Over dit congres
De opleider van de toekomst
Technologie heeft grote gevolgen voor jouw benodigde vaardigheden en skills. Ben je straks overbodig als opleider? Door technologie juist in te zetten kan je meer tijd krijgen voor je student/medewerker en kan je samenwerken aan de ontwikkeling.
De ontwikkeling van de student/medewerker
Maar hoe wil de student of medewerker zich ontwikkelen? Jonge mensen omarmen mobiel internet, sociale media en tablets. Deze nieuwe generatie neemt informatie anders op dan de manier waarop het zorgonderwijs wordt aangeboden. Om aan te kunnen blijven sluiten zijn er veranderingen nodig. En hoe begeleid je op een effectieve manier, hoe stuur je niet te veel, maar ook niet te weinig en hoe kun je de student/medewerker activeren?
De werkplek van de toekomst
En waar vindt leren plaats? Waar wil de student/medewerker van de toekomst leren en wat is het rendement van het leren? Wat als we de schoolgebouwen opheffen en verplaatsen naar waar er écht geleerd wordt, op de werkplek. En besteden we het budget wat dan vrijkomt aan effectieve AI oplossingen die aansluiten bij hoe ons brein écht leert?
Tijdens het congres Hot Topics in het Zorgonderwijs krijgt u in één dag inspiratie en praktische tips over hoe u uw onderwijs voor de toekomst duurzaam inricht en de uitdagingen van de toekomst in de kern aanpakt.
We behandelen de volgende 5 Hot Topics:
• Evalueren van leren
• De impact van werkplek leren op de student
• De rol van ChatGPT en andere AI toepassingen
• Studentgericht begeleiden, hoe geef je de student meer eigenaarschap?
• Van werkdruk naar werkgeluk: Praktische tips hoe je als docent meer grip krijgt op je eigen werkgeluk
Ben jij erbij op 24 november? Ja, ik schrijf me in >
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is geschikt voor docenten, (praktijk)opleiders, onderwijsontwikkelaars en opleidingsmanagers in het (zorg)onderwijs, werkzaam bij een hogeschool, mbo-instelling, ziekenhuis, opleidingsinstituut, universiteit of zorginstelling.
Accreditatie
Accreditatie is toegekend door:
- V&VN (5 punten)
Cijfer
Details
Schrijf je nu in
Voor iedereen die leidend wil zijn in opleiden en ontwikkelen voor de zorg.Algemeen
24 november 2023
09:00 – 17:00
Van der Valk
Veenendaal
Prijs
- Vroegboektarief
- € 399,-
- Regulier tarief
- € 499,-
- Collegatarief v.a. 3p
- € 399,-
Programma
Het is belangrijk om stil te staan bij het rendement van je leeractiviteit. De zogenaamde ROI, Return On Investment. Is de gekozen methode effectief? Laten mensen ander gedrag zien? Blijft de nieuwe kennis hangen? Worden de aangeleerde vaardigheden ook echt toegepast. En heeft de inhoud van de scholing of leeractiviteit ook echt impact op de kwaliteit en beschikbaarheid van zorg?
Met een evaluatie maak je een pas op de plaats om de waarde van een bepaald leertraject te kunnen bepalen.
Suzanne trapt de dag af met:
- Wat is het rendement van de leeractiviteit?
- Is de gekozen methode effectief?
- Het belang van het in beeld brengen van groei
- Hoe meet je groei in digitale vaardigheden: andere doelen
- Afwijken van de standaard: andere meetmethodes
- Hoe meet jij? Hoe stimuleer je groei?
Er is veel druk op de werkvloer, dus hebben werknemers ook minder ruimte of tijd voor professionele ontwikkeling en het begeleiden van studenten. Je moet als zorgprofessional al behoorlijk veel trainingen en scholingen volgen om bevoegd en bekwaam te blijven in je vak. Met werkplekleren kun je met en van elkaar leren. Mensen zijn zich er vaak niet van bewust dat je meer aan leren doet dan je denkt en dat er veel verschillende manieren van leren zijn.
