Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Mark Mieras: ‘Onze hersenen willen altijd leren…’

“Ik ken een hele leuke docent wiskunde die elk jaar na de zomervakantie met zware schoenen terugkeert naar school. Twee dagen later is er steevast het berichtje in mijn mailbox dat ze er weer helemaal zin in heeft. Dat is elk jaar na haar eerste ontmoeting met de leerlingen. Ze is vast een enthousiaste lerares, met enthousiaste leerlingen: inspiratie en plezier zijn besmettelijk.
Mark Mieras

Maar waarom heeft ze de leerlingen zo sterk nodig om de post-vakantiedip achter zich te laten? Dat heeft twee grondige redenen:

(1) leerlingen geven echt betekenis aan haar werk..
(2) van de leerlingen leert ze het meest..

Lekker lesgeven zet haar hersenen het best in beweging dus. Daarin schuilt een wetmatigheid die voor iedereen geldt: kracht en energie, de zin in je werk, die vind je niet in gemak en vroeg naar huis, maar in uitdaging en betekenis, in nieuwe dingen leren en trots zijn op wat je tot stand brengt.

Zo zijn mensen geprogrammeerd, zo werken onze hersenen. De hersenkwabben zitten liefst nooit stil. Ze willen elke dag nieuwe dingen leren, en liefst zó dat ons werk steeds meer betekenis krijgt. En het fraaie is dat we zó niet alleen super nuttig zijn voor het bedrijf, en onze eigen kansen vergroten voor de toekomst, maar dat we zo ook minder gevoelig worden voor de druk van het werk, minder snel moe en uitgeput zijn. Het werk wordt er niet zwaarder maar juist lichter van.”