Over dit congres
Laatste kaarten
Voor dit congres zijn er nog maar enkele kaarten beschikbaar. De volgende editie vindt plaats op 16 april.
De zorgprofessional van de toekomst
Jij leidt ze op, de zorgprofessionals van de toekomst. Maar hoe ziet die toekomst er uit? Hoe maken technologische innovaties de zorg eenvoudiger en persoonlijker en sluit ze aan op de bestaande uitdagingen in de zorg. Dit heeft grote gevolgen voor de benodigde vaardigheden en skills.
Passende zorg: patiënt en zorgverlener beslissen samen
Passende zorg is een aanpak om ervoor te zorgen dat iedereen ook in de toekomst goede zorg kan krijgen. Dat is zorg die werkt en waarbij patiënt en zorgverlener samen beslissen. Hoe kan deze ommezwaai in ons denken over zorg in het zorgonderwijs worden toegepast?
Motiveren, enthousiasmeren en activeren
Hoe motiveer je studenten voor onderwerpen die niet direct in een toets zitten. Hoe kan je studentgericht begeleiden, en geef je de student meer eigenaarschap?
Programmatisch toetsen
Kan programmatisch toetsen de prestaties van studenten verbeteren? Hoe draagt het ook bij aan een meer evenwichtige en rijke leerervaring die beter aansluit bij de student?
Jouw rol voor een betere mentale gezondheid bij jongeren
Een groot deel van jonge mensen tussen de 12 en 25 jaar heeft psychische klachten en gevoelens van eenzaamheid.
We behandelen de volgende 5 HotTopics:
- Welke vaardigheden heeft de zorgprofessional van de toekomst nodig? Dit in het kader van een verschuiving van focus, waarbij minder nadruk ligt op ziekte en behandeling en meer op gezondheid en capaciteiten van individuen?
- De spagaat tussen de waarde van de menselijke kant en de impact van technologie op zorgonderwijs.
- Motivatie en enthousiasme om zowel studenten als collega’s te activeren om er een leuke leerzame tijd van te maken.
- Hoe krijg je dieper inzicht krijgen in de leerervaring van studenten en hun capaciteiten op verschillende gebieden?
- Door de toenemende prestatiedruk voelen veel jongeren zich somber of angstig en hebben ze motivatieproblemen. Welke rol speel jij hierin?
Jij staat voor de uitdaging om je onderwijs, je leeromgeving, je student én jezelf te blijven verbeteren. Om elke dag weer lef te tonen en te innoveren. Welke kleine stappen je kunt zetten om jouw onderwijs te vernieuwen? En nog steeds vanuit de bedoeling te werken? Dat leer je op het congres Zorgonderwijsvernieuwers. Ben jij erbij?
Programma
Empathische en passende zorg wordt het uitgangspunt voor toekomstige zorg. Diederik Gommers wil dit vanuit zijn nieuwe functie als themalead voor “Human centered technology & AI for Health” in de convergentie bereiken door de inzet van data en technologie.
Een lezing over:
- ‘Vrije’ tijd creëren voor meer werkplezier en direct patiëntencontact in de zorg
- Hoe maken technische innovaties de zorg eenvoudiger en persoonlijker
- Hoe sluiten ze aan op de bestaande uitdagingen in de zorg
We leren meer als we zelf initiatief nemen en het stuur pakken. Maar hoe werkt dat nu in de praktijk? Hoe ziet het concept ‘eigenaarschap’ er eigenlijk uit? En wat is er voor nodig om als docent, manager en opleider ‘eigenaarschap’ te stimuleren van de ander. En is ontbreken van ‘eigenaarschap’ eigenlijk iets wat hoort bij een bepaalde generatie?
In deze lezing wordt het begrip eigenaarschap onder de loep genomen en krijg je praktische tips om als docent, opleider en manager aan de slag te gaan met het stimuleren van een omgeving waarin ‘eigenaarschap’ vanzelfsprekender wordt.
Maak je klaar voor de generatie die de toekomst van de zorg gaat veranderen. Ontdek hoe jij Gen Z hier het best in kunt begeleiden. Miriam Boer neemt je na de lunch mee in het leren van Gen Z. Wie is deze nieuwe generatie en wat zijn leervormen die gericht zijn op actieve betrokkenheid, creativiteit, samenwerking en technologische integratie?
- Het begint bij begrip dat Generatie Z anders denkt, leert en werkt
- Leer hoe generaties ontstaan, wie Generatie Z is, wat belangrijk voor hen is en hoe je ervoor zorgt dat je Generatie Z aan boord houdt
- Ervaar welke werkvormen goed aansluiten bij deze nieuwe generaties zodat jij nog beter hen in het leerproces kunt begeleiden én het voor jezelf ook leuker maakt
In deze lezing gaat Wessel Peeters in op programmatisch toetsen, hierbij benadrukt hij een verschuiving van analytisch naar holistisch beoordelen binnen het onderwijs. Hierbij draait het om meer dan alleen het meten van kennis en vaardigheden; het omvat ook het observeren en analyseren van gedrag. Door een holistische benadering te hanteren, kunnen docenten een dieper inzicht krijgen in de leerervaring van studenten en hun capaciteiten op verschillende gebieden evalueren.
Een lezing over:
- Deze benadering brengt een paradigmaverschuiving teweeg in het curriculum
- De focus verschuift van puur analytisch beoordelen naar een meer inclusieve en contextuele beoordeling
- Programmatisch toetsen verbetert niet alleen de prestaties van studenten, maar draagt ook bij aan een meer evenwichtige en rijke leerervaring die beter aansluit bij de student
- Wat is het rendement van de leeractiviteit?
Aan het einde van de dag gaat Stichting KiKiD in een inspirerende educatieve theatervoorstelling het thema mentale gezondheid onder jongeren onder de loep nemen. Weerbaarheid, een positief zelfbeeld en respect voor jezelf en anderen vormen de rode draad in de programma’s van KiKiD. Tijdens de voorstelling worden er korte scènes gespeeld over o.a. prestatiedruk, sombere gedachten en eenzaamheid. De voorstelling wordt uitgevoerd door 3 jongeren experts van KiKiD. Zij zijn zelf ook nog jong (18-25) en zijn in feite zelf de doelgroep. Hun dagelijkse werk bestaat uit het bezoeken va scholen om met leerlingen in gesprek te gaan over deze thema’s.
Een inkijk in de belevingswereld van jongeren:
- Inzichten en cijfers met betrekking tot de leefwereld van jongeren
- Hoe om te gaan met wensen en behoeftes van jongeren
- Uitdagingen en dilemma´s bij het werken met jongeren
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Reviews
"Zeer inspirerende dag als geheel"
"Ik vond het prettig om in kleine groepjes kennis te maken met andere deelnemers, er was ruim voldoende interactie en je kon actief meedoen"
"Er was veel variatie in het programma, goede dagvoorzitter en inspirerende sprekers!"
“De student stond centraal"
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is geschikt voor docenten, (praktijk)opleiders, onderwijsontwikkelaars en opleidingsmanagers in het (zorg)onderwijs, werkzaam bij een hogeschool, mbo-instelling, ziekenhuis, opleidingsinstituut, universiteit of zorginstelling.
Accreditatie
Accreditatie is toegekend door:
- V&VN (5 punten)
Cijfer
Details
Algemeen
22 november 2024
09:00 – 17:00
Van der Valk
Utrecht
Prijs
- Regulier tarief
- € 499,-
- Collegatarief v.a. 3p
- € 399,-
- Vroegboektarief
- € 399,-
Alle tarieven zijn exclusief BTW. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.