Over dit congres
Opleiden voor de toekomst van de zorg
Zorgonderwijs van vandaag zou naadloos moeten aansluiten op de zorgpraktijk van morgen. Tijdens het congres ‘Zorgonderwijsvernieuwers: Breinbrekers in zorgonderwijs’ komen de belangrijkste breinbrekers voor het toekomstige werken in de zorg samen. Ontdek wat de zorgprofessionals van de toekomst moeten weten, hoe zij het beste opgeleid kunnen worden en hoe je jouw rol hierin kunt optimaliseren.
We zullen ingaan op 3 breinbrekers
- Hoe leerinterventies wel tot betere werkprestaties kan leiden
- Cultuursensitief onderwijs belangrijker om studenten bewust te maken van culturele verschillen
- Generaties die elkaar versterken en met elkaar botsen, omarm de generatieverschillen
Bovendien kunnen deelnemers tijdens deze dag kiezen uit:
AI bootcamp
In 3 uur gaan we de kracht van de kracht van artificiële intelligentie (AI) in het onderwijs ervaren en leren hoe je het optimaal kunt inzetten. Als onderwijsprofessional is het cruciaal om deze technologieën te begrijpen en er vaardig in te worden, om zo de risico’s te beperken en de mogelijkheden maximaal te benutten.
Je hebt ook de keuze om 2 masterclasses te volgen. Deze gaan over thema’s als:
- Out of je box bij het ontwerpen van leeractiviteiten
- Eigenaarschap bij studenten,
- Hoe werkt het brein met leren
- Digivaardigheden
- Werkplekleren
Ben jij erbij op 24 april? Ja, ik schrijf me in >
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is geschikt voor docenten, (praktijk)opleiders, onderwijsontwikkelaars en opleidingsmanagers in het (zorg)onderwijs, werkzaam bij een hogeschool, mbo-instelling, ziekenhuis, opleidingsinstituut, universiteit of zorginstelling.
Cijfer:
Details
Schrijf je nu in
Voor iedereen die leidend wil zijn in opleiden en ontwikkelen voor de zorg.Algemeen
24 april 2024
09:00 – 17:00
Van der Valk
Veenendaal
Prijs
- Vroegboektarief
- € 399,-
- Collegatarief
- € 399,-
- Regulier tarief
- € 499,-
Programma
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Hoe vaak horen we niet dat leerinterventies nauwelijks resultaten opleveren in de praktijk? Dat kan anders! Laat je meenemen in meer dan 100 jaar wetenschappelijk onderzoek vertaald in 12 praktische hefbomen voor transfereffectiviteit (Weinbauer). Ilona Boomsma onthult hoe je deze hefbomen optimaal kunt benutten in jouw onderwijspraktijk. De 12 hefbomen vertellen welke factoren cruciaal zijn voor het succesvol overbrengen van kennis en vaardigheden naar de werkpraktijk. Je krijgt 2 praktische tools in handen die je direct kunt inzetten. Wetenschap ontmoet praktijk, en jij bent de sleutel tot succes.
Na afloop van de lezing kun je:
- Met je collega’s in gesprek over de 12 belangrijkste factoren voor transfer;
- Analyseren waar in jouw werk de grootse winst te behalen valt als het gaat om transfer;
- In jouw praktijk aan de slag met twee praktische op wetenschap geïnspireerde transfertools
Gezondheidszorgprofessionals moeten steeds diversere patiëntenpopulaties bedienen. Daarom wordt cultuursensitief onderwijs belangrijker om studenten bewust te maken van culturele verschillen en hen te leren hoe ze zorg op maat kunnen leveren.
Je gaat het pas zien als je het door hebt (Johan Cruyff).
Goede zorg is voor iedereen, maar soms is er onmacht omdat de juiste houding, kennis of vaardigheden missen. Hierdoor krijgt de patiënt mogelijk minder goede zorg en zijn consulten en behandelingen minder effectief door miscommunicatie. Hoe moet het dan wel?
Charlie Obihara laat in zijn lezing zien:
- Bewustwording van hoe je eigen culturele programmering onbewust kan meespelen in miscommunicatie met patiënten met andere achtergronden;
- Wat je kunt doen om tot betere interculturele communicatie te komen;
- Het belang van goede interculturele communicatie voor shared decision-making en informed consent, een goede relatie met de patiënt, diens tevredenheid met de geleverde zorg en de zorguitkomsten.
Adviseur en trainer James Smith van Youngworks geeft in deze breinbreker over Generatie Z(elf). In de presentatie deelt hij theorie, kennis en praktijkervaring over jongeren en hij legt uit waar überhaupt het denken in generaties vandaan komt.
