In de hedendaagse werkomgeving worden de voordelen van asynchroon leren steeds duidelijker, ook in de zorgsector. Met werknemers die onregelmatig werken kan live groepsopleiding problematisch zijn. Het samenbrengen van mensen voor training kan bovendien een aanzienlijke logistieke en financiële onderneming zijn.
Om deze redenen en meer hebben organisaties veel te winnen bij asynchroon leren.
De vele voordelen van asynchroon leren
Asynchroon leren wordt het best begrepen door te kijken naar wat het niet is. Het is niet het zitten in een klaslokaal naast andere lerenden met een instructeur die een lezing leidt. En het is ook niet het bijwonen van een geplande webinar in real-time. Maar als je een lezing of webinar opneemt en beschikbaar maakt voor iedereen in de organisatie, wordt het asynchroon leren.
Asynchroon leren betekent in essentie dat individuen op eigen tempo leren, zonder directe interventie van een instructeur of facilitator. Hier zijn 12 manieren waarop asynchroon leren voordelen biedt voor zowel medewerkers als organisaties.
1. Asynchroon leren is kostenbesparend
De kostenvoordelen van asynchroon leren zijn indrukwekkend. Wanneer leren asynchroon plaatsvindt, is er geen voortdurende behoefte aan een live instructeur of een fysieke leeromgeving die een bepaald aantal mensen kan huisvesten. Een instructeur kan een training eenmaal geven, waarbij het evenement wordt opgenomen voor toekomstig gebruik, mogelijk jarenlang. Kosten voor locatie, reizen en zit-tijd om medewerkers samen te brengen, evenals de bijbehorende verlies van productiviteit, worden geëlimineerd.
In veel gevallen kunnen materialen voor asynchroon leren worden verkregen van gerenommeerde aanbieders, zoals e-Learning- en videocontentproviders. Wanneer dit mogelijk is, ruilen organisaties de hoge kosten van interne ontwikkeling in voor de lagere kosten van het evalueren en cureren van aanvullingen op hun interne trainingscatalogus.
2. Het is gemakkelijk schaalbaar
Zodra asynchrone leermaterialen zijn ontwikkeld of verworven, kunnen ze door elk aantal mensen worden gebruikt zonder de trainingskosten aanzienlijk te verhogen. Medewerkers krijgen eenvoudig toegang tot de training die ze nodig hebben via het LMS of LXP van de organisatie.
Schaalbaarheid kan extra kosten met zich meebrengen bij externe contentleveranciers, aangezien veel aanbieders op abonnementsbasis slechts een bepaald aantal gebruikers toestaan en het overschrijden van dat aantal vereist dat de organisatie upgradet.
3. Asynchroon leren elimineert geografische beperkingen
De voordelen van asynchroon leren zijn bijzonder significant voor internationale organisaties, omdat het beperkingen elimineert waar medewerkers leren. Zolang asynchroon leren is geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele apparaten kunnen medewerkers overal leren waar ze internettoegang hebben.
4. Het biedt een consistente ervaring
Wanneer een instructeur-gestuurd programma meerdere keren wordt gegeven, zal er enige mate van inconsistentie zijn in de inhoud en hoe deze wordt gepresenteerd. Nog grotere inconsistentie is waarschijnlijk wanneer meerdere instructeurs hetzelfde programma geven. Inconsistente inhoudslevering kan leiden tot inconsistente werkprestaties, en asynchroon leren elimineert die variabiliteit.
5. Het voldoet aan de behoefte aan on-demand leren
On-demand leren is niet nieuw, maar het is sinds de COVID-19-pandemie een steeds populairdere keuze geworden. Medewerkers geven er de voorkeur aan te leren wanneer en waar ze willen. Een onderzoek toonde aan dat 74% van de medewerkers wil leren tijdens hun vrije tijd op het werk. En een andere studie toont aan dat meer dan de helft van de medewerkers de voorkeur geeft aan leren in hun eigen tempo.
Een van de grote voordelen van asynchroon leren is dat het op elk moment en op elke locatie kan plaatsvinden. Het aanbieden van een relevante training op het moment dat een lerende deze het meest nodig heeft, betekent dat ze nog waarschijnlijker de kans zullen grijpen om zich met de inhoud bezig te houden en de informatie te onthouden. Organisaties kunnen het gebruiken als een manier om medewerkers precies daar te ontmoeten waar ze zijn.
6. Asynchroon leren staat herhaling toe
In de late 19e eeuw onderzocht de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus de aard van geheugen en ontdekte hij dat veel van wat mensen leren binnen een dag of twee verloren gaat. Hij graficeerde de resultaten van zijn experimenten in wat bekend is geworden als de Ebbinghaus Verliescurve.
Herhaling helpt dat verlies te bestrijden en met asynchroon leren kunnen medewerkers leerprogramma’s zo vaak herhalen als nodig is. Een rapport van de National Institutes of Health bevestigt de voordelen van herstuderen en benadrukt de positieve impact op begrip en behoud van de mogelijkheid om je eigen studietijd te controleren.
