Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Studiecoaching in thuisgroepen

Ontdek hoe studiecoaching in thuisgroepen binnen het hbo bijdraagt aan de binding van studenten met hun opleiding en de ontwikkeling van hun persoonlijke en professionele profiel.

Wat is studiecoaching in thuisgroepen?

Een thuisgroep is een vaste groep studenten binnen een opleiding, begeleid door een studiecoach. Deze opzet biedt een structurele basis voor studenten om zich zowel persoonlijk als professioneel te ontwikkelen. Het model is erop gericht studenten te verbinden met hun opleiding en medestudenten, terwijl zij tegelijkertijd werken aan een individueel professioneel profiel.

 

Onderzoek naar thuisgroepen

Bij vier opleidingen aan de Hogeschool Saxion, waarvan drie binnen de gezondheidszorg en één in het economische domein, is onderzoek gedaan naar de impact van thuisgroepen. Dit onderzoek, uitgevoerd door het Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs van Saxion, omvatte interviews met zowel studenten als docenten (studiecoaches). Het doel was om de werkzame principes en resultaten van dit begeleidingsmodel te identificeren.

De bevindingen van het onderzoek zijn samengebracht in vijf hoofdthema’s:

  1. Het programma van de thuisgroepen
    De inhoud en opzet van het programma blijken bepalend voor de betrokkenheid van studenten.
  2. De leeractiviteiten binnen de thuisgroepen
    Praktische en reflectieve activiteiten stimuleren samenwerking en zelfinzicht.
  3. De rol van de studiecoach
    Een coach met een begeleidende en motiverende houding blijkt essentieel voor succes.
  4. Samenwerking tussen studiecoaches
    Regelmatige uitwisseling van ervaringen en methodes versterkt de effectiviteit.
  5. De organisatie van thuisgroepen
    Heldere structuren zorgen voor continuïteit en betrouwbaarheid binnen het onderwijsprogramma.

Uitdagingen en verbeterpunten

Twee veelgenoemde aandachtspunten zijn de integratie van thuisgroepen binnen het curriculum en het activeren van studenten. Veel studenten hebben een extra zetje nodig om actief deel te nemen aan groepsactiviteiten, terwijl een goede inbedding in het curriculum zorgt voor meer samenhang in het leerproces.

Aanbevelingen voor de praktijk

Het onderzoek biedt concrete handvatten voor instellingen die thuisgroepen willen implementeren:

  • Zorg voor een goed doordacht programma dat aansluit bij de leerdoelen van de opleiding.
  • Stimuleer samenwerking en zelfreflectie door middel van gevarieerde leeractiviteiten.
  • Investeer in de training en samenwerking van studiecoaches.

Door studiecoaching in thuisgroepen te integreren, kunnen opleidingen studenten helpen zich thuis te voelen en zich beter voor te bereiden op hun professionele toekomst.

 

Veelgestelde vragen

1. Wat is het primaire doel van een thuisgroep?
Het primaire doel is het versterken van de binding met de opleiding en het stimuleren van persoonlijke en professionele ontwikkeling bij studenten.

2. Hoe wordt de studiecoach voorbereid op zijn of haar rol?
Studiecoaches krijgen begeleiding en training gericht op het ondersteunen van studenten in hun ontwikkeling en het aansturen van leeractiviteiten binnen de thuisgroep.

3. Zijn thuisgroepen geschikt voor alle soorten opleidingen?
Hoewel thuisgroepen oorspronkelijk zijn ontwikkeld binnen specifieke domeinen, zoals gezondheidszorg en economie, kan het concept worden aangepast aan andere opleidingen door het afstemmen van de inhoud op specifieke leerdoelen.