Na de breinbreker:
- Heb je een frisse en aangescherpte blik op jongeren;
- Krijg je inzicht in de zin en onzin van generatiedenken;
- Heb je meer begrip en context opgedaan over Generatie Z en de behoeften ten aanzien van hun leer- en werkomgeving;
- Heb je praktische tips hoe je studenten kunt bereiken en beter kunt begeleiden.
Tijdens de sessies schetst James eerst een beeld van jongeren en hun biologische en psychologische ontwikkeling. Dat is een belangrijk vertrekpunt, voordat we uitgebreid inzoomen op de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen die Generatie Z (2001 – 2015) vormen. Specifiek gaan we in op: individualisering, ideologisering en digitalisering. Die trends gecombineerd met de formatieve jaren – de jaren waarin jongeren hun adolescentiefase doorlopen – zijn van grote invloed op de leef- en leerbehoeften van studenten met betrekking tot het vormgeven van hun toekomst. De overtuiging van James s dat wanneer jij jongeren en hun wereld beter begrijpt, je ze ook beter kunt begeleiden.
Bootcamp AI 13.30 – 16.30 uur
Generatieve AI transformeert talloze sectoren, en het onderwijs is geen uitzondering. Steeds meer docenten worden dagelijks geconfronteerd met de potentie en de uitdagingen die AI met zich meebrengt. Als onderwijsprofessional is het cruciaal om deze technologieën te begrijpen en er vaardig in te worden, om zo de risico’s te beperken en de mogelijkheden maximaal te benutten.
Wil je de kracht van artificiële intelligentie (AI) in het onderwijs ervaren en leren hoe je het optimaal kunt inzetten? Meld je dan nu aan voor de ‘𝗔𝗜 𝗯𝗼𝗼𝘁𝗰𝗮𝗺𝗽’ , er is plek voor maximaal 80 deelnemers:
- Verdiep je met collega’s uit het veld verdiep je je in hoe generatieve AI werkt;
- Wat de impact is op onderwijs;
- Hoe je deze technologie verantwoord en optimaal kan inzetten in je praktijk;
- Om ChatGPT goed te kunnen gebruiken, is het nodig om de juiste vragen te leren stellen. Via toepassingsopdrachten leer jij de kunst van het vragenstellen.
Aanvang masterclass 13.30 – 14.45 uur en 15.15 – 16.30 uur
Aanvang Bootcamp AI 13.30 – 16.30 uur
Masterclasses om jouw eigen skills als docent of opleider te kunnen vergroten/verbeteren.
Als docent of opleider binnen de zorg wil je natuurlijk ook je eigen vaardigheden blijven verbeteren. Jij bent één van de belangrijkste schakels. Goed onderwijs begint namelijk met de docent/opleider. Kies uit diverse masterclasses die bij zullen dragen aan jouw eigen kennis en kunde.
Masterclasses
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Bootcamp AI 13.30 – 16.30 uur
Generatieve AI transformeert talloze sectoren, en het onderwijs is geen uitzondering. Steeds meer docenten worden dagelijks geconfronteerd met de potentie en de uitdagingen die AI met zich meebrengt. Als onderwijsprofessional is het cruciaal om deze technologieën te begrijpen en er vaardig in te worden, om zo de risico’s te beperken en de mogelijkheden maximaal te benutten.
Wil je de kracht van artificiële intelligentie (AI) in het onderwijs ervaren en leren hoe je het optimaal kunt inzetten? Meld je dan nu aan voor de ‘𝗔𝗜 𝗯𝗼𝗼𝘁𝗰𝗮𝗺𝗽’ , er is plek voor maximaal 80 deelnemers:
- Verdiep je met collega’s uit het veld verdiep je je in hoe generatieve AI werkt;
- Wat de impact is op onderwijs;
- Hoe je deze technologie verantwoord en optimaal kan inzetten in je praktijk;
- Om ChatGPT goed te kunnen gebruiken, is het nodig om de juiste vragen te leren stellen. Via toepassingsopdrachten leer jij de kunst van het vragenstellen.
Innovatie hoeft niet altijd vanuit de technologie te komen. Met creatieve denkvaardigheden en out of the box werkvormen kun je de leukste, meest effectieve, originele en vernieuwende leeractiviteiten ontwikkelen! In deze energie workshop ga je daar na een korte inleiding over Out of the box denken zelf mee aan de slag.