Sacha van Dijk vertelt over de uitdagingen van het implementeren van CZO Flex Level (werkplekleren) in een ziekenhuis (ETZ), wat zou moeten zorgen voor meer werkplekleren en regie voor de medewerker. Tevens gaat ze in op hoe je binnen de ouderenzorg door werkplekleren aantoonbaar bekwaam (-bevoegd) kan worden.
Deze hot topic gaat in op:
- Wat is hierin de visie van het ETZ en welke uitdagingen zijn we hierin tegengekomen. En wat heeft het opgeleverd?
- Hoe ontstaat een leercultuur; hoe kan hiervoor studenten inzetten als vliegwiel?
- Hoe zet je rolmodellen in?
- Fouten maken mag, hoe zorg je ervoor dat men ervan leert?
Het leren in het algemeen en het onderwijs in het bijzonder leunen nog te veel op analoge processen. In plaats van het plannen van mensen door vastomlijnde en ingeplande opleidingsprogramma’s in leslokalen moeten we een 180 graden draai gaan maken. Met behulp van moderne technologie plannen we straks de leeractiviteiten rondom mensen en hun werk/studie in plaats van andersom.
Jeroen gaat in zijn lezing in op:
- Van methodes, en (e-) modules naar frictieloze toegang tot direct bruikbare bronnen.
- Van lessen naar: dialogen met 4 actoren: begeleider, student, AI-student en AI-docent.
- Van vakdocent als kennisdrager en lesgever naar: deskundig begeleider, met de juiste ICT-competenties.
Het begeleiden van individuele studenten/medewerkers is een van de kerntaken van opleiders. Het is een boeiende taak die je tegelijkertijd veel tijd en energie kan kosten. Hoe begeleid je op een effectieve manier, hoe stuur je niet te veel, maar ook niet te weinig en hoe kun je de eigenaarschap activeren?
Onderwerpen die in deze lezing worden behandeld zijn:
- Je visie op begeleiden
- Je rollen als begeleider
- De balans vinden tussen sturen en regie geven
- Activeren en eigenaarschap geven in verschillende fasen van het begeleidingstraject
- Werken aan je eigen professionalisering
Veel docenten krijgen als vanzelfsprekend de taak om studenten individueel te begeleiden, bijvoorbeeld bij stages, scripties of onderzoek. Verwacht wordt dat docenten deze taak eenvoudig op zich kunnen nemen vanwege hun inhoudelijke expertise. Begeleiden is echter een vak waarvoor je diverse vaardigheden nodig hebt, zoals gesprekken voeren, feedback geven en motiveren. In de praktijk ontmoet ik veel docenten die moeite hebben met hun taak als begeleider. Ze besteden veel meer tijd aan begeleiding dan ervoor staat en voelen zich oververantwoordelijk. Ze beleven plezier aan gemotiveerde studenten die goed presteren maar twijfelen over wat ze moeten doen als een student bijvoorbeeld te weinig voortgang boekt of hun feedback niet verwerkt. In deze interactieve lezing staat daarom het vak van begeleiden centraal.
Hoe dan? Hoe blijf je werken met energie, plezier en bevlogenheid? Hoe blijf je als docent, in de complexe, altijd drukke, veranderende context van het onderwijs of zorg? In deze workshop neemt Paulien je mee in haar eigen verhaal, gekoppeld aan inzichten uit onderzoeken overwerk geluk en welbevinden.
Deelnemers maken kennis met de 6 kansen voor werkgeluk en krijgen tools om daar in hun eigen situatie op te sturen. Een serieuze boodschap persoonlijk, energiek, luchtig en inspirerend.
Een lezing over:
- De 6 Kansen (pijlers) van werkgeluk waarop je kunt sturen
- Inzicht hoe het staat met eigen werkgeluk
- Concrete stappen om te werken aan werkgeluk
Programma onder voorbehoud van wijzigingen