Leren met AI in de praktijk
Binnen het beroepsonderwijs krijgt kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol. Twee initiatieven van de Universiteit van Amsterdam tonen hoe AI-toepassingen studenten ondersteunen bij zowel de voorbereiding op medische gespreksvoering als bij het verkrijgen van feedback op hun afstudeerwerk.
Digitale gespreksvoorbereiding: de pAItientsimulator
Een van de projecten van richt zich op het voorbereiden van studenten op oefengesprekken met simulatiepatiënten. Hiervoor wordt een AI-tool ontwikkeld die als digitale gesprekspartner fungeert: de pAItientsimulator. Studenten kunnen met deze tool verschillende elementen van het medische gesprek oefenen, zoals het stellen van vragen en het opbouwen van contact.
Het doel is dat studenten tijdens de daadwerkelijke simulaties meer aandacht kunnen besteden aan hun communicatieve vaardigheden, omdat ze vooraf al inhoudelijk hebben geoefend. Hoewel de tool nog in ontwikkeling is, blijkt uit de eerste evaluaties dat de simulator studenten op een zinvolle manier ondersteunt. Verbeteringen zijn nodig, maar de vooruitzichten zijn positief genoeg om te overwegen deze tool breder in te zetten.
Feedback op scripties via AI4Feedback
Het tweede project, AI4Feedback, is gericht op studenten die werken aan hun bachelorthesis. Door middel van een AI-systeem ontvangen studenten extra feedback op hun werk, aanvullend op die van hun begeleiders. De input voor deze tool bestaat uit beoordelingscriteria van de opleiding en een geanonimiseerde versie van de thesis. De student ontvangt op basis daarvan geschreven feedback.
Deze aanpak maakt het mogelijk om vaker en sneller inhoudelijke reacties te geven. De AI vervangt de docentbegeleiding niet, maar vult deze aan. Zo ontstaat een extra moment van reflectie en verfijning in het schrijfproces.