Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Het Kemp model

Dit artikel biedt een uitgebreide uitleg over het Kemp model en hoe je het effectief kunt toepassen. Leer hoe dit flexibele instructiemodel kan bijdragen aan betere trainingen en opleidingsprogramma's voor zorgprofessionals.

Het Kemp model is een veelzijdig en uitgebreid instructiemodel dat veel wordt toegepast in onderwijsomgevingen, waaronder de zorgsector. Het model, ontwikkeld door Jerrold Kemp, richt zich op het creëren van effectieve leerervaringen door middel van een systematische benadering van instructieontwerp. In dit artikel ontdek je wat het Kemp model precies inhoudt, hoe het werkt en hoe het kan worden toegepast om de kwaliteit van onderwijs en training in de zorg te verbeteren.

 

Wat is het Kemp model?

Het Kemp model is ontwikkeld door Jerrold Kemp in de jaren ’70 als een middel om instructieontwerp te verbeteren. Het onderscheidt zich door zijn holistische benadering, waarbij alle elementen van het leerproces in samenhang worden bekeken.

 

Kenmerken van het Kemp model

Het Kemp model is uniek vanwege zijn cirkelvormige ontwerp, wat aangeeft dat alle elementen even belangrijk zijn en flexibel kunnen worden aangepast. De belangrijkste kenmerken zijn:

  • Flexibiliteit: Het model is niet lineair, waardoor ontwerpers vrij zijn om verschillende onderdelen aan te passen zonder een vaste volgorde te hoeven volgen.
  • Studentgericht: Het model plaatst de student centraal en richt zich op hun behoeften en leerdoelen.
  • Systematische benadering: Het model biedt een gestructureerde manier om onderwijs te ontwerpen en te evalueren.

De elementen van het Kemp model

1. Probleemanalyse

Een goed beginpunt is het identificeren van het probleem of de behoefte. In de zorgsector kan dit bijvoorbeeld zijn: “Hoe kunnen we verpleegkundigen beter voorbereiden op crisissituaties?”

2. Leerdoelen en doelstellingen

Het stellen van duidelijke en meetbare leerdoelen is cruciaal. Bijvoorbeeld: “Na de training kunnen verpleegkundigen binnen 3 minuten een noodprotocol opstarten.”

3. Studentenanalyse

Het is belangrijk om de achtergrond, kennis en vaardigheden van de studenten te begrijpen. Zijn het ervaren zorgverleners of nieuwe instromers?

4. Inhoudsselectie

Het kiezen van de juiste inhoud die aansluit bij de leerdoelen. Denk aan modules over eerste hulp, patiëntcommunicatie en het gebruik van medische apparatuur.

5. Strategiebepaling

Bepaal welke onderwijsmethoden het meest effectief zijn. Dit kan variëren van theoretische lessen tot praktijkgerichte simulaties.

6. Mediakeuze

Selecteer geschikte leermiddelen en technologieën, zoals e-learning platforms, video’s en interactieve tools.

7. Organisatie van Instructie

Ontwikkel een logische volgorde voor het aanbieden van de inhoud. Begin bijvoorbeeld met basistheorieën en werk naar complexe praktijksituaties.

8. Evaluatie en feedback

Regelmatige evaluaties en feedbackmomenten zijn essentieel om te controleren of de leerdoelen worden bereikt en om het lesmateriaal te verbeteren.

9. Herziening en bijstelling

Op basis van evaluaties moeten regelmatig herzieningen en aanpassingen worden gemaakt om de effectiviteit van het onderwijs te waarborgen.

 

Toepassing van het Kemp model

Voorbeeld: Training voor verpleegkundigen

Een zorginstelling wil een training ontwikkelen voor verpleegkundigen om hun vaardigheden in noodsituaties te verbeteren. Door het Kemp model toe te passen, kunnen ze een uitgebreide en effectieve training opzetten die rekening houdt met de specifieke behoeften en context van de verpleegkundigen.

 

Resultaten en voordelen

Door het gebruik van het Kemp model kan de zorginstelling verwachten dat de verpleegkundigen beter voorbereid zijn, sneller reageren in noodsituaties en uiteindelijk de kwaliteit van de zorg verbeteren.

 

Tot slot

Het Kemp model biedt een gestructureerde en flexibele aanpak voor het ontwerpen van onderwijs en trainingen. Door zijn holistische en studentgerichte benadering is het bijzonder geschikt voor de zorgsector, waar de behoeften en context van studenten kunnen variëren. Door het model toe te passen, kunnen zorginstellingen de effectiviteit van hun opleidingen verbeteren en zorgen voor beter opgeleide en voorbereide zorgverleners.