estella Griffioen

Estella Griffioen: ‘Zo houd je je studenten bij de les’

“Studenten gaan vaak voor het snelle resultaat, zijn snel afgeleid en bereiden zich niet altijd voor op de les. Als docenten zijn we vaak geneigd de schuld bij de studenten te leggen. Toch is het belangrijk om ook eens in de spiegel te kijken en je af te vragen waar je zelf nog mee aan […]