Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De nadelen van kunstmatige intelligentie in het onderwijs

Kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs biedt veelbelovende mogelijkheden, maar er zijn ook aanzienlijke nadelen die aandacht verdienen.

1. Beperking van menselijke interactie en emotionele ondersteuning

AI kan nooit de menselijke leraar volledig vervangen. Terwijl AI efficiënt kan helpen bij het overbrengen van kennis, mist het de emotionele intelligentie en het vermogen om op persoonlijke niveau te communiceren. Lessen zonder menselijke interactie kunnen leiden tot een gebrek aan emotionele steun voor studenten, wat essentieel is voor hun algehele ontwikkeling en welzijn. Het persoonlijke contact tussen leraar en leerling blijft cruciaal voor een positieve leerervaring.

 

2. Bias en ongelijkheid in gegevens

AI-systemen zijn zo goed als de gegevens waarmee ze worden gevoed. Als deze gegevens vooringenomen zijn, kan dit leiden tot vertekende voorspellingen en beslissingen. Dit kan bestaande ongelijkheden in het onderwijs versterken, zoals discriminatie op basis van afkomst of sociaal-economische status. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de gegevens die worden gebruikt voor AI-systemen representatief en onbevooroordeeld zijn om eerlijke en accurate resultaten te garanderen.

 

3. Beperking van creativiteit en flexibiliteit

AI neigt naar data-gestuurde antwoorden en oplossingen, wat kan leiden tot een gebrek aan creativiteit en flexibiliteit in het onderwijs. Traditionele lesmethoden die improvisatie en creatieve benaderingen bevorderen, kunnen verloren gaan. Dit kan studenten beperken in hun vermogen om out-of-the-box te denken en innovatieve oplossingen te vinden voor complexe problemen.

 

4. Afhankelijkheid van technologie

Het vertrouwen op AI als de primaire tool voor onderwijs kan problematisch zijn. Technische storingen of hacks kunnen het onderwijsproces verstoren, wat tot vertragingen en leerachterstanden kan leiden. Bovendien kan een sterke afhankelijkheid van technologie de digitale kloof vergroten, waarbij studenten zonder toegang tot geavanceerde technologie benadeeld worden.

 

5. Gebrek aan civersiteit en inclusiviteit

Veel AI-algoritmen zijn ontworpen vanuit een westers perspectief, wat kan leiden tot een gebrek aan diversiteit en inclusiviteit in de toepassingen van AI in het onderwijs. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt op dit gebied, blijft het een uitdaging om ervoor te zorgen dat AI-systemen ethisch zijn ontworpen en recht doen aan alle culturele en demografische groepen.

 

6. Privacy en gegevensbeveiliging

AI in het onderwijs vereist het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden gegevens van studenten, wat ernstige privacyproblemen met zich meebrengt. Scholen moeten voldoen aan strikte privacywetten en ervoor zorgen dat de gegevens van studenten veilig worden opgeslagen en verwerkt. Ongepaste dataverzameling kan leiden tot misbruik en schending van de privacy van studenten.

 

7. Verlies van professionele autonomie

AI kan de professionele autonomie van leraren ondermijnen door beslissingen te nemen en interventies te doen zonder menselijke overwegingen. Dit kan leiden tot een vermindering van de pedagogische relatie tussen leraar en leerling en een verlies van vertrouwen in het onderwijssysteem. Leraren moeten betrokken blijven bij het leerproces om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

 

Vooruitgang en toekomstperspectieven

Ondanks de uitdagingen biedt AI ook aanzienlijke voordelen voor het onderwijs. AI kan leerprestaties verbeteren, gepersonaliseerd onderwijs mogelijk maken en scholen een concurrentievoordeel geven. Om deze voordelen te maximaliseren, moeten scholen echter zorgvuldig omgaan met de nadelen en beperkingen van AI.

De inzet van AI in het onderwijs moet gepaard gaan met ethische overwegingen om ervoor te zorgen dat de technologie eerlijk en rechtvaardig wordt toegepast. Dit omvat het waarborgen van de privacy van studenten, het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit en het behouden van menselijke interactie in het onderwijsproces.

 

Meer weten?

Tijdens de masterclass Artificial Intelligence in het Zorgonderwijs op 25 september 2024 ga je samen met 80 onderwijsprofessionals aan slag met het versimplificeren van je werkzaamheden met AI-goeroe’s. Interactie, wat theorie, handen uit de mouwen en je gaat naar huis met iets dat je de volgende dag al kunt gebruiken!

Bekijk het programma>