Waarom zetten jullie in op e-learning?
“We merkten dat het best lastig is voor huisartsen om live nascholingen bij te wonen die we als zorggroep organiseren. De agenda’s van huisartsen en andere zorgverleners zitten vol, waardoor nascholing soms lastig in te plannen is. Met e-learning is het mogelijk om flexibel na te scholen; mensen kunnen dit in hun eigen tijd doen en bijvoorbeeld thuis of tijdens een dienst een e-learning maken.”
Wat zijn de reacties van de huisartsen die bij jullie zijn aangesloten?
“Als huisartsen eenmaal zijn gestart met een e-learning, zijn ze erg enthousiast. Ze vinden het een handige manier om hun accreditatiepunten te halen en zijn enthousiast over de kwaliteit van de modules. Vooral het feit dat de e-learning geschreven is door kaderhuisartsen en veel casuïstiek uit de praktijk bevat, vinden ze prettig. De modules zijn getest en goed bevonden door onze kaderhuisartsen en dat is voor onze aangesloten zorgverleners een belangrijke graadmeter.”
Hoe hebben jullie huisartsen geactiveerd om e-learning te gaan doen?
“We besteden veel aandacht aan e-learning in onze nieuwsbrieven, die de aangesloten praktijken ontvangen. Ook hebben we eind 2018 een ludieke campagne georganiseerd, waarbij we bij alle praktijken mokken hebben laten bezorgen, met een opdruk over leren en uitleg dat ze nu ook accreditatiepunten kunnen halen vanuit hun luie stoel. Ook bij live nascholingen vertellen we regelmatig over de mogelijkheden rondom e-learning. Het is nog lang niet bij iedereen bekend wat er mogelijk is op dit gebied.”
Hoe werkt het technisch?
“IZER heeft een eigen leermanagementsysteem (LMS), Flowsparks. Aan de voorkant heeft iedere aangesloten zorgverlener een eigen inlog en eigen leerdossier. Aan de achterkant kunnen we heel makkelijk de modules van BSL integreren. Ik kan modules openzetten voor bepaalde groepen of specifieke deelnemers. Ook kunnen we bekijken hoeveel deelnemers een module hebben gemaakt, of ze zijn geslaagd of misschien zijn gestopt.”
Wat zijn jullie toekomstplannen?
“We zijn op dit moment e-learning verder aan het uitrollen, ook onder andere groepen, zoals de POH’s en andere collega’s. Daarnaast willen we e-learning inzetten voor blended trainingen. Het idee is dat de zorgverlener dan eerst een e-learning maakt, om de (basis)kennis bij te spijkeren. Daarna kan er in een klassikale bijeenkomst verder worden ingegaan op casuïstiek, regionale afspraken of kan er worden geoefend met vaardigheden. Voor de docent is het prettig als er al een bepaald niveau aan basiskennis aanwezig is. Daardoor kun je effectiever onderwijs geven.”