Problemen bij ongemotiveerde studenten?
Als docent heb je ongetwijfeld te maken met ongemotiveerde studenten. Het kan ontmoedigend zijn om te zien dat studenten niet deelnemen aan de lessen, geen opdrachten maken of ongeïnteresseerd lijken in de leerstof. Deze problemen kunnen leiden tot lage cijfers, verhoogde stress en frustratie bij zowel studenten als docenten. Hoe kunnen we de motivatie van studenten verhogen en hun leerprestaties te verbeteren?
Wat is motivatie?
Motivatie speelt een cruciale rol in het leerproces van studenten. Het bepaalt de intensiteit, frequentie, duur en doelgerichtheid van hun studieactiviteiten. Als de motor achter al het leren, is motivatie essentieel voor succes.
Motivatie is niet alleen een eigenschap van studenten, maar ook een beïnvloedbaar aspect. Jij als docent kunt een belangrijke rol spelen in het verhogen van de motivatie van je studenten. Hoe meer ze gemotiveerd zijn hoe dieper en effectiever ze zullen leren.
Wat motiveert studenten?
De waarde van de leerstof
Studenten moeten het belang en de relevantie van de leerstof inzien om gemotiveerd te blijven. Vaak is het noodzakelijk om deze relevantie expliciet te maken, aangezien studenten dit niet altijd vanzelf inzien. De waarde die studenten aan hun studie hechten, kan intrinsiek of extrinsiek zijn. Intrinsieke motivatie komt voort uit interesse in de leerstof en de wens om te leren, terwijl extrinsieke motivatie wordt gedreven door externe factoren zoals hoge cijfers of goedkeuring van ouders.
Verwachtingen van succes
Studenten moeten ook geloven dat ze succesvol kunnen zijn. Als ze verwachten dat hun inspanningen weinig kans op succes hebben, raken ze gedemotiveerd. Deze verwachtingen worden gevormd door eerdere ervaringen. Negatieve ervaringen, zoals mislukkingen in een specifiek vak, kunnen leiden tot lage verwachtingen en verminderde motivatie.
Causale attributies
Hoe studenten de oorzaken van hun succes of falen toeschrijven, beïnvloedt hun motivatie. Deze attributies kunnen intern of extern zijn en stabiel of variabel. Hieronder een overzicht met voorbeelden:
INTERNE ATTRIBUTIE | EXTERNE ATTRIBUTIE | ||
STABIEL | VARIABEL | STABIEL | VARIABEL |
ALGEMENE INZET | GELEVERDE INSPANNING | OORDEEL DOCENT | HULP VAN ANDEREN |
“Ik ben gewoon niet goed in anatomie.” | “Ik heb niet genoeg tijd gestoken in het leren voor dit examen.” | “De docent beoordeelt me altijd streng tijdens de praktijktoets.” | “Mijn computer werkte niet tijdens de online toets voor medisch rekenen.” |
AANLEG | STEMMING | VAKINHOUD | TOEVAL |
“Ik heb al vanaf het begin moeite met medische terminologie.” | “Ik had gewoon geen zin om me in te zetten. Ik had een zware dag op stage.” | “Pathologie is een moeilijk vak en de toetsvragen waren extra ingewikkeld.” | “Ik had pech met mijn plek tijdens de praktijktoets, waardoor ik niet goed kon presteren.” |
Manieren om studenten te motiveren
1. Waarde van de OPO uitleggen
Laat studenten zien hoe jouw onderwijspakketonderdeel (OPO) relevant is voor hun toekomstige carrière. Verwijs naar concrete toepassingen van de kennis en vaardigheden die ze in jouw vak opdoen.
2. Verbinding maken met de leefwereld van studenten
Gebruik voorbeelden uit de dagelijkse realiteit van je studenten. Dit maakt de leerstof herkenbaar en relevant, wat de motivatie verhoogt.
3. Authentieke taken aanbieden
Voorzie studenten van taken die echt en zinvol zijn. Dit kan hun betrokkenheid en motivatie verhogen.
4. Jouw waarden delen
Deel wat jij belangrijk vindt in je OPO en waarom. Jouw enthousiasme kan aanstekelijk werken.
5. Enthousiasme en passie tonen
Toon je eigen passie voor het vak. Dit kan de nieuwsgierigheid en motivatie van studenten aanwakkeren.
6. Gepast niveau instellen
Zorg ervoor dat de doelen uitdagend maar haalbaar zijn. Breng de voorkennis van je studenten in kaart om het juiste niveau vast te stellen.
7. Duidelijke communicatie
Stem de doelen, werkvormen en evaluaties op elkaar af en communiceer dit duidelijk naar je studenten. Dit helpt hen zich capabel te voelen om de gestelde doelen te bereiken.
Positieve verwachtingen creëren
1. Kortetermijnsuccessen
Creëer mogelijkheden voor vroege successen in het semester. Dit kan het vertrouwen en de motivatie van studenten vergroten.
2. Realistische verwachtingen
Help studenten om realistische verwachtingen te hebben. Maak duidelijk wat ze moeten doen om de gestelde doelen te bereiken.
3. Constructieve feedback
Geef regelmatig constructieve feedback. Dit helpt studenten te begrijpen waar ze staan in hun leerproces en wat ze moeten doen om te verbeteren.
4. Studievaardigheden aanleren
Besteed aandacht aan de studievaardigheden die studenten nodig hebben om succesvol te zijn. Dit kan hun zelfvertrouwen en slaagkansen vergroten.
Veelgestelde vragen
1. Hoe kan ik intrinsieke motivatie bij studenten bevorderen?
Intrinsieke motivatie kan worden bevorderd door het aanbieden van leerstof die interessant en relevant is voor de studenten. Daarnaast kan het geven van autonomie in hun leerproces en het aanmoedigen van zelfgestuurde projecten bijdragen aan een hogere intrinsieke motivatie.
2. Wat kan ik doen als een student gedemotiveerd raakt door een mislukking?
Geef constructieve feedback en benadruk dat falen een leerervaring kan zijn. Help de student om specifieke doelen te stellen en een plan te maken om deze doelen te bereiken. Ondersteun hen in het identificeren van de oorzaken van hun falen en het aanpassen van hun aanpak.
3. Hoe kan ik externe motivatie omzetten in intrinsieke motivatie?
Begin met het koppelen van externe beloningen aan intrinsiek interessante activiteiten. Geef studenten de kans om te ontdekken wat ze leuk vinden aan de leerstof. Creëer een leeromgeving waarin nieuwsgierigheid en persoonlijke interesse worden aangemoedigd.