Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Effectieve toetsing met open vragen

Ontdek hoe je met open vragen kennis en vaardigheden kunt toetsen op verschillende cognitieve niveaus, inclusief tips voor validiteit, betrouwbaarheid, en beoordeling. Leer meer over het optimaliseren van de toetsvorm en het terugkoppelen aan studenten.

Open vragen vereisen dat studenten zelf een antwoord formuleren, variërend van een enkel woord tot een uitgebreide uitleg. Deze vragen kunnen verschillende cognitieve niveaus aanspreken en kunnen effectief gecombineerd worden met gesloten vragen.

 

Wat kun je toetsen met open vragen?

Met open vragen kun je zowel kennis als vaardigheden toetsen. Afhankelijk van het leerdoel kun je kiezen voor essay-vragen, invulvragen of vragen die een numeriek antwoord vereisen.

 

Geschikte cognitieve niveaus

Binnen de Taxonomie van Bloom zijn open vragen geschikt voor de niveaus Onthouden, Begrijpen, Toepassen, Analyseren en Evalueren. Binnen de taxonomie van Miller zijn ze toepasbaar op de niveaus Weten, Weten hoe en Laten zien.

 

Randvoorwaarden van open vraagtoetsen

Hoewel open vragen geschikt zijn voor alle groepsgroottes, kan dit bij grote groepen leiden tot een hoge beoordelingslast. Open vraagtoetsen worden doorgaans op de campus afgenomen en kunnen verschillende vraagtypen bevatten zoals essay, invul, korte antwoorden, numeriek, jaarrekening en wiskundige vragen.

 

Aandachtspunten tijdens de toetsafname

Validiteit

  • Inhoud: Zorg ervoor dat de vragen volledig en foutloos zijn.
  • Tijdsduur: Pas de tijd aan indien snelheid van belang is, anders zorg voor voldoende tijd.

 

Betrouwbaarheid

  • Toetsinstructie: Geef duidelijke instructies.
  • Locatie en omstandigheden: Houd de omstandigheden consistent.
  • Hulpmiddelen: Informeer studenten vooraf over toegestane hulpmiddelen.
  • Examinatoren en surveillanten: De instructies voor surveillanten moeten helder zijn omdat de examinator vaak niet aanwezig is.

 

Beoordeling van open vraagtoetsen

Bij het beoordelen van open vragen kun je kiezen voor een horizontale aanpak (per vraag) of een verticale aanpak (per student). Dit kan ook anoniem gebeuren met behulp van toetssoftware. Punten worden toegekend op basis van een antwoordmodel en scoringsinformatie.

 

Automatische beoordeling

Toetssoftware kan open vraagtypen zoals invulvragen, korte antwoorden, numerieke, jaarrekening en wiskundige vragen automatisch beoordelen.

 

Omzetten van scores naar cijfers

Houd rekening met facultaire of opleidingsspecifieke afspraken over cesuurpercentage, afronding en deelcijfers of een totaalcijfer.

 

Terugkoppeling aan studenten

Tijdens een inzage kun je algemene feedback geven door veelgemaakte fouten te bespreken. Digitale toetssoftware maakt het mogelijk om scoreoverzichten op individueel niveau te creëren, waardoor studenten inzicht krijgen in hun prestaties.

 

Feedback in toetssoftware

Bij automatisch gecorrigeerde vragen kun je feedback toevoegen. Bij open vragen die handmatig worden beoordeeld, kan je tijdens de beoordeling inhoudelijke feedback invoeren, die studenten kunnen inzien tijdens de inzage.

 

Evalueren van de toetsvorm

Wat evalueer je?

  • Scoreverdeling: Zijn de scores normaal verdeeld?
  • Maximale score: Ligt de hoogste behaalde score in de buurt van de maximaal haalbare score?
  • Vragenanalyse: Hoe werden afzonderlijke vragen beantwoord? Waren er onverwachte resultaten?
  • Beoordelaarsconsistentie: Zijn er verschillen tussen de verschillende beoordelaars?

 

Hoe evalueer je?

Na de toets is het belangrijk om de sterktes en zwaktes te bespreken en aanpassingen te doen in het toetsontwerp of de toetsvragen. Gebruik een overzicht van de scores per vraag per student om inzicht te krijgen. Bij grote toetsafnames kan een psychometrische analyse waardevolle informatie geven over de kwaliteit van de toets en het functioneren van de vragen.

 

Veelgestelde vragen

1. Wat zijn de voordelen van het gebruik van open vragen in toetsen?

Open vragen bevorderen diepgaand leren door studenten te dwingen hun kennis en begrip te formuleren en toe te passen. Dit maakt ze ideaal voor het toetsen van hogere cognitieve vaardigheden.

 

2. Hoe zorg ik ervoor dat de beoordeling van open vragen betrouwbaar is?

Gebruik een gedetailleerd antwoordmodel en zorg voor duidelijke beoordelingscriteria. Overweeg anonieme beoordeling en train beoordelaars om consistent te zijn in hun beoordelingen.

 

3. Kan toetssoftware helpen bij het beoordelen van open vragen?

Ja, moderne toetssoftware kan bepaalde typen open vragen automatisch beoordelen, zoals invulvragen en numerieke antwoorden. Dit vermindert de beoordelingslast en zorgt voor consistentie.

Door zorgvuldig aandacht te besteden aan de constructie, afname en beoordeling van open vragen, kun je effectieve en betrouwbare toetsen creëren die studenten helpen hun kennis en vaardigheden te demonstreren.