Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Successive Approximation Model

Leer hoe het Successive Approximation Model (SAM) jouw leerprogramma's kan verbeteren door een flexibele en iteratieve benadering van ontwerp en evaluatie.

Het Successive Approximation Model (SAM) is een populaire benadering binnen het ontwerp en de ontwikkeling van leerprogramma’s en trainingen. Dit model is ontworpen om efficiënt en effectief leerervaringen te creëren door een iteratieve benadering van ontwerp en evaluatie. In dit artikel duiken we diep in wat het SAM inhoudt, hoe het werkt en hoe je het kunt toepassen.

 

Wat is het Successive Approximation Model?

  • Het Successive Approximation Model (SAM) is een ontwerpmodel dat gericht is op het iteratief verbeteren van leerprogramma’s door voortdurende feedback en aanpassingen.
  • Het model werd ontwikkeld door Michael Allen als een alternatief voor het traditionele ADDIE-model, met een grotere nadruk op flexibiliteit en snelheid in het ontwerp- en ontwikkelingsproces.

 

De basisprincipes van SAM

  • Iteratief Ontwerp: SAM werkt in cycli waarbij elke cyclus een reeks ontwerpfasen doorloopt, zoals planning, ontwerp, ontwikkeling en evaluatie.
  • Feedback: Na elke cyclus wordt er feedback verzameld en verwerkt om verbeteringen aan te brengen.
  • Flexibiliteit: Het model is ontworpen om aanpassingen en veranderingen gemakkelijk te integreren, waardoor het geschikt is voor dynamische omgevingen.

 

De fasen van het Successive Approximation Model

Fase 1: Voorbereiding

  • Analyse van behoeften: Bepaal de leerbehoeften en doelen. Dit kan door gesprekken met stakeholders en het analyseren van bestaande trainingsdata.
  • Schets van het ontwerp: Maak een voorlopige schets van de leerinhoud en de structuur van het programma.

 

Fase 2: Ontwikkeling

  • Prototyping: Ontwikkel een eerste versie van het leerprogramma of de training. Dit kan een ruwe versie zijn die de kern van de inhoud en de leerdoelen omvat.
  • Testen en feedback: Voer testen uit met een selecte groep deelnemers en verzamel feedback over de effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid van het programma.

 

Fase 3: Revisie

  • Aanpassingen en verbeteringen: Verwerk de ontvangen feedback en breng de nodige aanpassingen aan. Dit kan betrekking hebben op de inhoud, de presentatie of de interactie van het programma.
  • Herhaling: Herhaal de testfase en pas het programma opnieuw aan totdat het voldoet aan de gewenste standaarden.

 

Toepassing van SAM

Voorbeeld 1: Training voor verpleegkundigen

  • Context: Bij de introductie van een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD) willen zorginstellingen ervoor zorgen dat verpleegkundigen effectief leren werken met het systeem.
  • Toepassing: Gebruik SAM om een trainingsprogramma te ontwikkelen dat iteratief wordt verbeterd op basis van feedback van verpleegkundigen. Begin met een prototype van de training, test het met een kleine groep en pas het aan op basis van hun input.

 

Voorbeeld 2: Opleiding voor medische hulpmiddelen

  • Context: Bij de introductie van nieuwe medische hulpmiddelen zoals infuuspompen, is het cruciaal dat het personeel goed getraind wordt in het gebruik ervan.
  • Toepassing: Ontwikkel een leerprogramma met behulp van SAM waarbij een eerste versie van de training snel beschikbaar is. Verzamel feedback van gebruikers in de praktijk en maak continue verbeteringen om ervoor te zorgen dat het personeel alle benodigde vaardigheden en kennis ontwikkelt.

 

Tot slot

Het Successive Approximation Model biedt een flexibele en iteratieve benadering voor het ontwerpen en ontwikkelen van leerprogramma’s. Door het toepassen van SAM kun je leerervaringen creëren die beter aansluiten bij de behoeften van de deelnemers en die voortdurend kunnen worden verbeterd op basis van feedback. Vooral in de zorgsector, waar training en voortdurende bijscholing cruciaal zijn, kan SAM helpen om effectieve en gebruiksvriendelijke trainingsprogramma’s te ontwikkelen. Door de cyclische aard van SAM kunnen zorginstellingen ervoor zorgen dat hun personeel altijd up-to-date en goed voorbereid is op de uitdagingen van hun werk.