7. Het laat medewerkers zich empowered voelen
Een ander belangrijk voordeel van asynchroon leren is dat het medewerkers een gevoel van empowerment geeft door hen de autonomie en middelen te bieden die ze nodig hebben om een hoge mate van controle over hun eigen leren uit te oefenen. Medewerkers zouden veel vrijheid moeten hebben in hoe ze hun leerdoelen bereiken. Wanneer leren te prescriptief is, vermindert dit hun enthousiasme.
8. Het ondersteunt verschillende leerstijlen
Er is enige controverse in de L&D-wereld over de theorie dat leerstijlen hard-wired zijn in hoe de hersenen informatie verwerven, verwerken en opslaan. Velen geloven dat leerstijlen een kwestie van voorkeur zijn, geen aangeboren kenmerken. Hoe dan ook, het kunnen leren op een manier die men het meest comfortabel of effectief vindt, is een van de belangrijkste voordelen van asynchroon leren.
In synchroon leren is het moeilijk om instructie voldoende te differentiëren om alle leerstijlen even goed tegemoet te komen. Het is echter mogelijk om inhoud in meerdere modaliteiten voor asynchroon gebruik te ontwikkelen, elk gericht op een andere leerstijl — bijvoorbeeld, een video voor visuele leerlingen, een podcast voor auditieve leerlingen, een eBook voor degenen die liever lezen, en een praktische activiteit voor kinesthetische leerlingen.
9. Asynchroon leren stelt medewerkers in staat om in real-time antwoorden te krijgen
In een synchroon leersituatie kunnen lerenden mogelijk geen vragen stellen zodra ze zich voordoen. Hun vragen kunnen zelfs onbeantwoord blijven vanwege tijdsbeperkingen of de noodzaak van een instructeur om verder onderzoek te doen om een nauwkeurig antwoord te geven.
Maar met asynchroon leren zijn de acties van lerenden niet beperkt door een agenda waarover ze geen controle hebben. Er is niets dat hen tegenhoudt om een onbekende term op te zoeken of online naar relevante voorbeelden te zoeken op het moment dat het nodig is, en vervolgens hun leren voort te zetten.
10. Het is toegankelijk voor lerenden met een beperking
De voordelen van asynchroon leren zijn bijzonder betekenisvol voor mensen met een beperking omdat het hen in staat stelt gebruik te maken van bepaalde toegankelijkheidsvoorzieningen. Omdat asynchroon leren doorgaans niet plaatsvindt in een gedeelde ruimte, hoeft men zich geen zorgen te maken over het verstoren van anderen.
Een leerling die bijvoorbeeld slechthorend is, kan ondertitels inschakelen of simpelweg het volume verhogen bij het bekijken van een videoprogramma. En visueel gehandicapte lerenden kunnen een schermlezer activeren, zonder oordopjes te hoeven gebruiken.
11. Het ondersteunt de versterking van leren
Versterking is een andere manier om het behoud van vaardigheden en kennis te verbeteren, en asynchrone leermaterialen kunnen krachtige versterkers zijn. Na het voltooien van een training kunnen lerenden op hun eigen tijd vervolgactiviteiten, beoordelingen, video’s en andere gerelateerde materialen raadplegen die verder gaan dan wat ze hebben geleerd.
12. Het helpt bij het opbouwen van een cultuur van levenslang leren
Misschien wel het belangrijkste voordeel van asynchroon leren is dat het leren gewoon en zichtbaar maakt, niet iets dat moet worden ingepland of opgelegd. Wanneer leren een zichtbaar onderdeel is van de dagelijkse werkomgeving, wordt het geïntegreerd in de cultuur van een organisatie. En de voordelen van een leercultuur zijn talrijk, waaronder een verhoogd vermogen van de organisatie om zich aan te passen aan volatiele omstandigheden.
Verder gaan in de richting van asynchroon leren betekent niet dat lerenden verloren worden gelaten in een zee van informatie zonder idee waar ze heen gaan. Asynchrone leerprogramma’s kunnen onderdeel zijn van een meer uitgebreide leerroute of gespecificeerd in een individueel ontwikkelingsplan. Er kan na de training follow-up plaatsvinden met een supervisor, L&D-staf of mentor.
Lerenden kunnen een asynchroon programma voltooien en geïnteresseerd zijn in het verder verkennen van het onderwerp. L&D kan faciliteren door een online forum te creëren waarin lerenden met hun peers kunnen discussiëren en reacties, opmerkingen of vragen kunnen delen. L&D-staf kan ook opdrachten en quizzen plaatsen om de belangrijkste punten te versterken.
Er zijn veel manieren om te profiteren van de voordelen van asynchroon leren. Goed ontworpen kan het continue leren het kenmerk van de cultuur van een organisatie maken.