Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Werkvormen om eigenaarschap bij studenten te vergroten

Deze werkvormen dagen studenten uit om actief deel te nemen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Door eigenaarschap centraal te stellen, creëer je gemotiveerde, zelfstandige en betrokken studenten die klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst.

Eigenaarschap bij studenten is essentieel om hen te motiveren en hen verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun leerproces. Dit artikel biedt innovatieve en minder bekende werkvormen waarmee docenten eigenaarschap bij studenten kunnen stimuleren.

1. De “Experiment Week”

Wat is het?
Studenten krijgen één week volledige controle over hun leerdoelen, werkvormen en evaluatiecriteria. De docent fungeert uitsluitend als coach.

Hoe werkt het?

  • Start met een brainstormsessie waarin studenten leerdoelen formuleren.
  • Faciliteer een planningssessie waarin studenten bepalen hoe ze deze doelen willen bereiken.
  • Reflecteer aan het einde van de week gezamenlijk op de resultaten en leerpunten.

Waarom werkt dit?
Studenten leren zelfstandig plannen, samenwerken en reflecteren, wat hun gevoel van eigenaarschap vergroot.

2. Omgekeerde probleemoplossing

Wat is het?
In plaats van een probleem op te lossen, bedenken studenten zelf problemen binnen een bepaald thema en presenteren ze deze aan medestudenten.

Hoe werkt het?

  • Kies een thema dat aansluit bij de lesstof.
  • Laat studenten een probleem bedenken, uitwerken en presenteren.
  • Andere studenten moeten vragen stellen of mogelijke oplossingen aandragen.

Waarom werkt dit?
Het stimuleert kritisch denken en geeft studenten controle over het proces, omdat zij zelf de richting bepalen.

3. De “Real Life Challenge”

Wat is het?
Studenten adopteren een bestaand probleem uit hun directe omgeving of een maatschappelijke uitdaging en werken hieraan binnen de lescontext.

Hoe werkt het?

  • Studenten kiezen een probleem (bijvoorbeeld duurzaamheid op school of een buurtproject).
  • Ze ontwikkelen een aanpak, voeren deze uit en presenteren de resultaten.
  • De docent helpt bij het koppelen van het probleem aan de leerdoelen.

Waarom werkt dit?
De koppeling met de echte wereld geeft betekenis aan het leren en motiveert studenten om verantwoordelijkheid te nemen.

4. Groeijournalen met Peer-Feedback

Wat is het?
Studenten houden een groei- of reflectiedagboek bij, waarin ze hun leerproces beschrijven. Regelmatig geven peers hier feedback op.

Hoe werkt het?

  • Start met een voorbeeldsessie waarin de docent voordoet hoe reflecteren werkt.
  • Laat studenten wekelijks hun groeijournaal invullen.
  • Faciliteer feedbacksessies waarin studenten elkaar tips geven en voortgang bespreken.

Waarom werkt dit?
Het dagboek geeft studenten inzicht in hun eigen leerproces en versterkt autonomie, terwijl peer-feedback zorgt voor sociale betrokkenheid.

5. Leergemeenschappen

Wat is het?
Studenten organiseren zelf leergemeenschappen rondom thema’s waarin ze geïnteresseerd zijn.

Hoe werkt het?

  • Laat studenten onderwerpen kiezen en teams vormen.
  • Elk team organiseert een korte sessie waarin ze medestudenten iets leren over hun onderwerp.
  • Reflecteer samen op het proces en de inhoud.

Waarom werkt dit?
Studenten leren leiderschapsvaardigheden en ontwikkelen eigenaarschap doordat zij de inhoud en werkvorm bepalen.

6. Escape classroom

Wat is het?
Een educatieve versie van de escape room waarin studenten puzzels moeten oplossen die direct gekoppeld zijn aan leerdoelen.

Hoe werkt het?

  • Ontwerp een reeks opdrachten gebaseerd op de lesstof.
  • Studenten moeten samenwerken om de “escape” te behalen.
  • Voeg reflectiemomenten toe over hun aanpak en leerproces.

Waarom werkt dit?
De urgentie en spelvorm stimuleren creativiteit en actieve betrokkenheid, wat eigenaarschap versterkt.

7. Social impact pitch

Wat is het?
Studenten ontwikkelen een idee met maatschappelijke impact en presenteren dit aan een panel van peers en docenten.

Hoe werkt het?

  • Bied studenten vrijheid in de keuze van het onderwerp.
  • Ze ontwikkelen een pitch waarin ze uitleggen hoe hun idee een probleem oplost.
  • Het panel geeft constructieve feedback.

Waarom werkt dit?
De autonomie bij het bedenken en presenteren van een idee vergroot eigenaarschap, terwijl feedback de kwaliteit van het leerproces verhoogt.