Onzekerheid rondom onderwijs en training in de zorg
De recente aankondiging van de Britse overheid om NHS England op te heffen, heeft geleid tot bezorgdheid onder deskundigen over de impact op het scholingsaanbod voor zorgprofessionals. De maatregel, bedoeld om bestuurlijke lagen te verminderen en budgetten directer naar patiëntenzorg te leiden, laat volgens deskundigen een leegte achter op het gebied van opleiding en deskundigheidsbevordering binnen de zorg.
Integratie van Health Education England: abrupt afgebroken
Health Education England (HEE), het orgaan dat verantwoordelijk is voor de scholing van zorgpersoneel in Engeland, werd nog maar kort geleden opgenomen binnen NHS England. De abrupte opheffing roept vragen op over hoe deze opleidingsverantwoordelijkheden in de toekomst zullen worden ingevuld.
Lucy Kenyon, docent en praktijkopleider op nationaal niveau binnen de arbeidsgeneeskunde, wijst erop dat de integratie oorspronkelijk bedoeld was om processen te stroomlijnen. Nu HEE haar positie opnieuw dreigt te verliezen, ontstaat onduidelijkheid over hoe scholing en planning van zorgpersoneel verder vorm zullen krijgen.
“Er is nog geen plan gepresenteerd voor hoe deze opleidingsfuncties nu geborgd blijven,” schrijft Kenyon in een online bijdrage.
Risico’s voor de patiëntenzorg
Kenyon wijst op mogelijke risico’s als gevolg van een gebrekkige scholingsstructuur. Het gaat hierbij onder andere om:
- Toepassing van nieuwe medicatieprotocollen
- Invoering van innovatieve chirurgische technieken
- Actualisering van infectiepreventiepraktijken
- Bevordering van communicatievaardigheden
- Handelen tijdens acute situaties
Zonder duidelijk gedefinieerde opleidingslijnen kunnen deze elementen onder druk komen te staan, met directe gevolgen voor de veiligheid van patiënten.
Bezuiniging met onduidelijke opbrengst
Naast zorgen over scholing, klinkt er ook kritiek op de beoogde besparing van £175 miljoen door het halveren van het personeelsbestand. Volgens Siva Anandaciva, beleidsdirecteur bij The King’s Fund, valt deze besparing in het niet bij het verwachte tekort van bijna £7 miljard binnen NHS-trusts. De vraag rijst of de maatregel werkelijk gebaseerd is op doordachte analyse, of louter op financiële motieven.
“Het wegnemen van bestuurlijke lagen is een complexe ingreep die je niet lichtvaardig uitvoert,” aldus Anandaciva. “Het is belangrijk dat de overheid duidelijk maakt welk probleem hiermee opgelost wordt en op welke manier dit het best kan worden aangepakt.”
Hij betwijfelt of er voldoende overlap is tussen NHS England en het ministerie van Volksgezondheid om deze herstructurering te rechtvaardigen. Bovendien waarschuwt hij dat het opheffen en opnieuw opbouwen van dergelijke instellingen kostbare tijd en aandacht opeist, zonder dat duidelijk is wat de eindbestemming van dit proces is.
Noodzaak tot helder beleid voor scholing
Voor professionals in het beroepsonderwijs, met name in de zorgsector, zijn deze ontwikkelingen van groot belang. Opleidingsprogramma’s zijn onmisbaar voor de voorbereiding van studenten op de praktijk. De onzekerheid die ontstaat door bestuurlijke herstructureringen kan een negatieve uitwerking hebben op zowel het onderwijs als op de kwaliteit van de zorgverlening.
Er is dan ook dringende behoefte aan duidelijke beleidslijnen vanuit de overheid. Opleiding en deskundigheidsbevordering moeten structureel ingebed blijven in het zorgsysteem, ongeacht de bestuurlijke inrichting van dat systeem.