Sinds ze op haar zeventiende haar verzorgingsdiploma haalde, is Daniëlle Bakboord (39) actief in de zorg. Tijdens haar studententijd, waarbij ze onder andere ook bedrijfsadministratie en commerciële vaardigheden studeerde, hielp ze haar moeder met het opzetten van een thuiswerkorganisatie en intussen behaalde zij ook haar verpleegkundige diploma. Nadat ze daarvoor 12 jaar had gewerkt, begon ze voor zichzelf als ZZP-verpleegkundige. Het leidde uiteindelijk tot Bakboord zorg & verpleging.
Tekorten wegwerken
“Als zelfstandig ondernemer in de zorg richt ik mij voornamelijk op kwaliteitsverbeteringen binnen de VVT (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg, red). Ik voel me maatschappelijk betrokken en wil ook een bijdrage leveren om de tekorten in de zorg te helpen wegwerken”, vertelt Daniëlle Bakboord.
“Overal waar ik kom zie ik een tekort aan werkbegeleiders. Dat was al zo toen ik als zelfstandig verpleegkundige aan het werk was. Studenten vroegen me of ze mee mochten kijken, omdat hun werkbegeleider geen tijd had. Bij een opdrachtgever waar ik zeven weken werkte, liepen er elke dag studenten met me mee. Na die zeven weken zeiden ze dat ze meer van mij in de praktijk hadden geleerd dan in de drie jaar van hun opleiding. Dat vond ik zorgelijk, al begreep ik het wel. Het komt omdat iedereen aan het bed nodig is. De tijd dat een werkbegeleider met de studenten kan doorbrengen is vaak minimaal.”
Verlenging op verlenging
Vooral in het volwassenonderwijs levert het tekort aan werkbegeleiders in de zorg vaak problemen op, weet Daniëlle. “Bij de opleiding gaat men er vanuit dat volwassen studenten heel zelfstandig zijn. Dat is ook zo, maar dat betekent niet dat ze alles meteen ook weten. Ze krijgen van school een bulk aan informatie, waarna er verwacht wordt dat ze zelfstandig te werk gaan. En daar gaat het mis. Ze verdwalen in die informatie omdat er in de praktijk geen begeleiding is.
Tijdens hun stage leren ze ad hoc en snel te werken. Er is geen tijd voor verdieping. Ze hebben iets geleerd op school. De volgende stap zou moeten zijn dat ze echt gaan zitten om te kijken hoe de protocollen nu in de praktijk werken. Waar zijn protocollen echt belangrijk en welke wet- en regelgeving zit er achter? Helaas heeft niemand daar in de praktijk tijd voor. Het gevolg is dat veel studenten van hun opleiding verlenging op verlenging krijgen omdat ze de verdieping niet hebben gehad en daardoor hun opdrachten niet kunnen afronden. Het zorgt ook voor demotivatie waardoor een groot deel stopt. Afgelopen jaren heb ik jaarlijks 40 studenten opgeleid en begeleid naar diplomering. Al die studenten zouden eigenlijk stoppen als zij deze mogelijkheid niet hadden gevonden.”
Passievolle werkbegeleiders
Met de externe blended praktijkbegeleiding helpen Daniëlle en haar team niet alleen studenten sneller afstuderen, tevens ontzorgen ze de zorginstellingen waar de studenten stage lopen. “Zo’n werkplek heeft opeens een heel aanbod aan werkbegeleiders en het kost ze helemaal niets, want de student betaalt het. Op dit moment werk ik met een groep van 10 werkbegeleiders en 24 examinatoren. Ik ben erkend trainer en leid alle werkbegeleiders zelf op. Vervolgens huur ik ze in om voor mijn organisatie te werken. De begeleiders werken allemaal al in een zorginstelling en doen dit werk er parttime bij. Ik selecteer ze op passie, ze mogen echt niet oordelen en ze moeten de ambitie hebben om werkbegeleider te blijven of examinator te worden. De werkbegeleiders krijgen van ons ook een coachingtraining en een assessortraining verpleegkundige vaardigheden, waarbij ze getraind worden in het objectief beoordelen van verpleegkundige vaardigheden van de studenten. Ook scholen we jaarlijks bij het Consortium beroepsonderwijs, bij Prove2Move en hebben we regelmatig intervisie-overleg.”
Smart glasses
“De externe blended praktijkbegeleiding van Bakboord zorg & verpleging is zowel face to face bij de zorginstelling, als via smart glasses, MS Teams en in de eigen praktijklokalen. Daniëlle: “In onze skillsruimte organiseren we de klinische lessen voor de studenten. Ze oefenen hier dus eerst alle vaardigheden. Als ze dat hebben gedaan, faciliteer ik dat ze ergens in een van de 30 samenwerkende organisaties die handeling mogen uitvoeren bij cliënten. We hebben studenten over heel Nederland. We kunnen uiteraard niet overal tegelijk zijn. Toch willen we na de klinische lessen en de intervisiemomenten ook zien hoe hun werkdag eruit ziet. Alle werkbegeleiders hebben daarom een smart glass. Los van het feit dat we al fysiek met een student hebben meegelopen, monitoren we onze studenten op afstand via smart glasses. Uiteraard moeten de studenten wel eerst toestemming vragen of ze de behandelingen mogen filmen. Met behulp van smart glass kan de werkbegeleider op afstand meekijken en zo nodig via de bril instructies geven. De examinering zelf mag op dit moment nog niet via smart glass. Die doen we dus fysiek ter plekke. Dat doen we niet in opdracht van de scholen, maar in opdracht van de zorginstelling zelf.”
MS Teams
Een aantal praktijklessen wordt via MS Teams gegeven. “Dat zijn bijvoorbeeld de lessen over het opstellen van het zorgplan van het verpleegkundig proces”, vertelt Daniëlle. “Ik heb allerlei ezelsbruggetjes gemaakt hoe een student het verband kan laten leggen tussen theorie en praktijk. Zo heb ik bijvoorbeeld alle stappen van het verpleegkundig proces ontleed. Hoe verzamel je alle gegevens van een patiënt? Hoe formuleer je het verpleegprobleem? Hoe vul je dat in als verzorgende en hoe als verpleegkundige. En zo gaat het stap voor stap verder. Je zou denken: dat leren ze toch op school. Dat klopt ook. Studenten leren op school dat je gegevens moet verzamelen en een anamnese moet maken. Maar in de praktijk hebben ze geen idee.”
Danielle werkt voor studenten van verschillend niveau. “We hebben studenten Helpende die de Verzorgende-opleiding doen, Verzorgende die voor Verpleegkundige niveau-4 gaan en studenten die hbo-Verpleegkundige doen. Als ze zich bij ons melden, hoor ik vaak: ‘ik weet niet of ik het ga halen, want tijdens mijn vorige stage werd ik aan mijn lot overgelaten’. Ik vind het leuk om te zien hoe hun zelfvertrouwen groeit. Ze raken weer gemotiveerd en willen doorstuderen. Ik zei ze stralen en dat is fijn. De afgelopen jaren leverde ik 40 gediplomeerden per jaar af. Dit jaar worden het er misschien wel 50. Dat is meer dan de meeste organisaties doen. Ik ben op dit moment de enige in Nederland die dit werk doet. Als studenten zich melden, vraag ik: hoeveel tijd hebben we; wanneer eindig je praktijkovereenkomst? Over zes maanden? Dan gaan we knokken. Let’s go!”
Tekst: Ellen Smink