Home Artikelen

Laatste artikelen

Werkvormen

De vragentrap: een werkvorm om iedere student aan het denken te krijgen

De vragentrap helpt docenten om studenten stap voor stap te begeleiden in denkontwikkeling, taalgebruik en beroepshouding. Ontdek hoe je deze werkvorm toepast met voorbeelden uit de klas.
De student centraal

Zo leer je Generatie Z studenten echt begrijpen

Wat drijft Generatie Z in het onderwijs? Ontdek hoe je deze jongeren écht motiveert, begrijpt en begeleidt in een wereld vol prestatiedruk en prikkels.
Onderwijs

Beter onderwijs door betere vragen

Vragen stellen tijdens de les helpt studenten in het beroepsonderwijs binnen de zorgsector om actief na te denken en leerstof beter te begrijpen. In dit artikel lees je hoe je als docent doelgerichte vragen kunt inzetten om betrokkenheid en inzicht te vergroten.
Onderwijs

De kracht van coöperatief onderwijs

Coöperatief leren stelt studenten in staat om op een gestructureerde manier samen te werken en actief met lesstof bezig te zijn. Deze aanpak draagt bij aan zowel kennisontwikkeling als sociale interactie in het beroepsonderwijs.
Onderwijs

Onredelijke pubers in de klas? Zo houd je het werkbaar

Pubers kunnen docenten in het onderwijs flink uitdagen. Met deze praktische aanpak behoud je rust én contact in de klas.
Werkvormen

Begrijpend luisteren in de zorgopleiding: vijf stappen naar een betekenisvolle luisteropdracht

Deze werkvorm helpt studenten in zorgopleidingen bij het aanleren van begrijpend luisteren. In vijf fasen ontwikkel je luisteropdrachten die gericht zijn op interpretatie, samenwerking en reflectie.
Onderwijs

Actief leren: betekenisvol onderwijs dat studenten aanzet tot denken en doen

Actief leren zet studenten centraal in het onderwijsproces en versterkt hun betrokkenheid, samenwerking en leerprestaties. In dit artikel lees je hoe je dit in de praktijk toepast, welke voordelen het biedt en welke werkvormen je kunt gebruiken.
Werkvormen

Think-pair-share: Studenten activeren in drie stappen

De Think-Pair-Share werkvorm helpt studenten in het zorgonderwijs om actief en gestructureerd na te denken, samen te werken en hun ideeën te delen. Deze methode bevordert interactie, reflectie en eigenaarschap zonder extra voorbereidingstijd van de docent.
De student centraal

Hoe je slimmer kunt leren met metacognitieve technieken

Veel studenten steken veel tijd in studeren zonder merkbare verbetering in hun resultaten. Metacognitie biedt een praktische aanpak om beter inzicht te krijgen in hoe je leert, zodat je studietijd meer oplevert.
Stagebegeleiding

Heldere evaluatie in de zorgopleiding: afstemming en transparantie

Een doordacht evaluatieproces zorgt voor duidelijkheid bij studenten in het beroepsonderwijs. Door gezamenlijk verwachtingen te formuleren, ontstaat er meer samenhang tussen les, stage en beoordeling.
Abonneren