Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Leven Lang Leren binnen de zorg

Om vitaal en productief te blijven is het cruciaal om kennis up-to-date te houden en vaardigheden aan te scherpen. Dit niet alleen noodzakelijk, maar ook zeer gunstig voor onze algehele welzijn. Het verwerven van nieuwe kennis verbetert niet alleen ons cognitief vermogen maar ook onze gemoedstoestand. Het zou fantastisch zijn als we hieruit een win-winsituatie kunnen creëren voor zowel de zorgprofessional als de zorginstelling. Door te investeren in een Leven Lang Leven blijven medewerkers langer met vreugde aan het werk.

Het streven naar langdurige en gepassioneerde inzetbaarheid

Werk neemt een prominente plaats in ons leven in. Het voorziet ons van een inkomen, bevordert persoonlijke ontwikkeling, vergroot ons zelfvertrouwen en biedt een gevoel van betekenis. Daarom is het ervaren van werkplezier van vitaal belang voor ons welbevinden. Werkgevers plukken hier eveneens de vruchten van, want tevreden werknemers dragen bij aan een positieve werkomgeving, tonen collegialiteit en leveren een betere service. Door te focussen op persoonlijke groei stimuleer je het werkplezier en til je tegelijkertijd de organisatie naar een hoger niveau.

In de zorgsector is er een tekort aan goed opgeleide professionals, terwijl de vergrijzing toeneemt. Dit legt een aanzienlijke druk op de zorg en vereist een herziening van het scholingsbeleid.

Een Leven Lang Leren in de zorg

Het hoofddoel van Leven Lang Leren is om werknemers zo lang mogelijk met plezier inzetbaar te houden. In de zorg is dit bijzonder uitdagend vanwege het groeiende personeelstekort, de toenemende vergrijzing en veranderende zorgbehoeften. Hoe kan een zorginstelling hier het beste op inspelen? Het vergt een nieuwe benadering van scholing en opleiding, waarbij flexibiliteit centraal staat en afgestemd is op het individu.

Het individu staat centraal in het leerproces

Scholing in de zorg wordt vaak als verplicht beschouwd, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het biedt praktische voordelen, maar dient ook als middel om werknemers regie te geven over hun eigen loopbaan. In plaats van een uniform scholingsprogramma aan te bieden, is het belangrijk om te kijken naar de behoeften van de individuele professional:

  • Waar bevindt hij of zij zich momenteel in zijn of haar carrière?
  • Wat zijn de carrièredoelen?
  • Welke stappen zijn nodig om die doelen te bereiken?

Voor de een betekent dit het volgen van alle modules van een opleidingsprogramma, terwijl voor de ander bepaalde elementen overbodig zijn. Samen met de werknemer wordt gezocht naar de meest effectieve leerroute. Op deze manier kunnen zorgprofessionals sneller inzetbaar worden gemaakt, en eerlijk gezegd, we hebben ze hard nodig.