Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

ETZ Introduceert leerkamers voor opleiding

De innovatieve leerkamers van ETZ

Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) heeft recentelijk een nieuw initiatief gelanceerd: de leerkamers. Deze speciaal ingerichte operatiekamers zijn ontworpen om operatie- en anesthesiestudenten een unieke leerervaring te bieden. Deze leerkamers zijn na een grondige evaluatie als uiterst succesvol bevonden, en bieden een omgeving waarin leren, evalueren en groeien centraal staan.

 

Wat zijn leerkamers?

De leerkamers bij ETZ zijn bijzondere operatiekamers die zijn ingericht om een optimaal leerklimaat te bieden voor studenten in de chirurgie en anesthesie. In deze omgevingen staat actieve deelname en reflectie voorop. Studenten krijgen de gelegenheid om in een veilige setting te leren door te doen, waarbij er veel ruimte is voor vragen en feedback.

 

De structuur van de leerkamers

Tijdens een lesdag in de leerkamer kunnen studenten hun leerdoelen formuleren en ontvangen ze continue feedback van ervaren professionals. Dit helpt hen om hun vaardigheden verder te ontwikkelen en te verfijnen. De samenwerking tussen studenten en professionals speelt een sleutelrol in het leerproces. Terwijl studenten operatieassistent en anesthesiemedewerker nauw samenwerken met chirurgen, zorgen gediplomeerde medewerkers voor toezicht en begeleiding.

Daarnaast worden derdejaarsstudenten begeleid door vierdejaarsstudenten, wat zorgt voor een extra laag van ondersteuning en kennisdeling. Deze mentoring draagt bij aan een efficiënte en effectieve leerervaring voor alle betrokkenen.

 

Het belang van Peer Learning

Een bijzonder aspect van de leerkamers is de rol van vierdejaarsstudenten in het begeleiden van hun jongere medestudenten. Dit peer learning-model wordt door veel studenten als waardevol ervaren. Vierdejaarsstudent Laura van den Aker benadrukt de voordelen: “Het teamwork en de continue begeleiding stellen ons in staat om niet alleen van gediplomeerden, maar ook van elkaar te leren. Dit versterkt zowel onze praktische vaardigheden als onze leiderschapskwaliteiten.”

 

Positieve impact en reacties

De introductie van de leerkamers heeft zowel onder studenten als gediplomeerden positieve reacties opgeleverd. Dr. Vriens, een chirurg bij ETZ en een groot voorstander van dit innovatieve leerconcept, merkt op: “De sfeer in de leerkamers is uitstekend. Het evenwicht tussen geconcentreerd werken en ontspanning bevordert zowel de samenwerking als het leerproces.” Hij gelooft dat deze leermethode cruciaal is voor het aantrekken van jonge zorgprofessionals in een sector waar veel vraag is naar bekwame medewerkers.

Dr. Vriens onderstreept het belang van passie en motivatie in de zorgsector: “Het is essentieel om jonge mensen te inspireren en hun enthousiasme voor een carrière in de zorg aan te wakkeren. In de leerkamers zie ik dat ‘vlammetje’ ontstaan, en dat is ontzettend bemoedigend.”

Lees meer over de leerkamers >