Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Meten van digitale vaardigheden in de zorg

Ontdek verschillende methoden om digitale vaardigheden binnen zorgorganisaties te meten, met aandacht voor voor- en nadelen. Leer hoe je de groei van vaardigheden en vertrouwen kunt evalueren.

Het meten van digitale vaardigheden binnen zorgorganisaties is van groot belang om te begrijpen of medewerkers over voldoende kennis beschikken en of ze vooruitgang boeken in hun digitale ontwikkeling. Dit artikel bespreekt zeven mogelijke methoden om de digitale competentie van zorgmedewerkers te onderzoeken. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen, en het is belangrijk om een keuze te maken die past bij de organisatie en de doelen.

 

1. Basisvaardigheden en zelfbeoordeling

Een veelgebruikte methode is het gebruik van een zelfscan waarin medewerkers hun eigen digitale vaardigheden beoordelen. De lijst met vaardigheden is vaak ontwikkeld door experts in de zorgsector en kan digitaal of op papier worden ingevuld. Medewerkers scoren hun vaardigheden en vertrouwen in technologie zelf.

Voordelen

  • De tool is snel beschikbaar en kan gemakkelijk worden aangepast aan de specifieke behoeften van de organisatie.
  • De resultaten zijn snel te genereren en kunnen gedetailleerd worden ingedeeld op team, afdeling of leeftijdsgroep.

Nadelen

  • De respons is vaak laag, vooral bij medewerkers die minder digitale vaardigheden hebben.
  • Medewerkers kunnen geneigd zijn zichzelf een hoger cijfer te geven om angst voor negatieve gevolgen te vermijden, wat de betrouwbaarheid van de resultaten vermindert.

2. Toetsen in plaats van zelfbeoordeling

Een alternatieve methode is het gebruik van toetsen waarbij medewerkers een objectieve score krijgen. Deze toetsen kunnen specifiek worden ontwikkeld om vaardigheden te meten die nodig zijn in het werk.

Voordelen

  • Toetsen geven feitelijke informatie over de vaardigheden van medewerkers, in plaats van zelfbeoordelingen.
  • Ze bieden een duidelijke en meetbare uitkomst, wat helpt bij het vaststellen van de huidige stand van zaken.

Nadelen

  • Het afnemen van toetsen kan stressvol zijn voor medewerkers, vooral voor degenen die zich onzeker voelen over hun digitale vaardigheden.
  • Het ontwikkelen van een toets die alle relevante vaardigheden meet, kan tijdrovend en complex zijn.

3. Zelfscan met een bestaande onderzoekstool

Sommige organisaties kiezen ervoor om een bestaande online zelfscan te gebruiken, bijvoorbeeld die van Digivaardigindezorg.nl. Dit biedt een gestandaardiseerde aanpak voor het meten van digitale vaardigheden.

Voordelen

  • De onderzoeksopzet is al klaar en vereist weinig inspanning om te implementeren.
  • Rapporten worden automatisch gegenereerd en kunnen gedetailleerde informatie geven over verschillende groepen medewerkers.

Nadelen

  • De tijdsinvestering per medewerker is hoog, vaak tussen de 15 en 30 minuten.
  • Het is lastig om medewerkers te motiveren om de scan op tijd in te vullen, wat kan leiden tot een lage respons.

Digivaardigheden scans

  • De zelfscan, mede mogelijk gemaakt door Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg, voor huisartsenzorg.
  • Zelfscan met een onderzoeks-subsite van Digivaardigindezorg.nl
  • Breng in kaart in hoeverre aandacht voor digitale vaardigheden is ingebed in de processen van jouw zorgorganisatie.

 

4. Zelfscan met een eigen onderzoekstool

Organisaties kunnen ook gebruik maken van tools zoals Microsoft Forms of SurveyMonkey om hun eigen vragenlijst samen te stellen. Dit stelt hen in staat om vaardigheden te meten die specifiek zijn voor de organisatie en haar applicaties.

