Over praktijkopleider

Je bent als praktijkopleider (mede)verantwoordelijk voor het bevorderen van een prettig leerklimaat en het opleidingsbeleid rondom bij- en nascholingen.

Lees meer

Leerhuis

Hoe volwassen studenten gemotiveerd blijven

Ontdek hoe volwassen studenten gemotiveerd blijven binnen online onderwijs aan de hand van onderzoek bij FITech Network University. Drie praktische aanbevelingen helpen docenten om leertrajecten doelgericht en toegankelijk te maken.
Onderwijs

Wat de zorg kan leren van voetbal: Opleiden met het stoplichtformulier

In de jeugdopleiding van het voetbal ligt de nadruk op zelfreflectie, motivatie en persoonlijke ontwikkeling. Dit biedt aanknopingspunten voor de zorgsector, waar persoonlijke groei en leerklimaat eveneens van belang zijn.
Leerhuis

Groepsontwikkeling: De Groepsfasen van Tuckman

Dit artikel onderzoekt Tuckman’s groepsfasenmodel in de context van zorgonderwijs, met een focus op de invloed van sekse op groepsontwikkeling en prestaties. Praktische aanbevelingen bieden handvatten voor opleiders.

Een veilige leeromgeving creëren aan de hand van functionele en disfunctionele rollen

Ontdek hoe praktijkopleiders groepsdynamiek en rollen kunnen benutten om werkbegeleiders en studenten effectief te laten samenwerken binnen een veilig leerklimaat.

Competenties voor praktijkopleiders in de zorg

Lees hoe praktijkopleiders in de zorg competenties kunnen herkennen, begrijpen en ontwikkelen om zorgprofessionals optimaal te ondersteunen.
Leerhuis

‘We leren studenten en opleiders hoe je efficiënt leert op de werkplek’

Zorgprofessionals leren het meeste op de werkvloer. Toch vindt het meeste onderwijs plaats in klaslokalen of via (digitale) handleidingen. De missie van Marije Hennus, kinderarts-intensivist, is om studenten en opleiders te leren hoe ze de leermomenten op de werkvloer kunnen herkennen en optimaliseren. Ze geeft er een masterclass over op het Zorgonderwijs Vernieuwers congres.
Stagebegeleiding

Leer begeleidend beoordelen en beoordelend begeleiden

Soms sluiten beoordelingscriteria niet aan bij de student en constateer je als begeleider dat de student op deze manier geen diploma krijgt. Volgens Inke Schaap kun je deze situatie voorkomen door de student expliciet mee te nemen in het leerproces. Op het Zorgonderwijsvernieuwers Congres geeft ze er een masterclass over.
Leerhuis

Waarom Generatie Z-studenten stoppen met de zorgopleiding?

Waarom stoppen steeds meer Generatie Z-studenten met hun zorgopleiding? Lees de oorzaken van vroegtijdig stoppen en ontdek praktische oplossingen voor docenten en praktijkopleiders om uitval te voorkomen.
Praktijkopleider

Effectief communiceren met Generatie Z als praktijkopleider

Ontdek hoe je als praktijkopleider effectief communiceert met Generatie Z. Leer hoe je ze bereikt, duidelijke afspraken maakt en hen motiveert voor persoonlijke groei en zingeving.
Praktijkopleider

De belangrijkste soft skills van een praktijkopleider

In de zorgsector speelt de praktijkopleider een essentiële rol in de professionele ontwikkeling van studenten. Naast vakinhoudelijke kennis zijn soft skills van groot belang om studenten op de best mogelijke manier te begeleiden. In dit artikel bespreken we de belangrijkste soft skills die je als praktijkopleider in de zorg nodig hebt om studenten effectief te […]

Masterclass Motiveren en zelfregulerend leren

Van der Valk