Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zelfvertrouwen bij studenten vergroten

Hoe versterk je als docent het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van studenten? Dit artikel biedt praktische handvatten gebaseerd op actuele inzichten en praktijkvoorbeelden.

Studenten in het beroepsonderwijs staan voor uiteenlopende uitdagingen. Een van de meest terugkerende thema’s is het opbouwen van zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Dit vraagt om een onderwijsaanpak die meer doet dan kennis overdragen. Dit artikel biedt een overzicht van didactische middelen die docenten kunnen inzetten om studenten te ondersteunen bij hun persoonlijke en leerontwikkeling.

 

Het belang van zelfvertrouwen en zelfstandigheid

Zelfvertrouwen als hefboom voor groei

Zelfvertrouwen geeft studenten het vertrouwen dat zij hun leerdoelen kunnen bereiken. Onderzoek laat zien dat studenten die zich competent voelen, eerder risico’s durven nemen en beter omgaan met tegenslagen. Hierdoor stijgt hun betrokkenheid en motivatie.

 

Zelfstandigheid als leerhouding

Zelfstandigheid betekent dat studenten leren plannen, keuzes maken en zelf verantwoordelijkheid nemen. Vooral in het praktijkonderwijs is dit een uitdaging, omdat studenten vaak gewend zijn aan veel begeleiding. Door structuur te bieden en geleidelijk de begeleiding af te bouwen, kunnen docenten deze leerhouding bevorderen.

 

Drie pijlers voor ontwikkeling

De zelfdeterminatietheorie van Ryan & Deci noemt drie psychologische basisbehoeften:

 

1. Relatie

Een gevoel van verbondenheid is de basis voor veiligheid en motivatie. Studenten leren beter als ze zich gezien en gewaardeerd voelen. Docenten kunnen dit stimuleren door tijd te maken voor persoonlijke aandacht en open communicatie.

 

2. Competentie

Door taken te geven die nét buiten het comfortgebied van studenten liggen, vergroten ze hun vaardigheden. Gerichte feedback en ondersteuning helpen hierbij.

 

3. Autonomie

Geef studenten inspraak in hun leerproces. Laat hen doelen stellen, keuzes maken in opdrachten of reflecteren op hun voortgang. Dit stimuleert eigenaarschap.

 

Doelen formuleren die groei stimuleren

Groeidoelen: leren verbeteren, niet alleen presteren

In plaats van focus op cijfers, draait het bij groeidoelen om persoonlijke vooruitgang. Studenten vergelijken zichzelf niet met anderen, maar met hun eigen ontwikkeling. Dat maakt fouten minder bedreigend en vergroot het gevoel van invloed.

Voorbeeld:
In plaats van: “Ik wil een 8 halen voor rekenen,”
liever: “Ik wil beter worden in breuken oplossen en dit kunnen toepassen in praktijkopdrachten.”

 

Praktische toepassing

  • Werk met individuele leerplannen.
  • Laat studenten zelf doelen formuleren.
  • Visualiseer voortgang met grafieken of portfolio’s.
  • Plan reflectiemomenten in.

Procesgerichte feedback: focus op het leerproces

Drie vragen als basis

  1. Waar sta je nu?
  2. Wat is je doel?
  3. Wat is je volgende stap?

Door deze vragen te stellen, leert een student zijn eigen leerproces begrijpen. De rol van de docent is om dit gesprek te begeleiden met concrete, opbouwende opmerkingen over inzet en aanpak.

Feedback in de praktijk

  • Geef complimenten op doorzettingsvermogen, niet alleen op uitkomst.
  • Gebruik feedback om samen vooruit te kijken.
  • Betrek studenten bij hun evaluatie door zelfreflectievragen te gebruiken.

Groeimindset stimuleren

Een groeimindset betekent dat studenten geloven dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Docenten kunnen hieraan bijdragen door:

  • Proces boven resultaat te waarderen.
  • Open te zijn over eigen fouten.
  • Geen vaste labels te gebruiken zoals “slim” of “slecht in rekenen”.

Zeg liever: “Je hebt dit nog niet onder de knie – wat kun je proberen om het beter te doen?”

Zelfstandigheid ontwikkelen via strategische instructie

Wat houdt het in?

Strategische instructie bestaat uit vier fasen:

  1. Voordoen: De docent denkt hardop bij het oplossen van een taak.
  2. Begeleid oefenen: Studenten proberen het zelf met steun.
  3. Zelfstandig oefenen: Studenten werken zonder hulp.
  4. Reflecteren: Ze kijken terug op wat werkte en wat beter kan.

Praktische hulpmiddelen

  • Checklists voor complexe opdrachten.
  • Leerportfolio’s met reflecties.
  • Samenwerkingsopdrachten met peer-feedback.

Tips voor docenten

  • Gebruik instrumenten zoals ‘Test je Leefstijl’ om inzicht te krijgen in de leefwereld van studenten.
  • Stimuleer studenten om zelf keuzes te maken.
  • Zorg dat je zichtbaar bent als aanspreekpunt.
  • Bouw reflectiemomenten in en geef ruimte voor gesprek.
  • Geef vertrouwen: jouw houding als docent heeft directe impact op het zelfvertrouwen van je studenten.

Tot slot

Zelfvertrouwen en zelfstandigheid zijn ontwikkelbaar. Door doelgericht te werken met groeidoelen, feedback en instructie op maat, kunnen docenten bijdragen aan een schoolcultuur waarin studenten zich veilig, gezien en capabel voelen. Juist in het beroepsonderwijs, waar de praktijk dichtbij komt, maakt dit het verschil.