Voordelen

  • Er is meer flexibiliteit om vragen te formuleren die aansluiten bij de specifieke situatie van de zorginstelling.
  • De tools bieden gedetailleerde rapporten en zijn in veel gevallen gratis beschikbaar.

Nadelen

  • Het vergt veel tijd en moeite om de vragenlijst op te stellen en in te vullen.
  • Het blijft een uitdaging om een hoge respons te behalen, vooral als de tijdsinvestering per medewerker hoog is.

5. Gebruik van digitale applicaties

Naast het meten van vaardigheden via scans of toetsen, kan ook het gebruik van specifieke digitale applicaties worden gevolgd om te beoordelen of medewerkers goed overweg kunnen met technologie. Dit kan door het aantal inlogs of het gebruik van bepaalde applicaties te monitoren.

Voordelen

  • Het biedt praktische inzichten in het daadwerkelijke gebruik van digitale tools binnen de organisatie.
  • Kan helpen om te bepalen welke medewerkers extra ondersteuning nodig hebben bij specifieke applicaties.

Nadelen

  • Het biedt geen gedetailleerde informatie over de onderliggende vaardigheden van medewerkers.
  • De metingen kunnen beïnvloed worden door verschillende externe factoren, zoals veranderingen in het werkproces.

6. Meten van groeimogelijkheden

Meten van de groei in digitale vaardigheden is belangrijk om het effect van een trainingsprogramma of interventie te evalueren. Dit kan gedaan worden door periodieke metingen te verrichten en de resultaten te vergelijken met eerdere gegevens.

Voordelen

  • Het biedt inzicht in de vooruitgang van medewerkers over een bepaalde periode.
  • Het helpt bij het beoordelen van de effectiviteit van digitale vaardigheidstrainingen.

Nadelen

  • Medewerkers kunnen de tweede meting niet op dezelfde manier invullen, wat leidt tot een mogelijk vertekend beeld van de werkelijke groei.
  • Het verloop van medewerkers in de zorg kan de betrouwbaarheid van de resultaten beïnvloeden.

7. Meten van vertrouwen en beleving

Naast de technische vaardigheden is het ook waardevol om het vertrouwen van medewerkers in technologie te meten. Dit kan bijvoorbeeld door middel van enquêtes over hoe zij zich voelen bij het gebruik van digitale hulpmiddelen in hun dagelijks werk.

Voordelen

  • Het biedt inzicht in de houding van medewerkers ten opzichte van technologie.
  • Het kan helpen bij het ontwikkelen van gerichte ondersteuning en trainingen die medewerkers helpen meer vertrouwen te krijgen.

Nadelen

  • Het is moeilijker om de beleving objectief te meten.
  • Vertrouwen kan variëren afhankelijk van externe factoren, zoals recente ervaringen of veranderingen in technologie.

Het meten van digitale vaardigheden in de zorg is een complexe maar noodzakelijke taak. Er zijn verschillende methoden beschikbaar, van zelfbeoordeling tot toetsing en het meten van gebruik. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen, en het is belangrijk om te kiezen wat het beste past bij de behoeften en doelen van je organisatie.

 

Veelgestelde vragen

  1. Waarom is het belangrijk om digitale vaardigheden te meten in de zorg?
    Het meten van digitale vaardigheden helpt om inzicht te krijgen in de competentie van zorgmedewerkers en kan bijdragen aan het verbeteren van hun werkprocessen en vertrouwen in technologie.
  2. Wat zijn de nadelen van zelfbeoordeling bij het meten van digitale vaardigheden?
    Medewerkers kunnen zichzelf vaak hoger scoren uit angst voor negatieve gevolgen, wat de nauwkeurigheid van de resultaten beïnvloedt. Daarnaast is de respons meestal laag.
  3. Wat is het voordeel van het gebruik van een bestaande zelfscan tool?
    Het gebruik van een bestaande tool, zoals de zelfscan van Digivaardigindezorg.nl, bespaart tijd bij de opzet van het onderzoek en biedt gedetailleerde rapporten met weinig inspanning.