- Je leert wat de spelregels zijn van Out of the box denken
- Je doet mee aan een aantal werkvormen om je creativiteit op te warmen
- Je leert welke werkvormen jij in kan zetten om met jouw eigen collega’s aan de slag te gaan
- Je gaat vervolgens met collega’s aan de slag om de meest innovatieve of originele leeractiviteit te ontwerpen en misschien …
…ga je met de beker naar huis!
Dikke kans dat je gierend van de lach de deur uitgaat. En… goed nieuws, je mag helemaal los met je creativiteit (of genieten van die van anderen) maar je broek mag je gewoon aanhouden!
Hoe kun je als docent je onderwijs zodanig inrichten dat studenten gemotiveerd en succesvol leren? Hoe kun je hen ondersteunen bij het ontwikkelen van een goed zelfregulerend vermogen? Dat is niet altijd even gemakkelijk weet spreker Jan van der Zwan, zelf hogeschooldocent, uit ervaring. Toch probeert hij hier vanuit de breinwetenschap in een interactieve lezing antwoord op te geven. Geen ingewikkelde neurologische termen, maar lekker praktisch, met hier en daar wat humor. Hij richt zich hierbij vooral op het microniveau van het onderwijs; dat wil zeggen op de interactie tussen een docent en studenten. Wat op dit niveau gebeurt, heeft een grote impact op het leerproces van studenten en daarmee uiteindelijk op hun leeropbrengsten.
In deze sessie leer je:
- Belang van veiligheid en relatie
- Stressmanagement
- Optimaliseren van leeropbrengsten
- Neurodiversiteit: inzicht in ADHD, ASS, dyslexie
- Zelfsturing in leren en functioneren
In onderwijs, instellingen en het bedrijfsleven heeft het begrip eigenaarschap en het sturen op eigenaarschap een bijna magische status. Wat is eigenaarschap eigenlijk?
Eigenaarschap bij studenten, maar ook bij docenten, is iets wat moeilijk te meten of te sturen is, maar wat direct invloed heeft op motivatie en het leren van mensen.
In deze breinbreker nemen we je mee wat het begrip is en hoe motivatie en eigenaarschap met elkaar samenhangen. We laten je zien wat uit onderzoek naar eigenaarschap blijkt én we laten je ervaren hoe het werkt in de praktijk.
Onderwerpen die o.a. aanbod komen:
- Hoe zorg je er nou voor dat je studenten eigenaarschap krijgen/ontwikkelen?
- Wat zijn de voordelen?
- Wat heeft eigenaarschap met motivatie te maken?
Daarnaast werken we met praktische voorbeelden hoe jezelf meer eigenaarschap in jezelf en in je praktijk kunt toe passen. We geven je opdrachten waar je aan kunt werken en die je direct kunt gebruiken in de praktijk.
Tijdens deze masterclass krijg je door oefeningen en casusbesprekingen zicht op je eigen culturele programmering. En ontdek je wat voor jou vanzelfsprekend is, maar voor de ander niet. Waar toelichting of aanpassing nodig zijn om de ander te bereiken. Met behulp van een model maak je kennis met de aspecten die de communicatie beïnvloeden, zodat je weet aan welke knoppen je kunt draaien.
Een praktische sessie over:
- Bewustwording en gewaarwording van hoe onze culturele vanzelfsprekendheid ons gedrag en oordeel kan beïnvloeden;
- Leren over onbewuste denkprocessen in de hersenen die hierin spelen;
- Tips en handreikingen over hoe omgaan met vooroordeel en stereotypering.
Met EPA gericht opleiden is werkplekleren nog centraler komen te staan. Werkbegeleiders hebben een belangrijke rol in de ontwikkeling van studenten in opeenvolgende supervisieniveaus en het bekwamen in de EPA’s in de praktijk. Hoe creëer je echter een goede werkplek waar ook ruimte is om te leren? In deze inspirerende en interactieve sessie neemt Miriam Boer, manager van het Innovatielab van het Antoni van Leeuwenhoek, je mee in welke innovatieve tools en werkvormen je hierbij kunt gebruiken.
Na deze sessie heb jij inzicht in de volgende vragen:
- Is werkplekleren nieuw?
- Waarom is werkplekleren belangrijk? Juist in deze tijd;
- Voorwaarden van succesvol werkplekleren;
- Tools en werkvormen ter ondersteuning van werkplekleren.
Jongeren komen niet digivaardig genoeg van school, de urgentie is groot!
