1. Adaptive learning platforms
Adaptieve leerplatforms maken gebruik van AI-algoritmes om het leerproces van studenten te personaliseren, zodat ze op hun eigen tempo en niveau kunnen leren. Een voorbeeld hiervan is Learnbeat.
Learnbeat
- ROC van Twente: Dit regionale opleidingscentrum past Learnbeat toe om adaptieve leertrajecten aan te bieden aan studenten in diverse zorggerelateerde opleidingen. Door het analyseren van de voortgang van elke student kan Learnbeat automatisch aanpassingen doen in het lesmateriaal en gepersonaliseerde feedback geven.
- MBO Amersfoort: In MBO Amersfoort wordt Learnbeat gebruikt om studenten in verschillende opleidingen te ondersteunen, waaronder die in de zorgsector. Het adaptieve karakter van Learnbeat helpt docenten om beter in te spelen op de individuele leerbehoeften van studenten, wat de leerresultaten ten goede komt.
2. Virtuele simulaties voor praktijkervaring
Virtuele simulaties op basis van AI bieden studenten de mogelijkheid om praktische vaardigheden te oefenen in een gecontroleerde omgeving. Een bekend voorbeeld hiervan is de SIMBase.
SIMBase
- Erasmus MC: SIMBase is een geavanceerd virtueel simulatieplatform ontwikkeld door het Centrum voor Innovatie en Samenwerking van het Erasmus MC. Studenten kunnen interactieve scenario’s doorlopen en medische beslissingen nemen in een realistische virtuele omgeving. Deze simulaties versterken niet alleen de praktische vaardigheden van studenten, maar vergroten ook hun zelfvertrouwen voordat ze de echte zorgpraktijk betreden.
3. Intelligent tutoring systems
Intelligente tutorsystemen gebruiken AI om gepersonaliseerde ondersteuning en begeleiding te bieden aan studenten gedurende hun leertraject. Een voorbeeld van een platform dat hierbij wordt gebruikt is Brightspace.
Brightspace
- Hogeschool Utrecht: Deze instelling maakt gebruik van Brightspace om interactieve leerervaringen te bieden aan studenten in diverse gezondheidszorggerelateerde opleidingen. Het platform analyseert de voortgang van studenten en biedt hen gepersonaliseerde feedback en leermaterialen die aansluiten bij hun individuele leerstijl en behoeften.
- Universiteit Utrecht: Brightspace wordt ook ingezet aan de Universiteit Utrecht, waar het helpt bij het creëren van een stimulerende leeromgeving voor studenten in medische en gezondheidswetenschappen. Door AI-gestuurde functies kunnen studenten efficiënter leren en zich beter voorbereiden op hun toekomstige carrières.
4. Predictive analytics voor studievoortgang
Predictive analytics wordt steeds vaker gebruikt om trends en patronen in de studievoortgang van studenten te identificeren, zodat tijdig passende interventies kunnen worden ingezet. Een toonaangevend voorbeeld van zo’n tool is SURF Analytics.
SURF Analytics
- Hogeschool Inholland: Deze hogeschool benut SURF Analytics om data-gedreven beslissingen te nemen en om docenten te ondersteunen bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Door predictive analytics kunnen zij potentiële risico’s op studie-uitval identificeren en proactief studentenondersteuning bieden, ook binnen zorggerelateerde opleidingen.
Andere AI-toepassingen in Nederlandse scholen
Naast de genoemde toepassingen zijn er nog andere gebieden waar AI wordt ingezet in Nederlandse scholen:
- Robotica in het onderwijs: Sommige scholen experimenteren met robotica om studenten te betrekken bij STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering, Mathematics), wat ook relevant kan zijn voor zorggerelateerde vakken zoals biomechanica en robotchirurgie.
- Natuurlijke Taalverwerking (NLP): AI wordt gebruikt in taalonderwijs om leerlingen te helpen bij het verbeteren van hun schrijf- en spreekvaardigheden, wat belangrijk is voor communicatieve vaardigheden in de zorgsector.
Deze voorbeelden laten zien hoe AI niet alleen het onderwijs transformeert door innovatieve technologieën te integreren, maar ook specifieke voordelen biedt voor studenten die worden opgeleid voor uitdagende en complexe sectoren zoals de zorg. Door gebruik te maken van adaptieve platforms, virtuele simulaties, intelligente tutorsystemen en predictive analytics, kunnen onderwijsinstellingen beter inspelen op de individuele behoeften van studenten en hen voorbereiden op succesvolle carrières in de moderne gezondheidszorg.
Meer weten?
Tijdens de masterclass Artificial Intelligence in het Zorgonderwijs op 25 september 2024 ga je samen met 80 onderwijsprofessionals aan slag met het versimplificeren van je werkzaamheden met AI-goeroe’s. Interactie, wat theorie, handen uit de mouwen en je gaat naar huis met iets dat je de volgende dag al kunt gebruiken!