Over deze masterclass
Van onvoorbereide studenten naar actieve, gemotiveerde leerders
Herken je dit in je werk als docent of praktijkopleider?
- Studenten komen onvoorbereid naar de les.
- Ze nemen weinig eigen verantwoordelijkheid voor hun leerproces.
- Het is lastig om alle studenten te activeren en recht te doen aan hun verschillende beginniveaus.
- De motivatie is vaak gericht op korte termijn (studiepunten halen) in plaats van op het ontwikkelen van vaardigheden voor de toekomst.
- Werkbegeleiders en praktijkopleiders ervaren een gebrek aan tools om studenten te begeleiden in zelfregulerend leren.
Hoe zorg je ervoor dat studenten écht aan de slag gaan? Hoe richt je een rijke leeromgeving in die stimuleert en motiveert? Welke strategieën helpen om eigenaarschap en zelfregulering bij studenten te bevorderen?
Tijdens deze Masterclass duiken we in de psychologie achter motivatie en gedrag. We laten zien hoe je de regie over leren op een effectieve manier bij studenten kunt leggen, zonder ze aan hun lot over te laten. Want:
Te veel sturing drukt de motivatie de kop in, te weinig sturing leidt tot doelloos zwemmen zonder grip op het leerproces.
Met toonaangevende experts zoals Ilona Boomsma, Martijn Leenknecht, Miriam Boer en Barend Last krijg je wetenschappelijke inzichten en praktische tools om motivatie en eigenaarschap te versterken.
Wil jij dat studenten niet alleen leren, maar ook verantwoordelijkheid nemen voor hun ontwikkeling en toepassing van kennis in de praktijk? Meld je aan voor deze inspirerende masterclass.
Programma
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Waarom blijft gewenst gedrag soms uit? En wat is de rol van motivatie daarin? In deze lezing duik je in de psychologie achter gedrag en motivatie. Je ontdekt welke factoren motivatie beïnvloeden. Aan de hand van herkenbare voorbeelden leer je hoe je gedrag kunt analyseren en welke interventies effectief zijn om verandering te stimuleren.
Na deze lezing:
- Begrijp je waarom gewenst gedrag soms uitblijft en hoe je dit kunt beïnvloeden.
- Heb je inzicht in de rol van motivatie bij gedragsverandering.
- Weet je welke interventies werken om gedrag in beweging te krijgen.
Studenten hebben zelf vaak een duidelijk beeld van wat hen motiveert, maar docenten en begeleiders zijn zich hier niet altijd van bewust. Hoe ervaren studenten verschillende docentbenaderingen en wat werkt écht?
Wat je leert:
- Inzichten uit de zelfdeterminatietheorie over motivatie.
- Hoe studentpercepties van docenten invloed hebben op motivatie en prestaties.
- Hoe je een motiverend klimaat creëert binnen je opleiding.
Docenten, managers en coördinatoren gebruiken vaak het woord ‘eigenaarschap’. Meestal in een situatie waarin mensen dat niet nemen, en dan is dat de oorzaak van het probleem. Regen valt naar beneden, in een organisatie druppelt energie, eigenaarschap, motivatie net als regen van boven naar beneden. Kortom wanneer studenten en medewerkers het verwijt krijgen dat zij geen eigenaarschap nemen is er meer aan de hand. In deze lezing worden contradicties aan de kaak gesteld, worden voorbeelden en tips gegeven hoe zowel docententeams als studenten eigenaarschap kunnen nemen. In de kern draait het om (onderwijs)kundig leiderschap.
Een lezing over:
- Dat uiteindelijk alle verwijten die je bij een ander neerlegt bij jezelf starten
- Hoe eigenaarschap zich kan uitten bij zowel docenten als studenten, en hoe je dit kunt stimuleren
- Concrete voorbeelden uit de onderwijspraktijk, inclusief inzicht in werkende elementen
- Hoe ontstaat een leercultuur; hoe kan hiervoor studenten inzetten als vliegwiel?
Maak je klaar voor de generatie die de toekomst van de zorg gaat veranderen. Ontdek hoe jij Gen Z hier het best in kunt begeleiden. Miriam Boer neemt je na de lunch mee in het leren van Gen Z. Wie is deze nieuwe generatie en wat zijn leervormen die gericht zijn op actieve betrokkenheid, creativiteit, samenwerking en technologische integratie?
- Het begint bij begrip dat Generatie Z anders denkt, leert en werkt.
- Leer hoe generaties ontstaan, wie Generatie Z is, wat belangrijk voor hen is en hoe je ervoor zorgt dat je Generatie Z aan boord houdt
- Ervaar welke werkvormen goed aansluiten bij deze nieuwe generaties zodat jij nog beter hen in het leerproces kunt begeleiden én het voor jezelf ook leuker maakt
Studenten blijven hangen in een afwachtende houding en nemen geen regie over hun eigen leerproces. Uitstelgedrag, minimale voorbereiding en afhankelijke leerhoudingen zijn veelvoorkomende uitdagingen. Zelfregulerend leren klinkt als iets dat studenten zelfstandig zouden moeten doen. Maar hoe ‘zelf’ is dat zelfregulerend leren eigenlijk?
In deze interactieve lezing ontrafelt Barend Last de paradox van zelfregulatie: het vereist namelijk sturing, structuur en begeleiding vanuit de docent. Oftewel, effectieve zelfregulatie ontstaat niet in isolatie, maar door coregulatie. Barend biedt een helder kader om het concept van zelfregulerend leren beter te begrijpen. Dit helpt om een gedeelde taal te creëren, essentieel voor effectieve samenwerking tussen docenten, praktijkopleiders en studenten.
Na deze lezing:
- Heb je een helder kader om zelfregulerend leren beter te begrijpen.
- Weet je hoe je coregulatie inzet om studenten effectief te begeleiden.
- Kun je een gedeelde taal creëren voor betere samenwerking tussen docenten, praktijkopleiders en studenten.
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Details
Schrijf je nu in
Voor iedereen die leidend wil zijn in opleiden en ontwikkelen voor de zorg.Algemeen
26 september 2025
09:00 – 17:00
Van der Valk
Veenendaal
Prijs
- Regulier tarief
- € 549,-
- Collegatarief (3 pers.)
- € 499,-
- Vroegboektarief
- € 449,-
Sprekers
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is geschikt voor docenten, (praktijk)opleiders, onderwijsontwikkelaars en opleidingsmanagers in het (zorg)onderwijs, werkzaam bij een hogeschool, mbo-instelling, ziekenhuis, opleidingsinstituut, universiteit of zorginstelling.
Meld je aan als je deze uitdagingen herkent
- Studenten overschatten zichzelf en hebben weinig inzicht in wat ze kunnen, waardoor ze niet goed weten hoe ze moeten leren.
- Theorie blijft abstract, waardoor studenten moeite hebben met de vertaalslag naar de praktijk en opdrachten uitstellen of vermijden.
- Eerder opgedane kennis van studenten beklijft matig.