Over de student centraal

Hoe kan je de student of professional blijven motiveren en in hun kracht zetten, ook op afstand?

De student centraal

De 2–7–30-regel: Zo onthoud je wat je leert én toepast in de praktijk

Altijd moeite met onthouden wat je leest of leert? De 2–7–30-regel helpt je om informatie langdurig te onthouden met minimale inspanning.
De student centraal

Zelfbepalingstheorie: Inzicht in wat ons drijft

De Zelfbepalingstheorie biedt een onderbouwde kijk op menselijk gedrag en motivatie. Deze theorie maakt duidelijk waarom autonomie, verbondenheid en bekwaamheid zo'n grote rol spelen in ons dagelijks functioneren.
De student centraal

De magische grens van zeven: wat ons brein wel en niet aankan

Dit artikel onderzoekt de cognitieve limieten van het menselijk brein en laat zien waarom we gemiddeld slechts zeven informatie-eenheden tegelijk aankunnen. Een analyse gebaseerd op het klassieke onderzoek van George A. Miller.
De student centraal

Menselijke motivatie ontleed: Een nieuwe benadering van Maslow’s theorie

Een verhelderende herinterpretatie van Maslow's motivatietheorie. Ontdek hoe menselijke behoeften in lagen zijn opgebouwd, van lichamelijke noden tot zelfverwezenlijking.
De student centraal

Intrinsieke motivatie: Wat het is en hoe het werkt

Intrinsieke motivatie ontstaat uit persoonlijke interesses en plezier in een activiteit. Dit artikel legt uit hoe het werkt, waarom het waardevol is en hoe je het kunt versterken.