Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hoe leren werkt: 7 inzichten uit onderzoek

Onderzoek naar leren heeft duidelijke inzichten opgeleverd. In dit artikel lees je zeven goed onderbouwde principes die beschrijven wanneer leren het meest doeltreffend is.

Wat we weten over leren

Leren is een onderwerp dat door de jaren heen grondig is onderzocht. In plaats van door duizenden studies te moeten ploegen, hebben onderzoekers de kernprincipes samengevat op basis van meerdere grootschalige meta-analyses. Deze synthese geeft een helder beeld van welke factoren bijdragen aan succesvol leren. Het artikel bespreekt zeven onderbouwde uitgangspunten die kunnen helpen om leerprocessen beter te begrijpen en te ondersteunen.

 

1. Structuur en begeleiding ondersteunen het leerproces

Leren verloopt soepeler als er duidelijke richtlijnen zijn. Denk aan leerdoelen, een planning, en passende activiteiten. Deze helpen leerlingen te begrijpen waar ze naartoe werken en hoe ze daar kunnen komen. Het proces kan vergeleken worden met een berg beklimmen: je hebt een routekaart nodig, tussenstops om je voortgang te evalueren en hulpmiddelen om obstakels te overwinnen.

 

2. Duidelijke verwachtingen stimuleren prestaties

Wanneer studenten weten wat er van hen verwacht wordt en zien wat goed werk inhoudt, ontstaat motivatie om die standaard te behalen. Het gaat niet alleen om hoge verwachtingen, maar ook om inzicht in wat kwaliteit betekent binnen een vakgebied. Voorbeelden van goed werk en ruimte voor reflectie op wat beter kan, spelen hierbij een rol.

 

3. Aansluiten bij eerder opgedane kennis

Leren is geen blanco proces. Studenten brengen altijd eerdere ervaringen en kennis mee. Goed onderwijs bouwt daarop voort, soms door oude ideeën uit te dagen of opnieuw vorm te geven. Door bewust te zijn van hun eigen leerstijl en voorkennis, kunnen leerlingen beter sturen op wat voor hen werkt.

 

4. Leren is actief

Kennis opnemen is geen passieve handeling. Studenten moeten zich inhoudelijk bezighouden met de stof, bijvoorbeeld door vragen te stellen, verbanden te leggen en na te denken over wat nieuwe informatie betekent in het licht van wat ze al weten. Dit kan ook zonder fysieke actie plaatsvinden: mentale activiteit is minstens zo belangrijk.

 

5. Tijd besteden aan relevante activiteiten

Veel tijd investeren in nuttige oefening is belangrijk. Dit betekent niet alleen oefenen, maar ook de juiste volgorde van activiteiten kiezen, samenwerken, feedback verwerken en doelen stellen. Denk aan een muzikant die herhaaldelijk een muziekstuk oefent om beter te worden. In het onderwijs geldt hetzelfde: leren gebeurt door te doen en te reflecteren.

 

6. Leren gebeurt samen

Samenwerken helpt bij het verdiepen van begrip. In gesprek gaan, ideeën uitwisselen en feedback geven vormen krachtige manieren van leren. Docenten spelen hierin twee rollen: die van vakexpert én begeleider van het leerproces. Gesprekken, waarin ruimte is voor het stellen van vragen en het gezamenlijk zoeken naar antwoorden, zijn hierbij van grote waarde.

 

7. Feedback maakt groei mogelijk

Feedback is waardevol wanneer het gericht, onderbouwd en bruikbaar is. Het helpt studenten begrijpen wat goed gaat en waar ruimte voor verbetering ligt. Deze terugkoppeling kan komen van docenten, medestudenten of van de student zelf. Door zichzelf en elkaars werk kritisch te bekijken, kunnen studenten leren hun eigen werk te verbeteren.

 

Meer praten over leren

Hoewel het onderwerp veel besproken wordt in onderzoek, wordt er in de klas nog relatief weinig gesproken over wat leren precies inhoudt. Gesprekken hierover – wat werkt voor wie, onder welke omstandigheden – kunnen bijdragen aan meer bewustzijn en eigenaarschap bij leerlingen. Onderwijs wint aan kracht wanneer leren zelf onderwerp van gesprek wordt.