Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Didactische spelvormen: Activerend leren voor zorgverleners

Spelvormen in het zorgonderwijs bieden docenten een effectieve manier om studenten actief te betrekken bij hun leerproces. Leer hoe je didactische werkvormen inzet om vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerking en probleemoplossend vermogen te ontwikkelen.

Didactische werkvormen spelen een cruciale rol in het onderwijs voor toekomstige zorgverleners. Spelvormen, specifiek, bieden een unieke kans om studenten actief te betrekken en belangrijke vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerken en probleemoplossend vermogen te ontwikkelen. Dit artikel biedt docenten praktische inzichten om spelvormen effectief in te zetten in het zorgonderwijs.

 

Waarom spelvormen in het zorgonderwijs?

Het opleiden van zorgverleners vraagt om onderwijs dat theorie en praktijk samenbrengt. Spelvormen maken dit mogelijk door studenten te plaatsen in realistische situaties waarin zij onder tijdsdruk beslissingen moeten nemen, communiceren met ‘patiënten’ en samenwerken met collega’s. Dit type leren is niet alleen activerend, maar helpt ook om fouten te maken in een veilige omgeving. Voor studenten in het mbo, hbo en universitair onderwijs zijn dergelijke ervaringen onmisbaar om voorbereid te zijn op de complexiteit van de zorgpraktijk.

 

Voorbeelden van spelvormen in het onderwijs

Spelvormen kunnen variëren van eenvoudige simulaties tot uitgebreide serious games. Hier zijn enkele manieren waarop ze ingezet kunnen worden:

  1. Simulatiespellen: Studenten oefenen scenario’s zoals reanimaties, triage of communicatie met familieleden. Dit kan met rollenspellen of technologie zoals virtual reality.
  2. Escape rooms in de zorg: In deze interactieve werkvorm lossen studenten medische puzzels op om een ‘crisis’ op te lossen. Dit bevordert samenwerking en kritische analyse.
  3. Ethiekspellen: Studenten bespreken en verdedigen hun keuzes in ethische dilemma’s, zoals het weigeren van behandeling of euthanasie.

Hoe kies je de juiste spelvorm?

Niet elke spelvorm past bij elke les. Om een effectieve keuze te maken, stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is het leerdoel? Bijvoorbeeld: kritische denkvaardigheden verbeteren of communicatieve vaardigheden trainen.
  • Wat is de context? Een mbo-klas met startende studenten vraagt een andere aanpak dan een groep ervaren hbo-verpleegkundigen.
  • Welke middelen zijn beschikbaar? Complexe simulaties vragen meer technologie, terwijl ethiekspellen vaak eenvoudiger op te zetten zijn.

Valkuilen en tips voor succesvol gebruik

Het inzetten van spelvormen is niet zonder uitdagingen. Een veelgemaakte fout is dat spellen te ingewikkeld of tijdsintensief zijn, waardoor studenten afhaken. Zorg er daarom voor dat:

  • De spelvorm duidelijk aansluit op de leerdoelen. Maak dit expliciet tijdens de introductie en afsluiting van de activiteit.
  • De instructies helder zijn. Complexiteit mag in het spel zitten, niet in de uitleg.
  • Reflectie na afloop centraal staat. Bespreek met studenten wat ze hebben geleerd en hoe ze dit kunnen toepassen in de praktijk.

Tot slot: meer dan een speelse afwisseling

Spelvormen zijn geen ‘speelse afwisseling’, maar een krachtige didactische methode die studenten voorbereidt op de dynamiek van de zorgpraktijk. Door het juiste spel op het juiste moment in te zetten, kunnen docenten de betrokkenheid en leereffectiviteit van studenten aanzienlijk vergroten.