Over deze masterclass
Artificial Intelligence en opleiden voor de zorg
Artificial Intelligence (AI) verandert de wereld. Het biedt zowel kansen als bedreigingen, zeker voor onderwijs en opleiding in de zorg. Hoe leiden we de zorgverleners van de toekomst op?
Samen met een select gezelschap van 60 toegewijde opleidingsprofessionals duiken we diep in de toekomst van zorgeducatie. Een toekomst waarin we niet om AI heen kunnen.
We “moeten” iets met AI
AI is here to stay. Je wordt niet vervangen door AI, maar wel door iemand die beter met AI kan werken dan jij. We “moeten” er dus iets mee. Maar onder “moeten” valt niet het als een malle licenties aanschaffen op allerhande AI-tools, nee, daaronder valt kritisch stilstaan bij de kansen én bedreigingen die AI met zich meebrengt.
Dit staat centraal in deze masterclass, waarin niet alleen naar de theoretische kant van AI in het onderwijs wordt gekeken, maar je ook samen aan de slag gaat met AI en de inzet daarvan bij het leerproces. Zo heb je al direct iets concreets in handen wat je morgen al kan gebruiken.
Centrale vragen zijn:
- Hoe AI studenten motiveert, activeert en nieuwsgierig maakt?
- Hoe kan AI in het onderwijs dynamisch, activerend en motiverend maken?
- Hoe je het curriculum aanpast op basis van technologische ontwikkelingen?
- Hoe zorg je er nu daadwerkelijk voor dat AI meekijkt, luistert en samenvat?
- Hoe gaan we verantwoord om met de kansen en bedreigingen die AI met zich meebrengt?
- Welke toepasbare inzichten en oplossingen zijn er voor de onderwijsprofessional?
Bereid je voor op een boeiende reis waarin we niet alleen de grenzen van AI verkennen, maar ook concrete stappen zetten richting toekomstgericht zorgonderwijs. Ja, ik ben er bij >
ps. deze masterclass gaat zoveel verder dan het delen van een paar prompts.
Masterclass is inclusief het nieuwe boek van Barend Last, Ilona Boomsma en Jean-Luc Laval: Beter, leuker, sneller
Programma
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Het lijkt wel of AI een constante zoektocht is naar tools. Er wordt nu meer getoetst en nog meer content gemaakt. Maar wat moet je nu écht doen?
Je kan het inzetten voor je werkprocessen en cliëntenreis. Hoe zorg je er nu daadwerkelijk voor dat AI meekijkt, luistert en samenvat?
Een lezing over:
- Wat er allemaal (wel én niet) mogelijk is met A.I. in werkprocessen
- Welke randvoorwaarden ingevuld moeten worden voor frictieloze toegang
- Hoe je werkplekleren als gedrag implementeert en borgt in je werkomgeving
Van studenten verwachten we dat zij hun leerprocessen en activiteiten zelf richting geven en reguleren. Het wordt echter steeds duidelijker dat het individu niet los gezien kan worden van zijn sociale omgeving, zo ook in de gezondheidszorg en de geneeskundeopleiding. Sterker nog, veel van het leren vindt plaats aan de hand van socialiseringsprocessen.
Lezing over:
- Hoe kunnen studenten hun leren reguleren
- Wat je meer bij studenten kan laten en zelf dus iets meer kan loslaten en daarmee efficiënter kan werken.
- Hoe kan AI hierbij helpen?
Vanuit studenten betekent werken mét AI-casuïstiek dat het realistisch en vooral als ‘echt’ aanvoelt. Hierdoor voelen ze zich betrokken. Ze leren (samen) gerichte specifieke vragen te stellen aan een voor hun “echte“ patiënt en worden zo zichtbaar nieuwsgierig naar de antwoorden én het onderliggende probleem. De drang naar het vinden van het antwoord werkt motivatieverhogend.
Er zijn verschillende scenario’s mogelijk. Simuleer het contact met de patiënt vanuit o.a. de rol als arts, verpleegkundige of assistent. Daarnaast kan ook het professioneel contact tussen professionals gesimuleerd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een overdracht.
Tijdens de hands-on workshop worden verschillende ai casuïstieken geoefend. Je gaat vooral zelf ervaren hoe de tool werkt, hoe de nieuwsgierigheid gewekt wordt en hoe de interactie plaatsvindt.
In de veranderende zorg komt er steeds meer vraag naar schaalbare onderwijsoplossingen die ook van hoge kwaliteit zijn. AI-casuïstiek kan flexibel ingezet worden in het onderwijs, in eigen tijd, op de leerwerkplek, alleen of samen. Kortom AI-casuïstiek met zorgscenario’s versterkt op meerdere gebieden het onderwijs.
AI biedt spannende nieuwe mogelijkheden voor (praktijk) leren, waardoor studenten op een meer gepersonaliseerde en effectieve manier vaardigheden kunnen ontwikkelen en toepassen.
Een praktische introductie over:
- Hoe Chat GTP in te zetten binnen het (praktijk)leren?
- Hoe kan ik AI of chat GPT gebruiken binnen het leren en ontwikkelen van zorgprofessionals?
- Hoe geef je leren een goede impuls in organisaties waar de werkdruk hoog ligt?
In plaats van te verdrinken in technische details, gaan we ons richten op de praktische kant van AI. We willen echt de handen uit de mouwen steken en ons verdiepen in hoe AI onze dagelijkse werkzaamheden kan veranderen en verbeteren.
Tijdens deze aan de slag sessie:
- Hebben we een reeks opdrachten bedacht die draaien om uitwisseling en oefening
- Gaan we de kracht van onderlinge uitwisseling en brainstormsessies benutten.
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Details
Schrijf je nu in
Voor iedereen die leidend wil zijn in opleiden en ontwikkelen voor de zorg.Algemeen
25 september 2024
09:00 – 17:00
Van der Valk
Veenendaal
Prijs
- Regulier tarief
- € 549,-
- Collegatarief (2 pers.)
- € 499,-
- Vroegboek tarief
- € 499,-
Sprekers
Marina Wildeboer
Jitze de Wilde
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is geschikt voor docenten, (praktijk)opleiders, onderwijsontwikkelaars en opleidingsmanagers in het (zorg)onderwijs, werkzaam bij een hogeschool, mbo-instelling, ziekenhuis, opleidingsinstituut, universiteit of zorginstelling.
Inclusief boek
![](https://zorgonderwijsvernieuwers.bsl.nl/content/uploads/sites/19/2024/07/boek-beter-leuker-sneller.png)