De visie op leren van Argos Zorggroep staat op 1,5 A-viertje. ‘En daarvan gaat de helft over de missie en visie van Argos Zorggroep’ licht Iris Theeuwen, manager bij Argos Academie, toe om aan te geven dat het echt om een beknopt document gaat.
Theeuwen werkt nu twee jaar bij Argos Zorggroep. De organisatie biedt ouderenzorg in de regio Zuid-Holland. De Argos Academie, het leerhuis van de organisatie, bestaat uit twee takken: de beroepsopleidingen voor niveau 2 t/m 6 en de scholingen voor de vaste medewerkers. De visie op leren is voor beide onderdelen gelijk.
Medewerkers betrekken
Bij aanvang van haar functie bij Argos Zorggroep, startte Theeuwen meteen met het updaten van de visie op leren. Het proces nam zo’n vier maanden in beslag. ‘Een van de kenmerken van een succesvolle visie op leren, is dat de visie de medewerkers aanspreekt,’ stelt ze. ‘Daarom werden onder meer managers en praktijkopleiders op de werkvloer actief bij het proces betrokken. “Wat vinden wij nou belangrijk op het gebied van leren?”’ was daarbij een essentiële vraag.
Aansluiting theorie en praktijk
Verder werden de ontwikkelingen op de opleidingen onder de loep genomen. Theeuwen: ‘Wij werken veel meer samen met de opleidingen. Het is belangrijk dat de aansluiting van theorie naar praktijk goed verloopt. Die integratie wordt steeds belangrijker. Meer leren op de werkplek is dan ook een belangrijk onderdeel geworden van onze visie op leren.’
Fouten mogen maken
Het opstellen van een visie op leren, heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Maar de echte uitdaging ligt in de praktijk brengen van de uitgangspunten’, vindt Theeuwen. De organisatie streeft naar het creëren van een open, veilige leercultuur waarin mensen fouten mogen maken en daarvan leren. Op dat vlak zijn nog wel wat bakens te verzetten, weet Theeuwen. ‘Het gaat om een cultuurverandering. En daarvoor heb je een lange adem nodig.’
Aandacht en betrokkenheid
Aandacht geven aan je medewerkers en het tonen van betrokkenheid, zijn cruciale instrumenten in de organisatiepsychologie om die doelen te behalen, meent Theeuwen. ‘Dat kan gaan om kleine dingen. Zoals aan een stagiaire vragen hoe haar weekend was. Of hoe het met de opleiding gaat. Als studenten zich welkom voelen, ervaren ze een veiligere leeromgeving en zal het leerrendement groter zijn.’
Reflecterend vermogen
Een ander element van de visie op leren, dat in het verlengde ligt van een open, veilige leercultuur, is het vergroten van het reflecterend vermogen van de medewerkers. ‘Dat betekent onder meer continu met elkaar kijken naar de dingen die we doen’ legt Theeuwen uit. ‘En bedenken: gaat dit nog goed? Kan het beter? Wat gaat er fout? Uiteindelijk wil je met leren gedrag veranderen. Kunnen reflecteren op je gedrag is een belangrijke basis daarvoor.’
Eigen verantwoordelijkheid
Verder wil Argos Zorggroep de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers en studenten stimuleren als het om leren gaat. Theeuwen: ‘Het is altijd zo geweest dat wij materiaal aanreikten en dat een manager of leidinggevende bepaalde welke trainingen een medewerker gaat volgen. Als Argos Academie willen we graag dat medewerkers zelf actie ondernemen als ze constateren dat ze een bepaalde vaardigheid missen. Maar het is niet makkelijk om dat proces om dat te draaien.’ Onder meer het leren op de werkvloer kan een stimulerende invloed hebben op dit proces, meent ze. ‘Het is de taak van de opleiders om vragen te stellen, de nieuwsgierigheid van de medewerkers te prikkelen en het bewustzijn te vergroten.’
Levend document
Een visie op leren is niet een document dat in een lade ligt en op zichzelf staat. Het is een levend document dat je met elkaar uitdraagt en regelmatig benoemt, vindt Theeuwen. ‘Zo vertellen wij nieuwe studenten altijd iets over onze visie op leren. En in onder meer het jaarplan komt de visie op leren deels terug. Tegelijkertijd heb je als manager een document in handen als je bijvoorbeeld een gesprek wilt voeren met een medewerker over de wijze waarop wij dingen uitvoeren.’
Inflexibel
Wel moet je ervoor waken dat de visie je als organisatie niet gaat benauwen of inflexibel maakt. Theeuwen: ‘Daarom denk ik dat het goed is om de visie jaarlijks tegen het licht te houden om te beoordelen of de uitgangspunten nog binnen de organisatie passen.’
Geschreven door: Sigrid Starremans.
Meer over opleiden & ontwikkelen in de zorg? Bekijk ons kenniscentrum voor opleiden & ontwikkelen.
Artikelen over opleiden & ontwikkelen in de zorg in jouw mailbox? Meld aan voor onze nieuwsbrief voor leerhuizen in de zorg.