Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Effectief gebruik van gesloten vragen bij toetsen

Leer hoe je gesloten vragen effectief kunt gebruiken bij het toetsen in zorgopleidingen. Ontdek tips voor betrouwbaarheid, validiteit en evaluatie van toetsresultaten.

Gesloten vragen zijn vragen waarbij studenten het juiste antwoord moeten kiezen uit een aantal gegeven mogelijkheden. De studenten formuleren zelf geen antwoorden, wat het beoordelen gemakkelijker en objectiever maakt.

 

Wat zijn gesloten vragen?

Bij gesloten vragen kiezen studenten uit verschillende antwoordmogelijkheden. Ze zijn er in diverse vormen:

Meerkeuzevragen

Bij meerkeuzevragen stellen we een vraag (de stam) en kiezen studenten het juiste antwoord uit meerdere alternatieven. Het correcte antwoord noemen we de sleutel, terwijl de overige antwoorden afleiders zijn (Biemond, 2015).

 

Juist/onjuist en ja/nee vragen

Deze vragen bevatten een stelling waarbij studenten moeten aangeven of deze juist of onjuist is (Van Berkel & Bax, 2017). Een voorbeeld hiervan is de vraag: “De opleiding Verpleegkunde omvat een module over geriatrische zorg.”. Bij contextuele vragen volgt er meer informatie, en de daaropvolgende vragen zijn gebaseerd op dezelfde stam.

 

Wat kun je toetsen?

Cognitieve niveaus

Binnen de taxonomie van Bloom zijn gesloten vragen vooral geschikt voor het toetsen van de niveaus Onthouden, Begrijpen en Toepassen. Bijvoorbeeld, in een verpleegkunde-opleiding kun je vragen stellen zoals:

  • Onthouden: “Wat is de normale lichaamstemperatuur van een volwassene?”
  • Begrijpen: “Waarom is het belangrijk om de lichaamstemperatuur regelmatig te meten bij ouderen?”
  • Toepassen: “Hoe pas je de temperatuurmeting toe bij een patiënt met koorts?”

 

Miller’s taxonomie

Binnen de taxonomie van Miller kun je met gesloten vragen de niveaus Weten en Weten hoe toetsen. Bijvoorbeeld:

  • Weten: “Wat zijn de symptomen van diabetes type 2?”
  • Weten hoe: “Hoe bereid je een patiënt voor op een bloedglucosetest?”

 

Randvoorwaarden voor toetsing

Groepsgrootte en locatie

Gesloten vragen zijn geschikt voor alle groepsgroottes, vooral voor grote groepen omdat de antwoorden automatisch beoordeeld worden. Deze toetsen worden idealiter op de campus afgenomen om de omstandigheden gelijk te houden.

 

Validiteit

Voor een valide toets moeten de vragen foutloos en volledig zijn. Zorg dat je de toets vooraf zelf doorloopt om te controleren of de tijdsduur voldoende is. Bijvoorbeeld, in een zorgopleiding kun je een vraag stellen zoals: “Wat is de juiste volgorde van handhygiëneprocedures volgens de WHO-richtlijnen?”

 

Betrouwbaarheid

Om de betrouwbaarheid te waarborgen, moeten instructies duidelijk zijn en de omstandigheden in de toetsruimte gelijk. Hulpmiddelen zoals rekenmachines of woordenboeken moeten vooraf aan studenten worden gecommuniceerd. De instructies voor surveillanten moeten ook helder zijn, aangezien examinatoren vaak niet aanwezig zijn bij de toetsafname.

 

Beoordeling

Bij gesloten vragen worden de juiste antwoorden vastgelegd in een antwoordsleutel. De score van de student wordt geautomatiseerd bepaald op basis van het aantal juiste antwoorden. Bij het omzetten van scores naar cijfers kunnen factoren zoals cesuurpercentages en gokkanscorrectie worden meegenomen, afhankelijk van het toetsbeleid en de Onderwijs- en Examenregeling (OER).

 

Terugkoppeling aan studenten

Met digitale toetssoftware kun je feedback toevoegen per alternatief of per vraag. Dit kan getoond worden tijdens de inzage. Tijdens een inzage kun je ook plenair feedback geven, bijvoorbeeld door veelgemaakte fouten te bespreken. Door leerdoelen aan toetsvragen te koppelen, kunnen scoreoverzichten op individueel niveau worden gemaakt, wat studenten meer inzicht geeft in hun prestaties.

 

Evaluatie van de toetsvorm

Wat evalueer je?

Na afloop van de toets evalueer je de scoreverdeling, de behaalde scores, en hoe de vragen zijn beantwoord. Dit helpt je te begrijpen hoe moeilijk of makkelijk de vragen waren en of er aanpassingen nodig zijn. Bijvoorbeeld, als veel studenten moeite hadden met een vraag over medicatiedosering, kan dit aangeven dat dit onderwerp meer aandacht nodig heeft in de lesstof.

 

Hoe evalueer je?

Na de toets bespreek je de sterktes en zwaktes van de toets en trek je conclusies over mogelijke verbeteringen. In je itembank kun je toetsvragen direct aanpassen voor toekomstig gebruik. Bij grote toetsafnames kun je een psychometrische analyse uitvoeren om inzicht te krijgen in de kwaliteit van de toets en de werking van de vragen.

 

Veelgestelde vragen

1. Wat zijn de voordelen van gesloten vragen?

Gesloten vragen zijn efficiënt, objectief en geschikt voor grote groepen studenten. Ze bieden duidelijke, eenduidige resultaten en zijn eenvoudig te beoordelen met behulp van automatische systemen.

 

2. Hoe waarborg je de betrouwbaarheid van gesloten vragen bij online toetsen?

Gebruik een brede vragenbank, varieer de vragen per student, beperk de tijd en zorg voor duidelijke instructies. Verifieer de identiteit van de studenten en zorg voor gelijke omstandigheden voor alle deelnemers.

 

3. Welke alternatieve toetsvormen zijn geschikt?

Naast gesloten vragen kun je mondelinge tentamens, take-home tentamens en open boek tentamens gebruiken. Deze vormen zijn geschikt voor het beoordelen van hogere cognitieve vaardigheden en kunnen helpen om diepgaand inzicht en toepassing van kennis te toetsen.