Vogellanden, centrum voor revalidatie, bijzondere tandheelkunde en gezonde leefstijl, stond vorig jaar in de top 3 van zorgorganisaties met het laagste ziekteverzuim. ‘Daar zijn we heel erg trots op’, vertelt bestuurder Fenna Eefting. ‘Ons ziekteverzuim was altijd al laag ten opzichte van de branche en dat heeft zich in 2020, ondanks corona, verder doorgezet.’
Twee onderdelen
Het 2x Fit programma, waar Vogellanden in 2019 mee startte, heeft daarbij een rol gespeeld. Dit programma bestaat uit twee onderdelen die afzonderlijk gevolgd kunnen worden. Het eerste programma gaat over fit zijn in je loopbaan en het blijven benutten van je talenten. Medewerkers die twijfels hebben over hun werk kunnen terecht bij een loopbaancoach. De tweede gaat over fit zijn als persoon. Samen met een vitaliteitscoach onderzoekt de medewerker de eigen vitaliteit. Zowel fysieke, mentale, emotionele en sociale aspecten komen daarbij aan bod.
Genoeg ondersteuning?
Vogellanden startte onder meer met dit programma omdat uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek naar voren kwam dat medewerkers werkdruk ervaren. Wat de oorzaak was, was niet duidelijk. ‘De leidinggevenden zijn daarom met medewerkers in gesprek gegaan en toen bleek dat werknemers die twijfelden over hun baan dat niet altijd bespreekbaar durfden te maken’ licht HR-manager Jans van Gelder toe. ‘Als werkgever vroegen wij ons af: bieden we wel genoeg ruimte en ondersteuning op dat vlak?’
Daarnaast blijkt uit algemene wetenschappelijke inzichten dat investeren in preventie, vitaliteit en leefstijl heel belangrijk is. Goede zorg leveren is mensenwerk en dat begint bij gelukkige en fitte medewerkers. Bovendien kijken de medewerkers van Vogellanden ook bij patiënten niet alleen naar de aandoening maar naar de totale mens. Ook bij patiënten is er aandacht voor vitaliteit en leefstijl. Eefting: ‘Goed werkgeverschap creëer je door te investeren in goede leidinggevenden met leiderschapskwaliteiten. Vervolgens is het ieders verantwoordelijkheid te blijven investeren in persoonlijke ontwikkeling en elkaar daarin uit te dagen.’
Minder in hokjes denken
Uniek aan beide programma’s is dat ze laagdrempelig zijn. Er worden geen voorwaarden gesteld voor deelname. ‘Een loopbaancoach wordt normaal gesproken meestal ingezet als er sprake is van een probleemsituatie’, verduidelijkt van Gelder. ‘Denk aan een verwaarloosde loopbaanvraag of langdurig ziekteverzuim. Wij willen juist aan de voorkant preventief in gesprek zijn met elkaar en voorkomen dat de vitaliteit van de werknemer afneemt.’
Bovendien is het doel van het loopbaantraject niet persé om medewerkers naar een andere baan te leiden. ‘Als ze nadien besluiten om gewoon verder te gaan met hun oude baan, is dat prima’, vertelt Van Gelder. ‘En dat geldt ook voor medewerkers die een baan bij een andere organisatie ambiëren’ vervolgt Eefting. ‘We willen medewerkers niet krampachtig behouden. We streven naar de juiste mens op de juiste plek. Dit betekent dat we mensen laten gaan. En omgekeerd graag medewerkers vanuit andere branches aantrekken.’
Eigen verantwoordelijkheid
Het is de bedoeling dat medewerkers zelf de regie nemen en zichzelf aanmelden voor het 2x Fit programma als dat zinvol is. Volgens Van Gelder hoort dat stuk bij goed werknemerschap. ‘Als organisatie willen wij stimuleren: maak bespreekbaar hoe het met je gaat, of je in je kracht staat in je werk. En of je er misschien aan toe bent om een nieuwe stap te zetten. Wij willen dat medewerkers ervan doordrongen zijn dat goed functioneren in werk onderhoud vraagt. Als organisatie helpen en faciliteren we daarbij. Maar je bent er ook zelf verantwoordelijk voor.’
Visie inbedden
Alleen het opstarten van het 2x Fit programma, was volgens Eefting niet genoeg om die eigen verantwoordelijkheid te stimuleren. ‘Van belang is dat leidinggevenden dit vanuit verschillende invalshoeken stimuleren zodat een cultuur die uitgaat van eigen verantwoordelijkheid en regie langzaam normaal wordt. Dit begint bij de arbeidsvoorwaarden, het inwerkprogramma en de introductiebijeenkomst voor nieuwe medewerkers.’
Daarnaast organiseerden de vitaliteitscoaches een vitaliteitschallence voor medewerkers om het concept breed te introduceren en aantrekkelijk te maken. Daarbij konden medewerkers zich groepsgewijs in een aantal gezondheidsthema’s verdiepen. Denk aan voeding, bewegen en slaap. Van Gelder: ‘Daar was heel veel belangstelling voor. In de bijeenkomsten konden medewerkers ook ervaringen delen en van elkaar leren. En de reacties waren erg positief. Dat zagen we ook aan de berichten op intranet.’
Inmiddels hebben 65 werknemers het Fit1 en 15 medewerkers het Fit2 programma gevolgd. Van Gelder: ‘Het was even spannend of de vraag na de eerste piek van aanmeldingen stabiel zou blijven. Maar er nemen steeds weer nieuwe mensen deel. En dat is wat wij graag willen.’ Eefting: ‘Het gaat ons om gelukkige en fitte medewerkers op de juiste plek. Daar investeren we met z’n allen in.’
Geschreven door: Sigrid Starremans
Meer over opleiden & ontwikkelen in de zorg? Bekijk ons kenniscentrum voor opleiden & ontwikkelen.