Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Nieuwe tijden, nieuwe werkvormen: 3 vragen en antwoorden

Nu we een beetje gewend zijn aan lesgeven via videoschermen en het inzetten van online werkvormen, kijkt toekomstdenker Peter Joosten al verder vooruit. ‘Het doel van de les bepaalt straks de vorm van het onderwijs.’
Onderwijs op afstand

Zijn lessen via Teams, Zoom of Webex blijvertjes?

‘Jazeker. Maar ik zie tegelijkertijd ook dat er behoefte komt aan meer specifieke tools voor bepaalde functionaliteiten. We willen niet meer alleen ‘zenden’. Zo beschikt Zoom al over break-outrooms voor kleinere groepen. Ook zijn er al virtuele evenementen-platforms als GoMeet waar je een echte congresbeleving ervaart. Je kunt er rondlopen, met andere mensen in contact komen en workshops en plenaire lezingen volgen.’

 

Gaan we nog wel terug naar fysieke bijeenkomsten?

‘Daarvan ben ik overtuigd. Maar dat koppelen we wel duidelijker aan het doel van de les, als fysieke nabijheid gewenst of vereist is. Denk bijvoorbeeld aan een practicum. Maar voor andere doelen – bijvoorbeeld een oefening – kun je ook toe met een online college, een podcast met daarna oefeningen of een instructie en zelfstudie. En ondertussen komt ook het metaversum eraan.’

 

Het meta-wat?

‘Misschien heb je al gehoord dat het moederbedrijf van Facebook haar naam heeft veranderd in Meta. Internet is een wereld in 2D, met tekst, foto’s en filmpjes. Het metaversum kun je zien als zijn 3D-opvolger: een gedeelde virtuele ruimte waarin we werken, leren en handel drijven. Met een virtual reality-bril loop je als avatar dan rond in een digitale wereld. Zo kunnen studenten bijvoorbeeld samen virtueel een vaardigheid oefenen. Dit zie ik ook weer als leuke toevoeging – let op: geen vervanging! – voor het zorgonderwijs.’

Tekst: Naomi van Esschoten