Wat is peerfeedback?
Peerfeedback is een proces waarbij studenten elkaars werk beoordelen en verbeterpunten aandragen. In het zorgonderwijs bevordert dit niet alleen inhoudelijke kennis, maar ook belangrijke vaardigheden zoals kritisch denken, reflectie en samenwerking. Door feedback te geven en te ontvangen, leren studenten hun eigen werk beter te analyseren en ontwikkelen ze communicatieve vaardigheden die essentieel zijn in de zorgpraktijk.
Voordelen van peerfeedback
Peerfeedback biedt diverse voordelen, zowel voor studenten als voor docenten:
- Actieve betrokkenheid: Studenten worden actiever bij het leerproces betrokken en krijgen een bredere kijk op de lesstof.
- Persoonlijke ontwikkeling: Door feedback te geven leren studenten reflecteren op eigen werk en dat van anderen.
- Docent ontlasten: Door studenten een deel van de beoordeling te laten doen, blijft er meer tijd over voor verdieping in de lesstof.
- Voorbereiding op de praktijk: In de zorg is feedback een cruciaal onderdeel van kwaliteitsbewaking en samenwerking. Peerfeedback helpt studenten dit proces al vroeg te oefenen.
Nadelen en uitdagingen
Hoewel peerfeedback veel voordelen biedt, zijn er ook aandachtspunten:
- Kwaliteit van de feedback: Zonder training kan feedback oppervlakkig of onduidelijk zijn.
- Ongelijke behandeling: Studenten met minder taalvaardigheid kunnen oneerlijk beoordeeld worden als de focus ligt op taal in plaats van inhoud.
- Weerstand bij studenten: Sommige studenten ervaren het beoordelen van anderen als ongemakkelijk of zien de meerwaarde niet direct in.
Toepassing in de lespraktijk
Inclusiviteit: focus op inhoud
Laat studenten pas in een later stadium kijken naar taal en spelling. Dit voorkomt dat de beoordeling van een werkstuk wordt beïnvloed door taalkwaliteit, wat met name belangrijk is in diverse klassen met internationale studenten. Richt de eerste feedbackronde op structuur en inhoud.
Training voor studenten
Om studenten te leren hoe ze goede peerfeedback kunnen geven, kan een korte training uitkomst bieden. Besteed daarbij aandacht aan:
- Het nut van peerfeedback;
- Het geven van constructieve feedback;
- Communicatievaardigheden (zoals een positieve tone of voice).
Gebruik van hulpmiddelen
Digitale tools, zoals FeedbackFruits Peer Review, ondersteunen het peerfeedbackproces. Hiermee kunnen studenten niet alleen feedback geven, maar ook reflecteren op ontvangen feedback.
Voorbeelden en richtlijnen
Een gestructureerd feedbackformulier, gebaseerd op feedback (terugblik), feedup (evaluatie) en feedforward (toekomstige verbetering), biedt studenten houvast. Laat studenten feedback opbouwen met een oordeel, onderbouwing, verbeterpunt en verwijzing naar een bron.
Praktijkvoorbeeld
Tijdens een les in verpleegkunde beoordeelden studenten elkaars zorgplannen. De docent gebruikte een generiek feedbackformulier en gaf vooraf voorbeelden van goede feedbackzinnen. Een student gaf bijvoorbeeld aan:
“De probleemomschrijving is helder, maar de link naar de gekozen interventie ontbreekt. Misschien kun je een bron toevoegen die deze keuze onderbouwt.”
Studenten merkten dat ze niet alleen feedback gaven, maar ook hun eigen plannen verbeterden door inzicht in andermans werk.
Veelgestelde vragen
1. Hoe zorg ik ervoor dat studenten constructieve feedback geven?
Door een training te organiseren waarin het belang van feedback, voorbeelden van goede feedbackzinnen en communicatievaardigheden worden behandeld. Gebruik daarnaast gestructureerde richtlijnen zoals een feedbackformulier.
2. Hoe voorkom ik dat studenten zich ongemakkelijk voelen bij peerfeedback?
Leg de nadruk op leren in plaats van beoordelen. Laat zien hoe peerfeedback hen helpt groeien en benadruk dat het proces veilig en respectvol moet verlopen.
3. Welke tools kunnen het peerfeedbackproces ondersteunen?
Digitale tools zoals FeedbackFruits Peer Review zijn gebruiksvriendelijk en bieden ondersteuning bij het geven en reflecteren op feedback. Ze zijn vaak geïntegreerd in leerplatforms zoals Canvas.