Digitale vaardigheden is geen keuzevak maar een verplicht vak eHealth/zorgtechnologie is geen keuzevak maar een verplicht vak. Om de achterstand in te halen is de speedboot nodig i.p.v. de veerboot Digitalisering is geen los thema maar een onderdeel van elk vak. In elke inhoudelijke les zou een verbinding gemaakt moeten worden naar de nieuwste technologie
In deze masterclass maak je kennis met:
- 4 type technologiegebruikers en leer je je specifiek te verplaatsen in de digitale starter. Wat voelen ze? Wat denken ze? Hoe leren ze? Wanneer haken ze af?
- Op basis van onderzoek en honderden gesprekken met starters weet Suzanne wat werkt en wat niet.
Met die kennis ga je samen aan de slag. Je oefent met elkaar de gespreksvaardigheden die nodig zijn en leert hoe je bij de implementatie van digitale applicaties rekening kan houden met mensen die wat minder digiminded en vaardig zijn
Hoe kun je als docent je onderwijs zodanig inrichten dat studenten gemotiveerd en succesvol leren? Hoe kun je hen ondersteunen bij het ontwikkelen van een goed zelfregulerend vermogen? Dat is niet altijd even gemakkelijk weet spreker Jan van der Zwan, zelf hogeschooldocent, uit ervaring. Toch probeert hij hier vanuit de breinwetenschap in een interactieve lezing antwoord op te geven. Geen ingewikkelde neurologische termen, maar lekker praktisch, met hier en daar wat humor. Hij richt zich hierbij vooral op het microniveau van het onderwijs; dat wil zeggen op de interactie tussen een docent en studenten. Wat op dit niveau gebeurt, heeft een grote impact op het leerproces van studenten en daarmee uiteindelijk op hun leeropbrengsten.
In deze sessie leer je:
- Belang van veiligheid en relatie;
- Stressmanagement;
- Optimaliseren van leeropbrengsten;
- Neurodiversiteit: inzicht in ADHD, ASS, dyslexie;
- Zelfsturing in leren en functioneren.
In onderwijs, instellingen en het bedrijfsleven heeft het begrip eigenaarschap en het sturen op eigenaarschap een bijna magische status. Wat is eigenaarschap eigenlijk?
Eigenaarschap bij studenten, maar ook bij docenten, is iets wat moeilijk te meten of te sturen is, maar wat direct invloed heeft op motivatie en het leren van mensen.
In deze breinbreker nemen we je mee wat het begrip is en hoe motivatie en eigenaarschap met elkaar samenhangen. We laten je zien wat uit onderzoek naar eigenaarschap blijkt én we laten je ervaren hoe het werkt in de praktijk.
Onderwerpen die o.a. aanbod komen:
- Hoe zorg je er nou voor dat je studenten eigenaarschap krijgen/ontwikkelen?
- Wat zijn de voordelen?
- Wat heeft eigenaarschap met motivatie te maken?
Daarnaast werken we met praktische voorbeelden hoe jezelf meer eigenaarschap in jezelf en in je praktijk kunt toe passen. We geven je opdrachten waar je aan kunt werken en die je direct kunt gebruiken in de praktijk.
Tijdens deze masterclass krijg je door oefeningen en casusbesprekingen zicht op je eigen culturele programmering. En ontdek je wat voor jou vanzelfsprekend is, maar voor de ander niet. Waar toelichting of aanpassing nodig zijn om de ander te bereiken. Met behulp van een model maak je kennis met de aspecten die de communicatie beïnvloeden, zodat je weet aan welke knoppen je kunt draaien.
Een praktische sessie over:
- Bewustwording en gewaarwording van hoe onze culturele vanzelfsprekendheid ons gedrag en oordeel kan beïnvloeden;
- Leren over onbewuste denkprocessen in de hersenen die hierin spelen;
- Tips en handreikingen over hoe omgaan met vooroordeel en stereotypering.
Met EPA gericht opleiden is werkplekleren nog centraler komen te staan. Werkbegeleiders hebben een belangrijke rol in de ontwikkeling van studenten in opeenvolgende supervisieniveaus en het bekwamen in de EPA’s in de praktijk. Hoe creëer je echter een goede werkplek waar ook ruimte is om te leren? In deze inspirerende en interactieve sessie neemt Miriam Boer, manager van het Innovatielab van het Antoni van Leeuwenhoek, je mee in welke innovatieve tools en werkvormen je hierbij kunt gebruiken.
Na deze sessie heb jij inzicht in de volgende vragen:
- Is werkplekleren nieuw?
- Waarom is werkplekleren belangrijk? Juist in deze tijd;
- Voorwaarden van succesvol werkplekleren;
- Tools en werkvormen ter ondersteuning van werkplekleren.