Over de student centraal
Hoe kan je de student of professional blijven motiveren en in hun kracht zetten, ook op afstand?
De 2–7–30-regel: Zo onthoud je wat je leert én toepast in de praktijk
Altijd moeite met onthouden wat je leest of leert? De 2–7–30-regel helpt je om informatie langdurig te onthouden met minimale inspanning.
Zelfbepalingstheorie: Inzicht in wat ons drijft
De Zelfbepalingstheorie biedt een onderbouwde kijk op menselijk gedrag en motivatie. Deze theorie maakt duidelijk waarom autonomie, verbondenheid en bekwaamheid zo'n grote rol spelen in ons dagelijks functioneren.
De magische grens van zeven: wat ons brein wel en niet aankan
Dit artikel onderzoekt de cognitieve limieten van het menselijk brein en laat zien waarom we gemiddeld slechts zeven informatie-eenheden tegelijk aankunnen. Een analyse gebaseerd op het klassieke onderzoek van George A. Miller.
Menselijke motivatie ontleed: Een nieuwe benadering van Maslow’s theorie
Een verhelderende herinterpretatie van Maslow's motivatietheorie. Ontdek hoe menselijke behoeften in lagen zijn opgebouwd, van lichamelijke noden tot zelfverwezenlijking.
Intrinsieke motivatie: Wat het is en hoe het werkt
Intrinsieke motivatie ontstaat uit persoonlijke interesses en plezier in een activiteit. Dit artikel legt uit hoe het werkt, waarom het waardevol is en hoe je het kunt versterken.